TRM 3013

TUGASAN 3
1.           Bagaimanakah teknologi dapat membantu pencapaian matlamat pembelajaran yang telah ditetapkan?

1.1      Pengenalan
Penyebaran Ilmu  pengetahuan menerusi teknologi maklumat dan komunikasi sebagi penggerak utama kemajuan dan pembaharuan. Oleh kerana kuatnya pergantungan kepadateknologi maklumat itu, maka abad ke-21 telah dicirikan sebagai abad teknologi maklumatdan komunikasi.

Selain itu teknologi terkini adalah sumber utama dalam memajukan lagi tahap pembelajaran di sekolah atau di institusi. Kerajaan telah berusaha untuk memajukan teknologi sedia ada atau teknologi maklumat atau teknologi terkini di Malaysia. Dengan penggunaan teknologi adalah diharap akan meningkatkan tahap pendidikan  seterusnya mencapai matlamat pembelajaran yang telah ditetapkan.

Namun usaha kerajaan ini tidak akan berjaya jika anggota masyarakat tidak
dibudayakan sepenuhnya akan penggunaan teknologi. Pengalaman di negara
maju menunjukkan empat keperluan perlu ada jika kerajaan dan masyarakat ingin
meningkatkan pendedahan dan penerimaan masyarakat kepada teknologi. Keperluan itu ialah sikap penduduk dan pelajar mestilah positif dan
bersedia untuk berubah,prasarana mestilah lengkapdan mencukupi, tenaga yang terlibat untuk memperkenal dan memperluaskan teknologi
mestilah mahir dan wang mestilah mencukupi untuk menggerakkan semuanya
itu.

1.2      TMK Meningkatkan Pembelajaran
Impak globalisasi dan perkembangan teknologi maklumat menuntut agar beberapa
perubahan dibuat dalam sistem pendidikan. Kualiti pendidikan negara akan bertambah
baik jika TMK digunakan kerana ia boleh meninggikan minat dan motivasi untuk belajar,
di samping mempercepatkan proses belajar. Kemahiran teknologi maklumat dan
komunikasi menukar secara besar-besaran cara pelajar menimba, mengguna dan
mengedarkan ilmu pengetahuan. Dengan sendirinya ini membolehkan pelajar bersedia
untuk bersaing secara global.

Di samping itu, sekolah bestari merupakan salah satu platform terbaik untuk menjana perkembangan produktif yang dapat dicapai melalui kelahiran pakar teknologi, tenaga kerja yang mampu berfikir secara kritis, inovatif dan kreatif.Selain itu, ia juga bertujuan bagi membentuk perkembangan potensi individu secara holistik dan bersepadu agar dapat menghasilkan individu yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.

Sementara itu, dari sudut pembelajaran dan kurikulum pula, pelajar berpeluang untuk berinteraksi sendiri dengan sistem pembelajaran yang berbeza berbanding sekolah biasa. Perbezaan tersebut dapat dilihat dari segi teknik pengajaran bagi mata pelajaran tertentu yang memperlihatkan pembentangan dilakukan menerusi perisian ‘Powerpoint’. Penyediaan bantuan papan putih interaktif (interactive whiteboard) serta projektor melancarkan lagi proses pengajaran guru-guru di sekolah tersebut.

Keberkesanan penggunaan teknologi maklumat juga bergantung kepada keterbukaan warga pendidik menerima teknologi maklumat dalam elemen pengajaran dan pembelajaran yang di rancangkan oleh mereka. Warga pendidik contohnya guru, yang menjadi nadi dan tulang belakang yang menjana keberkesanan pendidikan secara keseluruhannya, kita dapati semakin ramai di kalangan mereka sudah celik teknologi maklumat. Jika beberapa tahun lalu, tidak semua guru di Malaysia mengetahui apa itu Internet apa lagi menggunakan Internet. Kini bilangan guru yang mempunyai akses ke Internet sudah semakin bertambah malahan mereka telah menganggap teknologi maklumat merupakan sesuatu yang perlu untuk memudahkan proses Pengajaran dan Pembelajaran mereka. Perkembangan pesat dalam pengunaan teknologi maklumat dalam pendidikan merupakan satu jalan yang cerah untuk menjayakan pendidikan bertaraf dunia.

Penggunaan TMK dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran.Hal ini kerana guru dapat membuat persiapan dan bersedia dengan lebih awal dalam menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran.Melalui cara ini guru dapat mencari maklumat-maklumat berkenaan dengan pengajaran dengan lebih baik seterusnya dapat menyampaikan kepada pelajar secara berkesan.Melalui penggunaan alat TMK sebagai alat bantu mengajar maka proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih menarik dan berkesan contohnya menggunakan perisian seperti powerpoint,flash,video,visual dan mereka hanya perlu mengaplikasikan alatan tersebut ke dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Melalui cara ini proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lebih mudah,ringkas dan padat kerana pelajar akan didedahkan dengan gambaran dan persembahan menarik serta mudah untuk difahami.Justeru itu pelajar tidak akan mudah merasa jemu dan bosan dalam menjalani proses pengajaran dan pembelajaran kerana tertarik dengan gaya persembahan yang ditunjukkan melalui TMK.

1.3      Peralatan Teknologi dalam Pendidikan
Teknologi “hardware” iaitu peralatan seperti projektor, komputer, televisyen LED, video atau video kamera malah telefon pintar telah digunakan untuk menjana pembelajaran lebih baik dan lebih berkesan. Penggunaan teknologi canggih begini menjadikan pembelajaran lebih efektif dan efisien.

