KAE3013k
BAHAGIAN A
a)
Jelaskan
konsep pemikiran kreatif dalam kalangan kanak-kanak sekolah rendah.
1. PENGENALAN
Golongan
kanak-kanak adalah golongan yang mempunyai kebolehan pemikirannya yang
tersendiri. Ini adalah kerana daya imaginasi kanak-kanak tidak pernah terbatas.
Bayangan yang dibuat boleh melangkaui batasan pemikiran orang dewasa.
Kanak-kanak selalunya sangat kreatif dengan barang mainan mereka. Cuma dengan
sebatang pen dan kayu ais krim, mereka boleh menjadikan ianya sebagai kapal
terbang. Kanak-kanak secara kreatifnya memainkan peranan bahan tadi menjadi
kapal terbang dan dengan bermain bersertakan bunyi dan pergerakan.
Menurut Mok Soon Sang (2011), pemikiran merupakan satu proses di
mana aktiviti membina ilmu dan kefahaman yang melibatkan mental dan
otak manusia. Semasa berfikir, otak manusia akan bertindak dengan usaha
menerima rangsangan dari luar melalui deria seperti telinga untuk mendengar,
mata untuk melihat. Seterusnya membentuk konsep, membuat tafsiran dan bertindak
balas berdasarkan pengalaman yang sedia ada dalam ingatan.
Pemikiran kreatif kanak-kanak seharusnya tidak disekat, malah mesti dibantu
supaya ianya terarah ke suatu perkara yang lebih bermakna. Melalui pemikiran
kreatif ini, kanak-kanak boleh membina ilmu dengan lebih mudah dan
memanipulasikan ilmu mereka menjadi sesuatu yang baru. Penggalakan melalui
sistem pembelajaran dapat membantu memperkembangkan ilmu dan pengetahuan, malah
konsistensi pembelajaran juga boleh memberi mereka pengalaman dalam pencarian
ilmu.
2. DEFINISI KREATIF
Terlalu banyak makna dan pengertian telah
diberikan terhadap erti kreatif. Menurut Majaro (1992) kreatif sebagai proses
pemikiran yang mendorong dalam mengrealisasikan idea baru. Dalam pada itu pula,
Oldham dan Cumming (1196) menyatakan kreatif ialah sesuatu perkara yang asli
berkaitan dengan produk yang bermanfaat atau prosedur menghasilkan idea baru.
Menurut Nystrom (1979) pula, menyatakan kreatif sebagai penemuan baru di mana
ia menuju ke arah yang lebih realiti. Mumford dan Gustafson (1998) dalam
kajiannya menyebut kreatif ialah penghasilan produk-produk dan dihargai oleh
masyarakat.
Menurut Mok Soon
Sang (2011), kreatif membawa maksud penghasilan idea, aktiviti dan benda yang
baru. Pemikiran kreatif merupakan pemikiran yang berupaya memikirkan
apa yang belum difikir oleh orang lain untuk menyelesaikan masalah. Ia juga
adalah kebolehan mengeluarkan pelbagai penyelesaian yang luas terhadap sesuatu
masalah. Hasil pemikiran mempunyai sifat yang tersendiri dan prosedur pemikiran
tidak tetap serta tidak dapat diramalkan. Pemikiran kreatif juga di antaranya sebagai
operasi berfikir yang dapat mengembangkan idea, hasil, metafora, analogi dan
definisi atau merekacipta sesuatu yang baru. Melalui pemikiran kreatif,
pelbagai kemungkinan penyelesaian dapat dihasilkan untuk menyelesaikan masalah
yang dihadapi.
Irving Taylor (1959) pula membuat analisis ke atas
seratus definisi kreatif dan mengklasifikasikannya kepada lima peringkat
iaitu:-
i.
Peringkat ekspresif
ii.
Peringkat produktif
iii.
Peringkat inventif
iv.
Peringkat inovatif
v.
Peringkat emergentif
Secara am, semua pakar bersetuju kreatif mesti
wajib mengandungi kompenan novelti. Boleh diringkaskan secara umum bahawa kreatif
ialah kombinasi di antara idea baru dan idea lama. Idea baru diperlukan dan
idea lama dikaji dan dinilai semula. Ia juga merupakan proses melihat semula,
memilih, menukar ganti, gabungan antara maklumat idea baru dan kemahiran.
