BMP 3093 P
TUGASAN BERPASANGAN
1.
Terangkan konsep, kepentingan dan konsep inovasi yang
berkaitan tentang komputer dalam pengajaran Bahasa Malaysia.
2.1
Pengenalan
”Pendidikan bertaraf dunia” sebagai wacana dalam
dasar pendidikan negara meletakkan proses pendidikan sebagai satu bidang yang
penting dalam kehidupan seharian khususnya di sekolah-sekolah yang berfungsi
sebagai institusi perkembangan ilmu. Pengiktirafan yang diberikan terhadap
bidang pendidikan membawa satu implikasi dan impak yang serius terhadap
profesion perguruan yang secara langsung terlibat dalam sistem penyampaian
ilmu. Pendidikan bertaraf dunia mempunyai wawasan ke arah melahirkan generasi
yang mengamalkan budaya fikir, kritis, kreatif dan inovatif. Hanya manusia yang
berbudaya fikir dapat bersaing di medan antarabangsa serta menjana idea ke arah
pembangunan tamadun ilmu, masyarakat, budaya, bangsa dan negara.
Oleh itu guru harus mampu mengintegrasikan
ketiga-tiga aspek pedagogi, psikologi dan teknologi dalam proses penyampaian
ilmu. Usaha ini harus dilakukan secara berterusan ke arah melahirkan seorang
pelajar yang berfikirkan kritis dan kreatif, seimbang dari segi intelek, rohani
dan jasmani serta dapat hidup dalam keadaan yang harmonis yang berpegang teguh
pada agama dan kepercayaan pada Tuhan seperti mana yang terdapat dalam Falfasah
Pendidikan Negara.
2.2
Konsep komputer dalam
pengajaran Bahasa Malaysia.
Pengajaran dan pembelajaran melalui Internet secara
amnya dikenali sebagai e-pendidikan (pendidikan elektronik). Majlis Teknologi
Maklumat Kebangsaan Malaysia menganggap e-pendidikan sebagai
merangkumi g... a wide set of applications and processes such as
Web-based learning, computer-based learning, virtual classrooms, and digital collaboration.
It includes the delivery of content via Internet, intranet/extranet (LAN/WAN),
audio-and videotap, satelite broadcast, interactive TV, and CD-ROM...h
(http://www.dsv.se.se/-klas/ Learn/E-learning/e-learning.html).
Justeru itu, e-pendidikan merupakan cara
pembelajaran yang menggunakan pelbagai media dan teknologi mutakhir.
Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran, konsep
komputer dalam pengajaranBahasa Melayu dapat dilihat daripada dua aspek.
2.2.1
Kaedah pengajaran yang berasaskan pendidikan dalam
bilik darjah/kuliah menghadkan peluang pembelajaran bagi mereka yang berada
dari pusat pengajian/akademik tersebut. Justeru itu, e-pendidikan paling sesuai
dilaksanakan untuk pelajar bahasa asing yang tidak berpeluang untuk belajar di
negara berbahasa Melayu dan ini membolehkan pelajar ini diajarkan di negara
masing-masing tetapi dalam persekitaran yang disimulasikan seperti berada di
negara berbahasa Melayu.
2.2.2
Secara umumnya, pendekatan dan pembelajaran bahasa
Melayu melalui Internet diwajarkan kerana beberapa faktor, tetapi yang utama
ialah jumlah tenaga pengajar bahasa Melayu di seluruh dunia amat terhad dan kos
latihan dan penghantaran guru bahasa Melayu ke seluruh ceruk dunia sangat
tinggi. Hal yang sebaliknya juga berlaku. Agak sukar dan tidak praktis untuk
membawa banyak pelajar asing ke negara berbahasa Melayu semata-mata untuk
mengajarkan bahasa Melayu.
2.3
Kepentingan komputer dalam
pengajaran Bahasa Malaysia.
2.3.1
Teori-teori pembelajaran serta perkembangan media
dan sistem penyampaian elektronik telah mempengaruhi amalan dan teori reka
bentuk pengajaran. Faktor-faktor masa kini dan parameter muncul tentang
pendekatan konstruktivis terhadap pengajaran dan pembelajaran kini lebih
dirasai dalam semua aspek reka bentuk pengajaran. Kepentingan pendidikan dan
industri latihan tidak boleh abaikandalam pembelajaran lebih autentik. ICT dan
potensi pengedaran multimedia lebih kritikal lagi bagi menagih sumbangan setiap
teori pembelajaran terhadap maklumat, pembelajaran dan prestasi. Pendidik harus
mula memperluas peningkatan prestasi dalam mereka kerja melampaui strategi
pengajaran sebagai aset terbesar, dan harus mengurus dan menjadikan aset modal
itu melalui perolehan, pengongsian, dan pengukuhan pengalaman pelajar.