1.3.1         Interaktif Whiteboard (New Improvement)
Penggunaan papan interaktif yang digunakan bersama perisian mudah powerpoint. Papan ini memudahkan pembelajaran terutama dalam mata pelajaran matematik. Guru yang berkemahiran dalam menggunakan perisian flash whitepaper mempunyai kelebihan kerana papan ini berasasakan skrin sentuh. Untuk pelajaran matematik adalah paling mudah digunakan untuk pengiraan.

1.3.2         Projektor LCD
Penggunaan projektor LCD sangat biasa sekarang ini. Guru-guru cuma perlu memasang dan memancarkan ke skrin putih. Pengoperasian mudah yang tidak mengambil masa yang lama ini bukan sahaja menarik malah membantu dalam pembelajaran berkesan dan Menangani Masa Instruktional.


1.3.3         Rakaman video
Rakaman video adalah paling mudah masa kini. Penggunaan telefon pintar boleh digunakan dengan mudah dan disiarkan secara terus ke projektor. Murid-murid boleh menggunakannya sendiri dan belajar mengesan mengikut isi mata pelajaran yang dipelajari.

1.3.4         Televisyen LED
Kalau projektor mengambil masa yang lama untuk mengesan siaran dari komputer atau peralatan lain, maka sekarang ini televisyen LED adalah jawapan yang terbaik untuk digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran. Televisyen LED setara dengan skrin komputer peribadi atau komputer riba dan ini pastinya memudahkan guru menggunakannya. Malahan kini harga televisyen LED lebih murah dari projektor LCD dan lebih tahan lama. Apa yang lebih penting adalah paparannya lebih terang dan tidak dipengaruhi sangat oleh cahaya. Boleh dikatakan bahawa kebolehannya akan meningkatkan pembelajaran murid.

1.4      Perisian Teknologi dalam Pendidikan
Perisian komputer atau “software” yang digunakan dalam pembelajaran juga telah dimajukan. Perisian yang direka ini mempunyai impak yang tersendiri dalam mencapai matlamat pembelajaran. Perisian pencegahan direka supaya murid tidak terlepas ke laman sesawang yang tidak beretika. Perisian ini membantu membentuk moral pelajar memahami bahawa laman-laman sesawang yang tidak beretika ini salah satu yang menyalahi nilai moral masyarakat kita.

Perisian mudah guna dibeli khas oleh kementerian untuk memudahkan pelajar menggunakannya tanpa kena caj lebih oleh pereka perisian. Perisian ini memenuhi keperluan pelajar dan membantu pelajar melangsaikan tugasan lebih mudah. Kemudahan begini akan meningkatkan pembelajaran pelajar dan sudah pastinya akan meningkatkan penguasaan ilmu.

Perisian pereka seperti autorware, flash dan sebagainya juga salah satu cara untuk meningkatkan pembelajaran. Pelajar mereka persembahan mereka sendiri tanpa bantuan dan amalan ini akan memberi pengalaman kepada pelajar untuk berkreatif.

1.5      Makmal
Kalau sebelum ini boleh kita katakan makmal yang terdapat di sekolah adalah makmal sains. Malah lama dahulu, makmal hanya terdapat di sekolah menengah. Tetapi sekarang ini untuk mencapai dan mengapai pendidikan global, maka di sekolah rendah pun terdapat makmal. Ada di antara sekolah sekarang ini mempunyai bilik makmal khas tersendiri seperti makmal sains, makmal komputer, makmal audio video, makmal fotografi adn berbagai lagi. Bagi mengarap pencapaian optimum dengan memiliki makmal, setiap makmal dilengkapi dengan teknologi canggih tersendiri.

1.6      Pusat Sumber
Pusat Sumber juga antara bilik canggih sekarang ini. Boleh dikatakan Pusat Sumber di sekolah sekarang ini setanding dengan nama dan fungsinya. Pusat Sumber juga sekarang ini dilengkapi dengan peralatan canggih. Pusat sumber menjadi pusat penyimpanan ilmu utama dan penggunaannya melebih batasan sebelum ini.

2.         Kesimpulan
Teknologi dalam pendidikan mencakup setiap kemungkinan sarana (alat) yang dapat digunakan untuk menyajikan informasi dalam pendidikan dan latihan. Ellington (1989) menyatakan bahawa teknologi dalam pendidikan pada dasarnya adalah apa yang boleh teknologi pendidikan perkenalkan dengan nama alat bantu pandang dengar (audiovisual aid). Selanjutnya dikembangkan dalam pembelajaran untuk pencapaian tujuan pembelajaran tertentu. Teknologi dalam pendidikan merupakan perpaduan Aspek Teoritis Dalam PendidikanAspek Perangkat Keras(komponen yang saling bergantung tetapi tidak berbeda satu sama lainnya) danAspek Perangakat Lunak (berkenaan dengan benda yang dipakai pada perangkat keras). Maka dengan itu tidak dapat disangkal lagi bahawa teknologi adalah satu perangka pencapaian malamat pembelajaran.

RUJUKAN
Yusup Hashim. (1998). Teknologi pengajaran. Shah Alam: Siri Pendidikan Fajar Bakti.

Rozinah Jamaluddin . (2003). Teknologi Pengajaran. Kuala Lumpur: Utusan
           Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Norasiah Abdullah. (2009). Teknologi dalam pengajaran pembelajaran. Puchong,
          Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Yusup Hashim. (2006). Penggunaan Teknologi Intruksional dalam Kurikulum danNoriati Abdul     Rashid dan Boon Pong Ying. (2009). Teknologi dalam pengjarandan pembelajaran. KL :        Oxford Sdn. Bhd.

Noriati Abdul Rashid dan Boon Pong Ying. (2009). Teknologi dalam pengajarandan           pembelajaran. KL : Oxford Sdn. Bhd.