3. KONSEP PEMIKIRAN KREATIF
Menurut Menurut
Dewey (1910) menyatakan bahawa pemikiran adalah sebagai aktiviti mental dalam
sesuatu proses untuk menyelesaiakan masalah yang dihadapi. Guiford (1967)
berpendapat bahawa pemikiran ialah sesuatu jenis kebolehan atau keupayaan dan
mempunyai pelbagai kemahiran berfikir. Teori Roger Sperry (1970) pula
menghuraikan fungsi otak kiri manusia yang berfikir secara kritis manakala otak
kanannya berfikir secara kreatif. Mayor (1977) memberi tafsiran bahawa
pemikiran sebagai pengelolaan operasi-operasi mental dalam sistem kognitif dan
telah digunakan untuk menyelesaikan masalah. Davidoff (1979) melihat pemikiran
sebagai penggunaan simbol, gambar, perkataan, pengamatan dan konsep. Melalui pemikiran,
rangsangan luar yang diterima oleh deria akan ditafsir dengan menggunakan
perkataan atau simbol untuk membentuk konsep terhadap rangsangan.
Secara keseluruhannya, pemikiran adalah suatu proses yang menggunakan minda
untuk mencari makna dan penyelesaian terhadap sesuatu masalah atau keraguan
yang timbul dengan menggunakan pelbagai cara dan kaedah. Seterusnya membuat
pertimbangan dan keputusan serta refleksi yang logical dan munasabah terhadap
proses yang dialami (Mok Soon Sang, 2011).
Terdapat beberapa ciri pemikiran kreatif yang dapat ditunjukkan. Ciri utama
adalah keberanian. Keberanian ini adalah untuk menjanakan idea yang pelbagai
dan baru tanpa dikongkong oleh idea lama. Oleh yang demikian, seseorang yang
mempunyai pemikiran kreatif juga berfikiran terbuka dan sanggup menanggung
risiko dan kritikan orang lain.
Di samping itu, imaginasi juga merupakan salah satu ciri pemikiran kreatif
kanak-kanak. Pemikiran kreatif mengandungi ciri imaginasi yang mencapah serta
kemahiran sintesis untuk mencantum idea-idea yang sedia ada agar menjadi idea
atau hasilan yang baru. Kebolehan mengeluarkan pelbagai jenis idea dan
berpandangan jauh serta sentiasa melangkah ke hadapan. Kanak-kanak yang
mempunyai pemikiran kreatif juga dapat mengembangkan idea dengan cepat dan
berkesan. Perkembangan idea ini dapat menyediakan pelbagai alternatif yang baru
terutamanya dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Kebolehan kanak-kanak dalam
meninjau sesuatu masalah dari beberapa sudut dan tidak tetap pada satu cara
penyelesaian sahaja.
Menurut Wallas G (1962), pemikiran kreatif berlaku dalam beberapa proses
mental dan dapat dibahagikan kepada empat peringkat iaitu penyediaan,
pengeraman, ilham dan pengesahan. Dalam peringkat penyediaan, kanak-kanak
bermula dari masa melakukan hingga hasil permulaan pemikiran yang sebenar.
Proses ini perlu mengambil masa yang lama sekiranya terdapat halangan
sebaliknya tidak mengambil masa yang panjang jika berlaku lonjakan kreatif.
Walau bagaimanapun, peringkat ini kanak-kanak akan melibatkan sikap ingin tahu,
minat, pengaruh peristiwa persekitaran dan kemudahan fizikal serta aktiviti
seperti eksperimen dan percubaan.
Pada peringkat pengeraman pula, apabila menghadapi masalah yang rumit,
kanak-kanak biasanya membuat penyelesaian hanya dapat diperolehi dengan
berfikir dan menaakul selepas satu jangka masa yang lama. Dalam tempoh itu,
kadang-kadang orang itu tidak memikirkan secara sedar tetapi ia tetap berfikir
dan memerhati. Jangka masa berfikir di luar kesedaran ini disebut tempoh
pengeraman (Mok Soon Sang, 2009).
