KRB 3053
TUGASAN INDIVIDU
1.
Berdasarkan contoh yang
sesuai, huraikan tentang pendekatan, strategi, kaedah dan teknik pengajaran.
1.1
Pengenalan
Menurut kamus dewan (1998), strategi bermaksud
rancangan yang teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan. Strategi juga
bermakna kebijaksanaan dalam menguruskan sesuatu perkara. Dalam bidang
pendidikan, strategi merujuk kepada kebijaksanaan memilih pendekatan serta
kecekapan merancang kaedah dan teknik dalam satu-satu pengajaran berdasarkan
objektif pelajaran yang telah ditentukan.
1.2
Pendekatan
Kamus Dewan (1998), pendekatan sebagai cara atau
langkah-langkah bagi memulakan dan melaksanakan sesuatu tugas. Pendekatan
biasanya dimaksudkan dengan arah atau hala yang kita ambil untuk menuju sesuatu
sasaran. Dalam pengertian yang lebih luas pendekatan juga diertikan sebagi
"to come near to in any sense" atau jalan yang diambil untuk
melakukan sesuatu. Pendekatan-pendekatan yang dipilih biasanya berasaskan
teori-teori atau generalisasi yang tertentu.Pendekatan yang umum diperkenalkan
dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran ialah seperti Pendekatan Induktif,
Pendekatan Deduktif, Pendekatan Elektif dan Penedekatan Komunikatif. Walaupun
berasaskan pendekatan ini dalam pengajaran bahasa terdapat pendekatan lain.
1.2.1
Pendekatan Berpusatkan Murid
Pendekatan pembelajaran berpusatkan murid berlaku
apabila murid memainkan peranan penting dalam proses
pembelajaran. Murid-murid digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam
aktiviti pembelajaran mereka. Murid-murid diberi peluang untuk maju mengikut
kadar keupayaan mereka sendiri. Sehubungan dengannya aktiviti pemulihan dan
pengayaan merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru merupakan seorang pemimpin yang memandu murid-murid
menjalankan aktiviti pembelajaran sama ada secara kumpulan atau
individu. Banyak masa diperuntukkan untuk murid melaksanakan sesuatu
aktiviti.
1.2.2
Pendekatan Berdasarkan Bahan
Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, bahan
pelajaran sangat penting. Guru atau murid bergantung sepenuhnya kepada
penggunaan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pelajaran. Strategi
pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan kecekapan dan kemahiran
menggunakan bahan pelajaran untuk mencapai objektif pelajaran. Pendekatan
ini menekankan perkembangan kognitif, jasmani dan rohani. Penggunaan bahan
mengajar akan membantu murid memahami konsep yang abstrak dengan lebih jelas.
1.2.3
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek
Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran,
pendekatan berasaskan projek boleh membantu guru untuk menjadikan pengajaran
dan pembelajaran lebih berkesan dan menarik. Dalam pendekatan berasaskan
projek, pengajaran dan pembelajaran akan lebih menarik apabila guru dan murid
dapat mengalami sendiri sesuatu situasi pembelajaran melalui projek yang
dilaksanakan.
1.2.4
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah
Pengajaran dan pembelajaran berasaskan masalah
memerlukan seseorang guru secara kreatif menimbulkan situasi, keadaan dan
fenomena yang boleh mendorong minat dan kecenderungan murid menggunakan fikiran
dan kemahiran berbahasa untuk menyelesaikan masalah. Guru menentukan
tujuan, mengagihkan murid dalam kumpulan dan menentukan tugasan untuk
menyelesaikan masalah.
1.2.5
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Aktiviti
Melalui pendekatan ini murid-murid bergerak aktif
secara fizikal dan mental bagi tujuan melaksanakan tugasan mereka dalam
aktiviti tertentu. Dengan demikian minat dan kecenderungan murid sentiasa
terarah untuk terlibat secara langsung dalam proses pengajaran dan pembelajaran
guru. Pembelajaran berasaskan aktiviti boleh meningkatkan keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran guru bahasa Melayu di sekolah-sekolah.
1.2.6
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Situasi /
Senario
Pendekatan ini mementingkan penggunaan objek secara
konkrit, gambar-gambar dan bahan-bahan maujud serta gerakan tingkah laku yang
boleh membantu menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Guru
hanya bertindak sebagai model dan menyediakan latar situasi yang dapat
menciptakan struktur bahasa sasaran dan kemudian mengemukakan contoh-contoh untuk
diikuti secara berulang untuk mengukuhkan pembelajaran.