Komputer,telekomunikasi, dan maklumat adalah media dalam mempercepatkan sistem
penyampaian maklumat yang kini mempengaruhi minda pelajar.
2.3.2
Ketika pendidikan menjadi lebih terbuka dan berbagai,
strategi pembelajaran dan pengajaran berasaskan teknologi bersepadu akan
menjadi lebih kompleks dan membingungkan. Proses komunikasi boleh berbentuk
satu per satu, bersinkroni atau taksinkroni, bersama dengan proses komunikasi
makluman atau perbualan. Dalam bidang sidang video terdapat subset seperti
telesidang, dan telekuliah. Jaringan dan hipermedia adalah satu lagi
perkembangan strategi dan taktik yang diuruskan komputer. Paradigma
penyelidikan tradisional positivis kini diregang dengan pelbagai kemungkinan
hingga ramai persekitaran pembelajaran dipaut melalui jaringan. Ketidakpuasan
dengan hasil menjadi penghalang bagi memahami pengajaran dan pembelajaran dari
pelbagai persepektif. Ada kemungkinan bahawa lebih canggih taktik dan strategi
pengajaran, dan lebih lagi kita belajar tentang pembelajaran, bermungkin kita
akan menyingkirkan instruktur. Ini akan membawa konflik nilai lain.
2.3.1
Penggunaan PBBK dalam pengajaran bahasa mempunyai
asas yang kuat berdasarkan teori pembelajaran dan pemerolehan bahasa kedua.
Umpamanya dalam Teori Monitor yang dikemukakan oleh Krashen (1981) berhubung
dengan pembelajaran bahasa kedua, beliau menyatakan bahawa terdapat perbezaan
antara pemelajaran (learning) dengan pemerolehan (acquisition). Pembelajaran
ialah proses yang dilalui oleh pelajar secara sedar atau secara formal, seperti
pembelajaran nahu, manakala pemerolehan ialah proses di mana seseorang individu
itu mempelajari suatu bahasa tanpa disedari atau tidak melalui cara formal
seperti seorang pelajar yang berada dalam suatu persekitaran atau suasana
bahasa Inggeris digunakan untuk berkomunikasi dan berinteraksi. Krashen berpendapat
bahawa kedua-dua proses ini tidak boleh berlaku serentak. McLaughlin (1985)
pula berpendapat bahawa dari sudut realitinya tidak ada garis pemisah yang
jelas antara pembelajaran dengan pemerolehan. Pelajar yang sedang mempelajari
bahasa secara sedar atau secara formal berkemungkinan akan mengutip atau
memperoleh beberapa perkataan frasa, atau ayat dalam bahasa itu tanpa
disedarinya.
2.4
Konsep inovasi dalam
pengajaran Bahasa Malaysia.
Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer (PBBK)
atau Computer-Assisted Language Learning (CALL) bukanlah perkara baru dalam
dunia pendidikan. PBBK berkembang daripada Pembelajaran Berbantukan Komputer
(PBK) atau Computer-Assisted Instruction (CAI) yang diperkenalkan pada tahun
1960-an. PBK mula diperkenalkan di University of Illinois melalui rangkaian
sistem PLATO (Program Logic Automated Machine) yang merangkaikan universiti dan
sekolah di Amerika Syarikat. PLATO bukan sahaja menyediakan ruang untuk
menempatkan perisian PBK, tetapi juga menguruskan permintaan pembelajaran,
memantau pembelajaran, memantau perkembangan kemajuan pelajar, dan memberikan
peluang kepada pelajar dan pensyarah untuk berkomunikasi melalui komputer.
Rangkaian sistem PLATO yang menggunakan kerangka komputer utama telah diganti dengan
NOVANet yang menggunakan komputer peribadi pada tahun 1991. Walau bagaimanapun,
tidak lama selepas rangkaian ini dilaksanakan, WWW (World Wide Web) mula
diperkenalkan dalam dunia teknologi maklumat pada tahun 1993. Rangkaian WWW ini
memberikan ruang yang lebih luas kepada PBBK untuk digunakan di bilik darjah
tanpa sempadan.
Pada ketika ini, pembangunan perisian dan penilaian
perisian pendidikan masih diserahkan sepenuhnya kepada pihak swasta atau
peniaga yang tidak terlatih dalam pengajaran dan pembelajaran. Para pendidik
dikatakan tidak perlu membuang masa untuk mencipta atau membangunkan perisian.
Oleh sebab itu, banyak perisian yang berada di pasaran kini tidak menepati
kehendak kurikulum kebangsaan, tidak sesuai dengan budaya dan pemikiran tempatan,
tidak menepati pedagogi suatu disiplin, dan tidak sesuai dengan cita rasa
pendidik (Supyan Hussin 1996). Di Malaysia, masih belum ada perisian pendidikan
yang diiktiraf atau diterima pakai untuk semua sekolah. Kementerian Pendidikan
menjangkakan sebanyak empat buah perisian bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia,
Bahasa Inggeris, Sains, dan Matematik akan dapat dibangunkan oleh konsortium
yang dilantik.