Peringkat yang ketiga adalah ilham yang membawa maksud inspirasi. Peringkat
ini berlaku setelah kanak-kanak berfikir dan cuba berkali-kali, idea atau
penyelesaian kreatif akan terhasil. Kemungkinan ilham kanak-kanak akan terhasil
secara spontan serta diiringi dengan semangat yang berkobar-kobar dan perasaan
gembira. Biasanya, idea yang diperolehi itu mungkin hanya sebahagian ataupun
menyeluruh tetapi tidak tersusun dan perlu diubahsuai untuk menjadi lebih bermakna.
Peringkat yang terakhir adalah pengesahan. Proses mental kanak-kanak akan
menentukan sama ada idea atau penyelesaian yang diperolehi itu logik dan dapat
diterima. Jikalau idea atau penyelesaian itu bertepatan, ia mungkin
diperincikan. Idea abstrak pula ditonjolkan dengan simbol dalam bentuk yang
konkrit. Dalam mencari pengesahan ke atas idea untuk penyelesaian, idea
sampingan atau tambahan mungkin dihasilkan bagi menyempurnakan penyelesaian.
4. PENGGALAKAN PEMIKIRAN KREATIF KANAK-KANAK SEKOLAH RENDAH
Justeru itu, peranan guru dalam menyemai kemahiran berfikir secara kreatif juga
penting. Pelbagai cara boleh dijalankan untuk menggalakkan murid-murid berfikir
secara kreatif. Guru perlu menyediakan soalan-soalan lisan secara spontan
mengikut keperluan murid. Contohnya, guru mesti pandai mengubah dan
meningkatkan darjah kesukaran soalan. Soalan yang diberikan mesti dari soalan
yang senang kepada yang sukar. dan mengikut tahap dan kematangan murid. Guru
perlu memupuk sifat ingin tahu murid dengan soalan-soalan unik dan yang tidak
dijangka. Guru patut memberi ganjaran dan galakan kepada murid yang meluahkan
idea yang kreatif seperti yang disarankan dalam amalan Guru Penyayang sekarang
ini. Guru juga memastikan murid tidak bersifat terlalu introvert dan
dikongkong. Guru perlu menggunakan strategi pengajaran yang sesuai
untuk merangsang pemikiran kreatif di kalangan murid seperti sumbangsaran,
teknik bercerita, perbincangan, main peranan, berlakon dan sebagainya yang
sesuai dalam pembelajaran dan pengajaran. Selain itu, guru harus menggalakan
murid melibatkan diri dalam lawatan-lawatan sambil belajar untuk memberi
pendedahan terhadap kreativiti. Menurut Gardner (1993), sains, penerokaan dan
muzium kanak-kanak menawarkan peluang-peluang untuk merangsang kreativiti.
5. KESIMPULAN
Kesedaran
dalam memahami konsep pemikiran kanak-kanak perlu ada kerana ini akan
menggalakkan kanak-kanak untuk berfikir lebih jauh dan lebih matang dalam
menyelesaikan masalah. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk membimbing ke
satu arah penyelesaian yang lebih baik menurut nilai moral masyarakat.
Perubahan globalisasi sekarang ini menuntut kita lebih kreatif, kanak-kanak
adalah aset penting supaya dapat meneruskan pembangunan minda yang positif
untuk menghasilkan sesuatu yang baru atau inovatif.
b)
Huraikan
satu strategi pengajaran yang berkesan untuk mempertingkatkan kreativiti dalam
kalangan kanak-kanak sekolah rendah.
1. PENGENALAN
Dalam organisasi sekolah, kreativiti
dilihat sebagai satu kuasa atau dorongan yang penting bagi mencorakkan
perkembangan kreativiti dalam pengurusan sekolah (Abdul Rahim Abdul Rashid.
2002). Pengurusan organisasi sekolah perlu kreatif bagi menjadikan sekolah organisasi
pembelajaran yang dinamis untuk mengembangkan pengetahuan baru, budaya
saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia.