1.2.7
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Permainan
Dalam pendekatan ini pengajaran dan pembelajaran
seolah-olah hidup dengan permainan-permainan yang disediakan. Murid-murid akan
mengalami sendiri aktiviti permainan yang dilaksanakan. Murid-murid akan
mudah memahami apa yang guru ajarkan melalui permainan yang disediakan dengan
menarik dan berkesan. Murid-murid dapat berkomunikasi dengan berkesan dan
melahirkan perasaan dengan menggunakan bahasa dan aksi.
1.3
Strategi
Menurut kamus dewan (1998),
strategi bermaksud rancangan yang teratur untuk mencapai matlamat atau
kejayaan. Strategi juga bermakna kebijaksanaan dalam menguruskan sesuatu
perkara. Dalam bidang pendidikan, strategi merujuk kepada kebijaksanaan memilih
pendekatan serta kecekapan merancang kaedah dan teknik dalam satu-satu
pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang telah ditentukan.
Strategi pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu di peringkat sekolah rendah menekankan
penggabungjalinan, penyerapan, penilaian, pengayaan, dan pemulihan. Ini selaras
dengan usaha memenuhi konsep bersepadu dalam Falsafah Pendidikan Negara.
Namun demikian, guru-guru
adalah digalakkan untuk menggunakan pelbagai kaedah mengajar yang sesuai dengan
kebolehan murid. Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran adalah bergantung
kepada pengolahan teknik dan penggunaan bahan bantu mengajar yang dapat
merangsang dan menggalakkan murid-murid berkomunikasi, berinteraksi, dan
berfikir.
Di dalam sesuatu waktu
pelajaran, strategi P&P merangkumi perkara-perkara berikut:
1.3.1
Penentuan pendekatan berdasarkan objektif pelajaran.
1.3.2
Pemilihan kaedah dan teknik mengajar berdasarkan pendekatan.
1.3.3
Penyusunan kaedah dan teknik mengajar secara sistematik dengan mengikut
prinsip dan teori pembelajaran.
1.3.4
Pengagihan masa dan langkah mengajar untuk setiap faedah dan teknik
mengajar yang telah disusun.
1.3.5
Pengagihan bahan murid mengikut keperluannya dalam setiap kaedah dan
teknik mengajar.
1.3.6
Pengurusan kelas mengikut pendekatan kaedah dan teknik mengajar yang
sesuai.
1.4
Kaedah
Definisi Kaedah merupakan satu siri tindakan guru
yang sistematik yang bertujuan untuk mencapai objektif pengajaran yang telah
ditetapkan. Kaedah adalah lebih bercorak jangka pendek dan merupakan usaha
keseluruhan yang terdiri daripada prosedur tersusun serta berdasarkan
sesuatu pendekatan yang dipilih.Kaedah juga digunakan bagi mendokong pendekatan
dipilih. Kaedah merupakan langkah-langkah atau peringkat-peringkat pengajaran
yang tersusun rapi dan kesinambungan yang harus dituruti dengan saksama bagi
mencapai sesuatu objektif pengajaran (Mangantar Simanjuntak, 1982:72).
1.4.1
Kaedah Natural
Kaedah ini berasaskan penggunaan bahasa dalam
situasi komunikatif seperti yang berlaku dalam pedekatan-pendekatan
tradisional. Kaedah ini kurang menekankan rujukan kepada analisis gramatikal,
latih tubi gramatikal atau kepada teori tatabahasa tertentu.
1.4.2
Kaedah Nahu Tradisional
Kaedah nahu tradisional ini diajar untuk
membolehkan pelajar memahami nahu sesuatu bahasa dan juga melatih pelajar
menulis menggunakan bahasa yang betul. Kaedah ini juga, membolehkan pelajar
menterjemahkan bahasa asing ke bahasa natif dan sebaliknya. Ia juga bagi
melengkapkan pelajar dengan perbendaharan kata yang luas yang dapat digunakan
dalam penulisan.
1.4.3
Kaedah Terus
Kaedah ini mula diperkenalkan oleh Michell West dan
Harald Palmer antara tahun1920-1935. Kaedah ini dikatakan sama dengan kaedah
askar kerana pernah digunakan untuk melatih pegawai tentera dan diplomat dalam
Perang Dunia Kedua. Kaedah terus mengutamakan prinsip-prinsip mengajar yang berdasarkan
psikologi kanak-kanak.