Pembangunan perisian pendidikan kadangkala
menimbulkan keraguan dan fobia kepada sesetengah pihak. Ada pihak yang
menganggap bahawa para pendidik agak sukar dilatih menggunakan bahasa
pengaturcaraan (contohnya C++, Visual Basic, Authorware) bagi membangunkan
perisian kerana bahasa pengaturcaraan itu melibatkan logik algoritma dan
kemahiran pengaturcaraan itu sendiri. Proses pengaturcaraan bukan sahaja
memakan masa, tetapi juga membosankan kerana banyak aspek-aspek teknikal yang
perlu diketahui oleh pendidik. Walau bagaimanapun, dengan adanya alat pengarang
(authoring tools) yang lebih mudah dan tidak memerlukan tahap logik algoritma
dan kemahiran pengaturcaraan yang tinggi seperti CoMIL (Malaysia), WinCALIS
(Duke University, North Carolina, USA), LIBRA (San Diego University,
California, USA), Real English (Monash University, Australia), Teleste Partner
Tools (Teleste Open, Norway), para pendidik akan berpeluang menghasilkan bahan
PBBK multimedia dengan lebih mudah dan cepat.
Penglibatan pendidik dalam pembangunan perisian ini
memberikan implikasi penting, iaitu perubahan budaya pengajaran dan
pembelajaran di sekolah atau di universiti. Pengajaran dan pembelajaran bahasa berbantukan
komputer bersama pendidik untuk tempoh sekurang-kurangnya sejam seminggu sama
ada di makmal atau di bilik darjah (pendidik sebagai fasilitator atau
pemerhati), dan pemelajaran kendiri oleh pelajar (yang pada ketika yang sama
tenaga pengajar bahasa berkenaan akan terlibat dengan kerja menghasilkan bahan
perisian komputer). Pengubahsuaian beban kerja dan peranan pendidik ini perlu
dibuat bagi memastikan sekolah atau institusi berkenaan mencapai objektif yang
telah digariskan.
2.
Analisis satu inovasi yang bekaitan dengan komputer dalam
pengajaran Bahasa Malaysia.
2.1
Pengenalan
Inovasi terhadap pengajaran bahasa dilakukan bukan
kerana mengikut tren semata-mata, tetapi untuk mengembangkan kemahiran bahasa
Melayu. Dalam hubungan ini, literasi komputer merupakan keperluan yang sangat
diperlukan oleh guru dan pelajar. Oleh sebab itu, program latihan perlu
dirangka dengan segera untuk membolehkan komunikasi berperantaraan komputer ini
dijalankan dan seterusnya digunakan sebagai alat bantu mengajar bahasa. Selain
itu, peralatan juga perlu disediakan. Guru perlu mempunyai capaian kepada
sistem untuk menyalurkan bahan pengajaran mereka dan berkomunikasi dengan
pelajar. Walau bagaimanapun, pada masa ini, tidak banyak pelajar yang memiliki
komputer peribadi di rumah. Hal ini dapat menjejaskan prestasi pelajar tersebut
kerana daripada banyak kajian yang dilakukan (Lorentsen 1989 dan Wells 1992
dalam Bates 1995) didapati bahawa prestasi pelajar yang menggunakan komunikasi
pengantaraan komputer dalam pemelajaran suatu kursus lebih baik apabila mereka
mempunyai kemudahan komputer di rumah.
2.2
Tatacara inovasi dilaksanakan.
2.2.1
Tatacara inovasi dilaksanakan bergantung kepada
idea inovasi yang diketengahkan oleh pereka. Antara perkara yang perlu diberi
perhatian tentang inovasi ialah;
2.2.1.1 Kreativiti inovasi yang
diperkenalkan hendaklah kreatif sama ada yang baru atau yang telah
diadaptasikan.
2.2.1.2 Signifikan inovasi yang
terdapat bukti nyata dapat memberi faedah
yang jelas kepada peningkatan kualiti dan produktiviti organisasi.
2.2.1.3 Efisien inovasi dapat menyumbang kepada cara berkerja yang lebih cekap,
cepat, tepat dan mudah.
2.2.1.4 Kebolehan inovasi yang boleh digunakan oleh agensi-agensi atau pihak-pihak
lain secara terus atau dengan diubahsuai mengikut keperluan.
2.2.1.5 Keberkesanan kos yang dapat meningkatkan produktiviti dengan kos yang sama
atau lebih rendah.
2.2.1.6 Potensi perlaksanaan sama ada secara penuh atau percubaan dan mencapai
matlamat.