Cabaran sekolah dan pendidikan dalam era perubahan k-ekonomi revolusi
pengetahuan dan informasi maklumat memerlukan sekolah mengadaptasikan pelbagai
perubahan yang berlaku (Harman, 1998). Wawasan dan misi sekolah perlu bersifat
kreatif bagi menjadikan sekolah organisasi pembelajaran yang berkesan dan
progresif (Wall, 1999). Pengurusan perubahan memerlukan organisasi sekolah
memantapkan lagi wawasan organisasi yang mampu membawa dan menjadikan sekolah
pusat kecemerlangan ilmu pengetahuan, penyebaran idea baru dan menyuburkan
pemikiran kreatif untuk perubahan sosial, teknologi dan membentuk masyarakat
berpengetahuan (Fransman, 1999).
2. JENIS PEMIKIRAN DAN STRATEGI PENGAJARAN
Mengikut
kajian terdapat beberapa pemikiran dalam diri seorang manusia. Kanak-kanak
tidak terkecuali dalam mengalami pemikiran yang sama. Bergantung kepada seorang
guru untuk menyerlahkan dan mendedahkan murid kepada pemikiran-pemikiran
tersebut. Peranan guru amat penting agar murid-murid yang diajar akan lebih
kreatif dan boleh meningkatkan kraetiviti.
2.1
PEMIKIRAN
MENDATAR ATAU LATERAL
Pemikiran mendatar atau lateral juga dikenali sebagai pemikiran analitikal.
Pemikiran ini diperkenalkan oleh Dr. Edward De Bono. Pemikiran lateral ini
adalah pemikiran yang melepaskan pemikiran berpandu dari keadaan masalah dengan
melihat masalah yang dihadapi dari pelbagai perspektif yang
berlainan (Mok Soon Sang, 2011).
Pemikiran
Lateral ialah satu cara penyelesaian masalah yang menggunakan daya imaginasi
dan bukan secara logik atau tradisional. Ia adalah pemikiran yang
menitikberatkan pelbagai jenis jawapan dan tidak menggunakan cara tradisional
dan idea yang lama yang telah digunapakai. Pada masa yang sama ia juga
bertujuan melepaskan diri daripada cengkaman persepsi-persepsi lapuk untuk
mencari dan mencipta idea-idea baru. Secara keseluruhan, pemikiran lateral
membawa maksud cara menyelesaikan masalah dengan menggunakan daya imaginasi dan
bukan semata-mata dengan menggunakan logik atau cara-cara pemikiran yang biasa
sehingga dapat menghasilkan pelbagai pendekatan yang kelihatan luar biasa
tetapi amat berkesan (Atan Long, 1976).
Dalam
pemikiran ini, seseorang melihat masalah yang dihadapi dengan
perspektif-perspektif yang berlainan, maka masalah yang dihadapi senang
diselesaikan. De Bono mengatakan bahawa terdapat empat faktor yang penting
dalam pemikiran lateral. Pertama adalah mengenalpasti idea-idea dominan utama
dalam masalah yang dihadapi, kedua ialah melihat masalah daripada pelbagai
sudut yang berlainan. Faktor yang seterusnya ialah melonggarkan cara-cara
pemikiran yang terkawal. Faktor yang terakhir adalah menggunakan idea-idea yang
diberikan oleh orang lain. Bagi seseorang guru yang menggunakan pemikiran
lateral ini adalah bertujuan untuk meransangkan pemikiran kreatif murid-murid
apabila dalam kumpulan. Ini akan menggalakan mereka saling berhubung antara
satu sama lain. Contohnya dalam aktiviti sumbangsaran setiap murid akan memberi
idea masing-masing (Ragbir Kaur, 2012).
Dalam proses
pemikiran lateral, seorang guru haruslah menggalakan murid-murid untuk
menyelesaikan masalah melalui pelbagai perspektif yang berlainan dengan
memecahkan masalah kepada bahagian-bahagian yang kecil dan meletakkannya semula
untuk melihat cara penyelesaian yang berbeza di samping membuat pertimbangan
secara logik dan menyeluruh. Dengan melihat alternatif yang berbeza juga boleh
membuat perbandingan dengan cara penyelesaian tradisional dalam menyelesaikan
masalah. Seterusnya memilih cara penyelesaian yang terbaik dan dapat memberi
manfaat kepadanya.