1.4.4
Kaedah Ajuk Hafaz
Kaedah ini adalah kaedah pengajaran dilakukan
secara demonstrasi dan latih tubi. Pengajaran demonstrasi harus berkaitan
dengan tatabahasa, pertuturan, perbendaharaan kata melalui guru bahasa atau
penutur jati. Tatabahasa diajar secara menghafaz beberapa ayat asas melalui
ajukan dan maknanya diberi dalam ungkapan biasa dalam bahasa ibunda.
1.4.5
Kaedah Linguistik
Kaedah ini adalah merupakan kaedah mengajar bahasa
moden secara saintifik iaitu dengan membandingkan antara dua bahasa.
Pengetahuan bahasa murid-murid harus tertumpu kepada bentuk dan fungsi bahasa
itu disamping aspek-aspek lain seperti bunyi, susuk ayat, makna, dan lain-lain.
Kaedah ini lebih mendahului bentuk daripada makna.
1.4.6
Kaedah Kod Kognitif
Kaedah ini lebih menekankan bentuk dan makna.
Seseorang yang ingin mempelajari sesuatu bahasa harus mengetahui sistem bahasa
berdasarkan kepada hukum-hukum dan norma-norma tertentu dalam ilmu tatabahasa.
1.4.7
Kaedah Bahasa Komuniti
Pembelajaran bahasa komuniti atau Community
Language Learning merupakan cara pembelajaran bahasa yang diasaskan oleh
Charles A.Curran bersama dengan rakan-rakannya. La Forge (1983) murid Curran
meluaskan teori CLL. Beliau mengesahkan bahawa teori bahasa mestilah bermula
daripada ciri-ciri bunyi, ayat dan model-model abstrak bahasa. Seorang pelajar
bahasa perlu memahami sistem bunyi, makna yang ditetapkan dan tatabahasa bahasa
itu.
1.4.8
Kaedah Oral-Aural
Kaedah ini diajar adalah bagi tujuan membolehkan
pelajar memperkembang keempat-empat kemahiran bahasa iaitu Kemahiran mendengar,
Kemahiran bertutur, Kemahiran menulis dan Kemahiran membaca. Kaedah ini
merupakan kemahiran lisan asas untuk pembelajaran membaca dan menulis. Ia
membolehkan pelajar memahami kebudayaan asing melalui pengalaman dalam bahasa.
1.5
Teknik Pengajaran
Menurut Kamus Dewan (edisi ketiga), teknik adalah
kaedah mencipta sesuatu hasil seni seperti muzik, karang-mengarang dan
sebagainya.Menurut Edward M. Anthony mendefinisikan teknik adalah satu muslihat
atau strategi atau taktik yang digunakan oleh guru yang mencapai hasl segera
yang maksimum pada waktu mengajar sesuatu bahagian bahasa tertentu.Mengikut
Kamaruddin Hj. Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz dalam bukunya Pengajian
Melayu III : Komunikasi Bahasa, teknik boleh didefinisikan sebagai pengendalian
suatu organisasi yang benar-benar berlaku di dalam bilik darjah di mana ia
digunakan untuk mencapai sesuatu objektif.Teknik merupakan suatu alat yang
digunakan oleh guru bahasa bagi menyampaikan bahan-bahan pengajaran yang telah
dipilih untuk pelajar-pelajarnya. Teknik yang dipilih haruslah sejajar dengan
kaedah yang digunakan dan seirama dengan pendekatan yang dianuti.
1.5.1
Teknik Latih Tubi
Teknik latih tubi adalah
aktiviti pengulangan fakta-fakta atau kecekapan yang dipelajari. Tujuannya
untuk mencapai taraf penguasaan kemahiran di samping menjamin kekekalannya. Ia
sesuai digunakan untuk pengajaran Bahasa Melayu. Boleh digunakan untuk mencapai
sesuatu kemahiran seperti kemahiran menyebut perkataan, ayat-ayat atau mengingat
fakta-fakta penting. Melalui teknik ini murid akan mengalami proses mendengar,
melihat, memikirkan maksud perkataan-perkataan serta tugasnya dalam situasi
yang penggunaan perkataan-perkataan itu. Berasaskan pengajaran bahasa dengar
dan sebut (audiolingual) yang biasanya digunakan dalam pengajaran bahasa kedua.