2.2.2
Bagi menghasilkan satu projek inovasi pembina harus
mempunyai perancangan yang teliti supaya projek yang dijalakan dapat disahkan
dan dilabel dalam harta intelek.
2.2.2.1 Penyusunan kumpulan
2.2.2.2 Perancangan projek
2.2.2.3 Mesyuarat kumpulan
2.2.2.4 Mengenal pasti projek
2.2.2.5 Penetapan objektif atau
sasaran
2.2.2.6 Pemilihan projek atau masalah
2.2.2.7 Analisis masalah
2.2.2.8 Pengumpulan data (sebelum)
2.2.2.9 Analisis data (sebelum)
2.2.2.10 Penyediaan cadangan
penyelesaian
2.2.2.11 Pengujian projek (pengumpulan
data selepas)
2.2.2.12 Pembentangan
2.2.2.13 Semakan pencapaian projek
(analisis data selepas)
2.2.2.14 Penilaian projek
2.2.2.15 Impelimentasi projek
2.2.2.16 Tindakan penyeragaman
2.3
Justifikasi perlaksanaan
inovasi.
2.3.1
Penyusunan kumpulan
Menyusun kumpulan-kumpulan penyelidik untuk
memastikan masalah yang dihadapi.
2.3.2
Perancangan projek
Merancang projek berdasarkan masalah utama yang
dikesan.
2.3.3
Mesyuarat kumpulan
Mesyuarat diadakan untuk mempastikan
bahagian-bahagian yang perlu dirancang, diatasi atau diubahsuai.
2.3.4
Mengenal pasti projek
Mengenal pasti projek yang hendak dibuat satu
inovasi.
2.3.5
Penetapan objektif atau sasaran
Menetapkan objektif atau sasaran yang hendak dicapai
dengan perlaksanaan projek.
2.3.6
Pemilihan projek atau masalah
Memilih projek atau masalah yang dikesan.
2.3.7
Analisis masalah
Menganalisis masalah yang perlu untuk kejituan
projek.
2.3.8
Pengumpulan data (sebelum)
Pengumpulan data masalah sebelum perancangan inovasi
dijalankan.
2.3.9
Analisis data (sebelum)
Data-data yang dikumpul akan dianalisis untuk
menentukan perihal perancangan projek.
2.3.10
Penyediaan cadangan penyelesaian
Cadangan penyelesaian masalah disediakan supaya
mudah untuk membina projek.
2.3.11
Pengujian projek (pengumpulan data selepas)
Projek diuji keberkesanannya dan data respon akan
dikumpulkan.
2.3.12
Pembentangan
Respon dari pengguna yang diuji akan dikumpulkan
dan dibentang untuk menentukan keberkesanan.
2.3.13
Semakan pencapaian projek (analisis data selepas)
Pencapaian projek akan disemak semula sama ada
memenuhi kehendak pembinaan projek.
2.3.14
Penilaian projek
Penilaian projek untuk memastikan berkesan mengikut
kehendak projek.
2.3.15
Impelimentasi projek
Projek akan diimplimentasikan kepada pengguna.
2.3.16
Tindakan penyeragaman
Penyeragaman projek akan dilaksanakan mengikut
kehendak pengguna.
RUJUKAN
Norizan
Abdul Razak (2000). Komunikasi di Alam Siber: Paradigma Baru PengajaranBahasa Melayu. Dewan Bahasa, 44 (10), 1055-1062.
Siti
Saniah Abu Bakar (2002). Penggunaan Komputer Dalam Pengajaran BahasaMelayu.
Dalam Abdullah Hassan Prosiding
Persidangan AntarabangsaPengajian Melayu Beijing Ke-2 (Jilid 2, m.s. 1027-1037). Kuala Lumpur: DewanBahasa dan
Pustaka.
Wong, P.
(1999). gPreparing Student Teachers for IT Integration into Instruction. Prosiding
Persidangan Tahunan ke-12, The
Education Research Association, hlm.83-90. Singapura:
Educational Research Association.
A.Aziz
Deraman (2007). Bahasa Melayu dan cabaran global.Dewan Bahasa, 7(2), 26-30.
Yahya
Othman (2007). Bahan bantu mengajar memperkukuh Bahasa Melayu.
Abdul Rahim Bin Abdul Razak. (2005):
Profesionalisme Keguruan Prospek Dan Cabaran: Kuala Lumpur . Dewan Bahasa Dan Pustakaan.
Jamalludin Harun, Dr. Zaidatun Tasir.(2003):
Multimedia Dalam Pendidikan, Kuala Lumpur, PTS
Publication & Distrubator Sdn. Bhd.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah, Modul Pengajaran
Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam
Teras Dunia Sains Teknologi, Tahun Satu. Putrajaya.