2.2
PEMIKIRAN
MENEGAK
Pemikiran menegak juga dikenali sebagai “ Vertical Thinking” yang
menggunakan proses-proses akal yang tradisional dalam menyelesaikan sesuatu
masalah. Kebanyakan manusia menggunakan pemikiran menegak
ini hasilnya daripada pendidikan formal mereka. Maka, pemikiran ini
juga juga dikenali sebagai pemikiran logik kerana ia menyelesaikan masalah
dengan menggunakan urutan-urutan dan langkah-langkah yang sistematik. Contohnya
pemikiran penaakulan yang meliputi pemikiran induktif dan pemikiran deduktif.
Menurut
Santrock (2004), pemikiran penaakulan atau pemikiran logikal merujuk kepada
satu sistem pemikiran yang mempunyai satu set peraturan rujukan yang
membolehkan rumusan dibuat mengikut anggapan yang sahih. Ia berlaku dalam
situasi yang memerlukan membuat inferens atau kesimpulan
berdasarkan fakta, teori atau hukum yang sedia ada. Pemikiran penaakulan ini
diklasifikasikan kepada dua iaitu pemikiran induktif dan pemikiran deduktif. Menurut
Johnson-Laird (2000), pemikiran induktif adalah aktiviti memerhati, mengkaji
dan mentafsirkan maklumat-maklumat atau data berdasarkan pengalaman,
pengetahuan, teori atau hukum yang sedia ada. Kemudian menganalisis maklumat
dan menaakul dalam mencari rumusan yang munasabah daripada tafsiran.
Dalam
pendekatan induktif, seorang guru akan mengajar bermula dengan memberi
contoh-contoh tertentu berdasarkan sesuatu prinsip. Dari contoh yang diberikan,
murid-murid akan membuat kesimpulan yang menyeluruh tentang konsep yang diajar
oleh guru. Selepas itu, guru akan menyoal dan membimbing murid-murid dengan
lebih lanjut untuk memperkuatkan kesimpulannya. Dalam pendekatan ini,
murid-murid akan lebih menumpu perhatian semasa guru mengajar kerana
penglibatan mereka secara aktif dalam proses pembelajaran. Dengan cara ini,
pembelajaran dan pengajaran yang dijalankan tidak membosankan malah lebih
berkesan.
Pemikiran
deduktif pula menggunakan rumus, kesimpulan, prinsip, hukum, peraturan untuk
menentukan penyelesaian situasi bermasalah yang khusus. Dalam pendekatan
deduktif, seorang guru akan memulakan pengajaran dengan menjelaskan dengan
teliti tentang rumus-rumus, prinsip, syarat-syarat, teori atau
peraturan-peraturan untuk sesuatu konsep atau persoalan. Kemudiannya, rumus,
prinsip atau syarat yang telah dipelajari akan diaplikasikan dalam
contoh-contoh lain oleh murid-murid. Proses menyelesaikan masalah atau
membuktikan hipotesis tidak terhad kepada menggunakan satu prinsip, rumus atau
teori yang dipelajari. Tambahan pula, guru tidak perlu menunjukkan
cara menyelesaikan masalah atau menghuraikan cara membukti hipotesis, tetapi
membimbing murid melalui aktiviti soal-jawab sehingga mereka menjalankan
aktiviti penyelesaian masalah sendiri.
2.3
PEMIKIRAN KRITIS
Menurut Dewey (1993) berpendapat bahawa
pemikiran kritis adalah berfikir secara serius atau mendalam dan seterusnya
membuat pertimbangan daripadanya. Menurut Bloom (1956) menyatakan pemikiran
kritis melibatkan aktiviti mental secara analisis, sintesis dan juga penilaian.
Pada pendapat Jaafar (1995) pula, pemikiran kritis adalah pemikiran secara
sistematik, secara universal dan radikal dalam menganalisis sesuatu secara
mendalam. Menurut Scriven dan Paul (1995), pemikiran kritis ialah bentuk
pemikiran yang sebaris dengan “modes of thinking” yang lain seperti pemikiran
saintifik, matematikal, holistik, ekonomikal,moral dan juga kefalsafahan.