1.5.2
Teknik Simulasi
Simulasi ditakrifkan sebagai
satu situasi yang diwujudkan hampir menyerupai keadaan sebenar yang memerlukan
pelajar berinteraksi sesama sendiri berdasarkan peranan masing-masing bagi membuat
keputusan menyelesaikan masalah, isu atau tugasan semula. Melalui teknik ini
murid-murid dapat menggunakan kemahiran belajar seperti mengumpulkan maklumat,
menjalankan temuramah dengan individu tertentu dan mencatat isi-isi penting.
Dalam proses ini murid digalakkan untuk memberi pendapat, cadangan, membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah berdasarkan peranan yang
dipertanggungjawabkan. Memberi peluang kepada murid mengalami sendiri
situasi dan masalah. Melalui teknik ini pelbagai kemahiran dapat
digabungjalinkan dan dipertingkatkan terutamanya dalam kemahiran lisan membaca
dan menulis. Dapat mewujudkan pelbagai aktiviti menarik yang menjadi sumber
motivasi kepada murid untuk meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran.
1.5.3
Teknik Main Peranan
Main peranan bermaksud
melakonkan sesuatu situasi atau masalah atau peristiwa yang dianggap penting.
Murid diberi peranan dan bertindak sebagai watak-watak yang ditentukan dalam
satu situasi yang disediakan. Main peranan ialah dramatisasi yang tiada kaitan
atau penghafalan skrip, dimana pelakon-pelakon cuba menyelesaikan atau
menjelaskan situasi kepada kepada murid-murid lain supaya mempraktikkan kepada
diri mereka berdasarkan peranan yang dimainkan secara spontan. Proses ini
biasanya dimulakan dengan pemikiran masalah yang sesuai. Masalah ini
dikemukakan kepada murid dengan cara membacakannya atau memperlihatkannya
melalui filem, televisyen, mendengar rakaman dan sebagainya.
1.5.4
Teknik Sumbangsaran
Teknik ini dikenali juga sebagai percambahan fikiran (brainstorming)
yang merupakan satu sesi perbincangan yang membolehkan setiap ahli kumpulan
menyumbangkan pendapat dan idea. Boleh diaplikasikan sebagai aktiviti permainan
bahasa pada peringkat sekolah rendah dan berkembang menjadi aktiviti
perbincangan yang lebh serius dan kompleks pada peringkat sekolah menengah,
universiti dan latihan profesional. Menekankan pengeluaran idea daripada
pembelajaran yang kretif dan bukan pembelajaran secara analitis.
1.5.5
Teknik Permainan Bahasa
Permainan bahasa
adalah salah satu cara dalam mempelajari bahasa melalui teknik permainan.
Penglibatan dalam permainan telah memberi peluang kepada murid memperolehi
latihan intensif, pembelajaran bermakna dan sebagai alat dianogstik. Kebanyakan
aktiviti yang dijalankan akan menggunakan pelbagai kemahiran berbahasa pelajar
antaranya kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Permainan bahasa
mempunyai hala tuju yang bertepatan dengan kemahuan dalam sistem pendidikan
negara amnya dan Falsafah Pendidikan Negara khususnya.
1.5.6
Teknik Bercerita
Merupakan salah satu
pendekatan yang sesuai digunakan untuk membina kecekapan berbahasa kerana
cerita merupakan sesuatu yang dapat menarik minat dan perhatian pelajar.
Latihan pemahaman, perluasan perbendaharaan kata dan tatabahasa dapat disampaikan.
Dapat meningkatkan penguasaan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan
menulis di kalangan pelajar. Perkembangan cerita hendaklah diberi perhatian
agar ada peringkat permulaan, kemuncak dan kesudahan cerita. Perhatian perlu
diberi kepada teknik persembahan, suara, gerak laku dan kawalan mata. Suara
memainkan peranan yang penting di mana ia harus di kawal supaya jangan mendatar
dan tidak menimbulkan kebosanan.