Seorang guru
dalam pengajaran harus menggalakkan murid-murid memiliki pemikiran kritis bagi membantu
murid-murid mengelakkan melakukan kesilapan semasa membuat sesuatu keputusan.
Semua manusia perlu membuat keputusan daripada perkara yang kecil kepada yang
besar. Misalnya memilih untuk mendapatkan keperluan untuk membuat sesuatu
projek. Keperluan ini perlu dinilai dari segi keperluan kecil dan keperluan
besar untuk dibuat keputusan. Oleh itu strategi penyoalan guru mesti lebih
kritis supaya murid lebih terarah.
Secara
azalinya orang di sekeliling kita juga mempengaruhi kita dalam membuat
keputusan. Mereka mempengaruhi keputusan kita secara langsung atau secara halus.
Semua ini mendorong kita menghasilkan keputusan yang tidak ingini sekiranya
kita tidak memiliki asas yang kuat dalam berfikir secara kritis.
Mengaplikasikan teknik-teknik berfikir secara kritis seperti menimbang sesuatu
secara menyeluruh dengan minda yang terbuka dan menilai kejituan sesuatu hujah
dapat membantu murid-murid lebih yakin dengan apa yang mereka lakukan dan
membawa kepada keputusan yang lebih berkesan berdasarkan bukti-bukti yang
konkrit dan jelas. Oleh kerana itu adalah penting bagi guru menggalakkan
pemikiran dalam strategi pengajaran. Dalam mencapai keputusan dalam
menyelesaikan masalah seorang guru harus mengaitkan bukti-bukti konkrit supaya
murid dapat mencapai keputusan yang tepat. Di samping itu, kerja berkumpulan
juga dapat menggalakan murid-murid berfikir secara kritis.
2.4
PEMIKIRAN DIVERGEN
Menurut kajian ahli-ahli psikologi,
pemikiran divergen boleh diertikan sebagai pemikiran kreatif. Ini kerana
pemikiran divergen sering kali digunakan digunakan untuk menghasilkan
kreativiti. Ia memerlukan seseorang berfikir secara kreatif terhadap masalah
yang unik dan mempunyai jawapan yang banyak dan pelbagai kemungkinan. Contohnya
murid menjana seberapa banyak idea mengenai satu topik dalam satu masa yang
ditetapkan. Dalam proses pemikiran divergen, seseorang individu tidak
dikongkong oleh pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada malah berfikir secara
kreatif untuk mencari cara atau idea baru yang sesuai untuk menyelesaikan
masalah yang mempunyai pelbagai jawapan. Maka, pemikiran divergen pula dikenali
sebagai pemikiran lateral atau mendatar. Pemikiran ini biasanya menggunakan
unsur intuisi dan celik akal supaya masalah terbuka dapat diselesaikan dengan
cara yang unik dan luar biasa (Mok Soon Sang, 2009).
Peranan guru
dalam menggalakan pemikiran konvergen di kalangan murid-murid seperti memberi
soalan-soalan tertutup yang menekankan satu jawapan atau cadangan dan cara
penyelesaian sahaja. Guru juga boleh memberi aktiviti pembelajaran dengan
arahan yang jelas, ringkas dan lengkap. Aktiviti pembelajaran lebih tertumpu
kepada perkara-perkara fakta dan teknikal. Soalan-soalan yang dikemukakan perlu
berasaskan hukum, prinsip atau konsep-konsep tertentu demi memperoleh jawapan
yang tepat.
2.5
PEMIKIRAN REKA CIPTA
Menurut Kamus Dewan, reka cipta adalah barang atau sesuatu yang pertama kali
dicipta dan merupakan satu ciptaan baru. Pemikiran reka cipta adalah sebagai
pemikiran artistik iaitu individu boleh menunjukkan kemahiran dan
bakat semasa berfikir. Seseorang yang mempunyai pemikiran reka cipta
yang tinggi akan menunjukkkan sifat-sifat seperti mempunyai kemahiran
psikomotor yang tinggi. Dalam masa yang sama, ia juga mempunyai kemahiran yang
tinggi dalam komunikasi dan semasa berinteraksi dengan orang lain. Seseorang
yang mempunyai pemikiran reka cipta ini juga boleh mampu dan boleh mencipta
sesuatu yang unik dalam jangka masa yang pendek.
Dalam bidang
pendidikan, pemikiran reka cipta amat penting dalam mata pelajaran seperti Reka
Cipta, Pendidikan Seni, Kemahiran Hidup, Kajian Tempatan, Sains, Pengukiran dan
sebagainya. Dalam proses pembelajaran dan pengajaran, pendekatan holistik
digunakan untuk membangunkan perkembangan spiritual dalam diri supaya ia selari
dengan perkembangan intelektual yang dipelajari oleh murid-murid. Melalui mata
pelajaran reka cipta, integrasi ilmu intelektual dan ilmu wahyu ini bertujuan
untuk mendekatkan manusia kepada penciptanya yang menjadi asas untuk melahirkan
pelajar yang kreatif dan inovatif. Pengajaran yang berunsurkan holistik dan
reka cipta adalah bertujuan untuk melahirkan pelajar yang boleh merekacipta
produk yang unik dan asli daripada proses pemerhatian terhadap ciptaan Tuhan di
sekitar mereka. Pemerhatian ini seterusnya akan dapat membimbing pelajar untuk
melahirkan rasa kekaguman kepada kekuasaan Tuhan dan penghayatan yang tinggi
bagi membolehkan mereka melahirkan idea yang asli, kreatif dan inovatif (Ragbir
Kaur, 2012).
Peranan guru
dalam menggalakkan murid-murid dalam pemikiran reka cipta adalah semasa dalam
proses pembelajaran dan pengajaran. Guru perlu memilih strategi dan aktiviti
yang boleh mempertingkatkan kemahiran koordinasi otak dan motor murid. Sebagai seorang
guru boleh melibatkan koordinasi mata dengan kemahiran tangan dalam
pengajarannya untuk menarik minat dan menggalakkan pemikiran reka cipta
murid-murid. Ini dapat merangsang perkembangan motor halus kerana ia
memerlukan kemahiran penggunaan tangan yang terkawal dan otot jari. Untuk
meningkatkan perkembangan kognitif, afektif, psikomotor, guru perlu
memperbanyakkan aktiviti bermain sambil belajar. Contoh permainan melengkapkan
“jigsaw puzzle” akan menggunakan pemikiran kognitif untuk mencari persamaan dan
seterusnya menggunakkan tangan iaitu psikomotor untuk memadamkan kepingan ke
atas papan jigsaw. Permainan yang lain seperti teka-teki dan “play dough”.
2.6
PEMIKIRAN CELIK AKAL
Menurut
Kamaruddin Hj. Husin (1993), seseorang yang celik akal mempunyai beberapa dalam
menyelesaikan masalah yang diperoleh secara tiba-tiba. Pemikiran celik akal
bergantung kepada pengalaman dan pembelajaran yang sedia ada dan membolehkan
seseorang menyusun semula struktur dalam fikirannya. Jika seseorang yang duduk
diam bagi menyusun semula struktur fikiran yang sedia ada sebelum mendapat
struktur baru dalam penyelesaian masalah. Melalui pemerhatian, seseorang akan
memiliki pemikiran celik akal.
Pemikiran
celik akal melibatkan gerak hati dan kebijaksanaan. Pemikiran celik akal membolehkan
mental individu yang abstrak untuk menyelesaikan masalah. Celik akal
merupakan kebolehan melihat perhubungan di antara unsur-unsur di dalam satu
situasi yang bermasalah. Kebolehan ini timbul secara tiba-tiba. Biasanya, celik
akal dikenal sebagai pengalaman “Aha”. (Ragbir Kaur, 2012).
Antara teknik-teknik
yang boleh meningkatkan celik akal seperti yang dinyatakan oleh Ee
Ah Meng (1994) adalah membantu murid-murid memandang masalah secara keseluruhan.
Kemudian masalah itu dipecahkan kepada bahagian-bahagian yang kecil. Keupayaan
melihat keseluruhan membolehkan murid-murid menggunakan perbendaharaan
konsepnya untuk menyelesaikan satu-satu masalah.