1.5.7
Teknik Drama
Sering
digunakan dalam kaedah komunikatif dan kaedah yang berasaskan pendekatan
induktif iaitu kaedah terus, elektif dan audiolingual. Tujuan utama adalah
untuk melatih murid menggunakan unsur bahasa, unsur paralinguistik (jeda, nada
dan intonasi) dan bukan linguistik (mimik muka, gerak tangan, kepala dan dll)
dengan berkesan dalam sesuatu interaksi bahasa atau perbuatan. Penggunaannya
dapat mendorong dan merangsang murid untuk menghubungkan perasaannya dengan
matapelajaran yang dipelajarinya. Murid bebas meluahkan sesuatu, membuat
penemuan, memberi dan berkongsi sesuatu. Drama berperanan sebagai ragam
pembelajaran iaitu sebagai salah satu alat bantu pengajaran dan pembelajaran.
Dapat menimbulkan keseronokan dan keberkesanan pembelajaran kepada murid, di samping
dapat menyuburkan sahsiah murid.
1.6
Rumusan
Strategi pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu di peringkat sekolah rendah menekankan
penggabungjalinan, penyerapan, penilaian, pengayaan, dan pemulihan. Ini selaras
dengan usaha memenuhi konsep bersepadu dalam Falsafah Pendidikan
Negara. Namun demikian, guru-guru adalah digalakkan untuk menggunakan
pelbagai kaedah mengajar yang sesuai dengan kebolehan murid.Keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran adalah bergantung kepada pengolahan teknik dan
penggunaan bahan bantu mengajar yang dapat merangsang dan menggalakkan
murid-murid berkomunikasi, berinteraksi, dan berfikir.
2.
Sediakan langkah
pengajaran kemahiran Bahasa Melayu yang releven berdasarkan kaedah yang
berikut;
Kaedah Oral-Aural
Kaedah ini diajar adalah bagi tujuan membolehkan murid memperkembang
keempat-empat kemahiran bahasa iaitu Kemahiran mendengar, Kemahiran bertutur,
Kemahiran menulis dan Kemahiran membaca. Kaedah ini merupakan kemahiran lisan
asas untuk pembelajaran membaca dan menulis. Ia membolehkan pelajar memahami
kebudayaan asing melalui pengalaman dalam bahasa.
BAHASA MALAYSIA TAHUN 3
(KEMAHIRAN MENULIS)
Mata Pelajaran
dan Kelas
|
Bahasa Malaysia
Tahun 3
|
Tema/Tajuk
|
Semangat perpaduan / Jiran sepakat
|
Masa
|
8.20 – 9.20 pagi
|
Standard Pembelajaran
|
5.3.2
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran dan pengajaran, murid dapat:
i.
Menggunakan kata tanya dengan
betul dalam ayat
ii.
Membina sekurang-kurangnya 3 ayat
tanya menggunakan kata tanya dengan betul
|
Aktiviti Pengajaranan
dan Pembelajaran
|
1.
Murid mendengar
danmengamati lagu Bangau Oh Bangau.
2.
Murid menyanyi
lagu Bangau Oh Bangau.
3.
Murid bersoal
jawab dengan guru tentang ayat tanya yang terdapat dalam lagu tersebut. Lagu
media video: Bangau Oh Bangau (mengandungi terjemahan)
4.
Murid membaca
teks yang mengandungi ayat tanya.(Buku Teks)
5.
Murid mengenal
pasti kata tanya dalam ayat.
6.
Murid
melengkapkan ayat menggunakan kata tanya yang betul.
7.
Murid membina
ayat tanya menggunakan kata tanya yang diberikan dengan betul.
|
EMK
|
Nilai : yakin diri
Kreativiti dan inovatif
|
Bahan Bantu Belajar
|
lembaran kerja
|
Penilaian
Pembelajaran dan Pengajaran
|
Murid memahami
dan menggunakan kata tanya dengan betul mengikut konteks.
|
Refleksi
|
|
3.
Justifikasi pelaksanaan
kaedah pengajaran Bahasa Melayu yang dipilih. Sediakan format pembentangan yang
menarik untuk menerangkan justifikasi anda.
-
Rujuk paparan Powerpoint
yang disertakan.
RUJUKAN
A.Aziz Deraman (2007). Bahasa Melayu dan cabaran
global.
Yahya Othman (2007). Bahan bantu mengajar
memperkukuh Bahasa Melayu.
http://www.slideshare.net/artventure/bme-3102-konsep-strategi-pendekatan-kaedah-kump-syafiq-presentation
http://www.tutor.com.my/tutor/archives/CADfPP/HSP/UPSR/BM/
http://www.scribd.com/doc/49253307/Kaedah-Pengajaran-Bahasa-Melayu