Di samping
itu, pengalaman murid-murid hendaklah diperluaskan dari semasa ke semasa. Guru
boleh mengadakan pelbagai jenis aktiviti dan memberi pelbagai jenis masalah
pembelajaran kepada murid untuk menyelesaikan. Cara yang seterusnya ialah
membimbing murid-murid memperoleh celik akal dengan menggunakan soalan-soalan
yang berturutan serta teratur. Selain itu, beri peluang kepada murid-murid
menjalankan ujikaji atau eksperimen. Kemudiannya, bimbing mereka menganalisis
rumusan tentang eksperimen tersebut. Malah guru juga boleh membantu murid-murid
dengan memberi tunjuk ajar kepadanya tentang masalah yang dihadapi. Menarik
perhatiannya kepada unsur-unsur penting . Boleh juga adakan demontrasi semasa
menyampaikan satu-satu kemahiran atau konsep yang baru. Sambil menjalankan
tunjuk ajar, soalan-soalan yang baru hendaklah dikemukakan bagi membantu
murid-murid memahami secara mendalam setiap perbuatan guru di dalam tunjuk ajar
itu. Tambahan pula, murid-murid hendaklah dilatih membuat andaian-andaian serta
mengujinya. Latihan seperti ini mempercepatkan murid-murid melihat perkaitan di
antara unsur-unsur yang relevan di dalam sesuatu masalah. Selain itu, guru
perlu memastikan semua murid-murid bersedia dari segi mental, emosi dan jasmani
semasa proses pengajaran. Murid-murid yang berminat serta bermotivasi tinggi
terhadap pelajaran tersebut biasanya akan memperoleh celik akal dengan lebih
cepat. Malah, ketika mengajar, guru haruslah memberikan penerangan yang jelas,
teratur dan disertai dengan contoh-contoh yang relevan. Keadaan seperti ini
dapat membantu murid-murid memperoleh celik akal dengan lebih mudah ketika menghadapi
masalah. Guru mesti menggunakan perbendaharaan kata yang jelas, mudah difahami
dan dibantu dengan gambar, audio serta pengalaman secara langsung daripada
pelajar dalam pengajarannya. Perkara yang hendak disampaikan mestilah mudah
difahami dan sesuai.
3. KESIMPULAN
Kreativiti merupakan penyumbang ke arah
perubahan organisasi, perkembangan dan pembangunan negara. Bagi menghasilkan
sebuah organisasi pembelajaran yang kreatif dan inovatif faktor-faktor yang
perlu diberi perhatian ialah pengurusan organisasi, kepimpinan, budaya,
teknologi, pemikiran, strategi pembelajaran, penyelesaian masalah dan juga
komunikasi terbuka.
Kreativiti yang dibentuk atau dibina perlulah
bersesuaian dengan keperluan dan kehendak masyarakat, individu dan juga negara.
Ianya juga hendaklah bebas daripada sebarang kebimbangan dan ketakutan yang
merupakan prasyarat untuk mengembangkan potensi murid yang seharusnya mempunyai
daya kreativiti yang aktif dan berdaya maju. Individu yang bersifat kreatif
perlu diberi ganjaran dengan sepatutnya supaya bakat yang ada tidak dipersiakan
begitu sahaja.
BIBLIOGRAFI
Atan Long.
(1976) PsikologiPendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Connell ,W.F
. (1981) . Asas Pendidikan . Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Rahil Hj
Mahyuddin, Abd Majid Mhd Isa & Zaidatol Akmaliah (1995). Asas Pendidikan
ll (Psikologi Dalam Bilik Darjah). Serdang Raya, Selangor.
Penerbit Longman Malaysia Sdn.
Bhd.
Mok, S. S.
(2011). Psikologi Pendidikan (2nd ed). Puchong Selangor : Penerbit Multimedia
Sdn Bhd.
Dr.
Ragbir Kaur Joginder Singh (PhD). 2012. Pedagogi (Panduan Ilmu Pendidikan untuk
DPLI). Kumpulan Budiman Sdn Bhd. Edisi
pertama. (m.s:46 -80).
Noriati
A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed Ahmad. 2009. Siri pendidikan
Guru (Murid dan Alam Belajar). Oxford
Fajar Sdn Bhd. (m.s: 197-204).