KKD3063i
1a. Huraikan satu
isu yang melanggar etika profesion perguruan
1a.i.
Pengenalan
Setiap
profesion yang mengarah kepada standard profesional sememangnya mempunyai satu
kod etikanya yang tersendiri mengikut kesesuaian tugas yang digalasnya. Setiap
kod etika ini adalah panduan kepada setiap warganya supaya menepati kehendak
dan objektif profesion tanpa mengira tahap kedudukan jawatan dalam satu-satu
organisasi. Kod etika ini juga bertujuan melindungi penjawat profesion tersebut
dari melakukan kesalahan yang boleh menjejaskan profesion serta memburukan
namanya. Profesion yang disusunatur dan dijalankan dengan baik akan
meningkatkan martabatnya.
Konsep
profesionalisme boleh disimpulkan sebagai ‘Suatu pekerjaan yang khusus dan
dijalankan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang cukup
bermutu, bersikap jujur, dedikasi, bertanggungjawab dan bermoral tinggi,
mempunyai otonomi bertugas serta mematuhi kod etika yang ditentukan oleh
organisasinya’(Mok Song Sang:1996).
Bidang
keguruan sememangnya satu profesion yang menepati standard profesional kerana
seorang guru secara khususnya mesti menerima latihan perguruan sebelum
ditauliahkan sebagai seorang guru. Latihan ikhtisas ini dijalankan menjurus
terus ke bidang keguruan dan diberi pengiktirafan peringkat Sijil Perguruan
atau Diploma Pendidikan sebelum seorang guru diserap untuk mendidik di
mana-mana sekolah.
1a.ii.
Memartabatkan Profesion Keguruan
Dalam
merealisasikan kehendak Misi Nasional dan Rancangan Malaysia Ke-Sembilan,
profesion keguruan mendokong tugas utama untuk memastikan ianya tercapai.
Sehubungan dengan itu, ciri-ciri guru berkualiti dituntut untuk memartabatkan
profesion keguruan.
Martabat
didefinisikan sebagai darjat atau pangkat dan diperakui oleh masyarakat. Bagi
memartabatkan profesion keguruan pula memerlukan pendidikan, kecekapan,
bertanggungjawab dan berkemahiran tinggi dalam hal-hal yang berkaitan dengan
tugas dan pekerjaan. Amanat Menteri Pelajaran 2008 menyentuh isu tentang Teras
dalam PIPP yang ke lima iaitu Memartabatkan Profesion Keguruan menyatakan “Hanya
mereka yang mempunyai kualiti, ketrampilan, kewibawaan, kelayakan, minat,
iltizam dan berjiwa pendidik layak menjadi guru”. Usaha ini terletak kepada
guru sendiri dan untuk itu guru mesti memiliki sahsiah diri yang tinggi supaya
gambaran imej serta nama baik profesion keguruan dapat dimartabatkan.
1a.iii.
Kod Etika Perguruan
Penekanan
kepada perkembangan murid secara menyeluruh dari segi jasmani, emosi, rohani
dan intelek (JERI) yang diinterpertasikan dari Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK) menuntut guru perlu menjadi seorang pakar atau profesional dalam segala
bidang. Menurut Robiah (1998), seorang guru harus menekankan tiga aspek penting
iaitu kepakaran, pengetahuan dan pembentukan sahsiah. Dengan itu, guru harus
mahir dalam mengajar dan memperkembangkan ilmu sambil bersikap jujur, bersahsiah
mulia serta disiplin diri yang tinggi.
Banyak
yang dituntut daripada seorang guru menurut kod etika. Kawalan kod etika
kadang-kadang menjadikan seorang guru menjadi luluh dalam perjuangannya untuk
mencapai tahap tinggi dalam mendidik murid-murid. Tanggungjawab kepada murid,
ibu bapa, masyarakat, negara dan rakan sejawat yang diletakkan dibahu seorang
guru menjanjikan senarai panjang etika yang perlu dipatuhi. Profesion keguruan
ini yang melibatkan pembangunan insaniah seorang manusia demi masa depan
memberi banyak tekanan kepada guru dari segala aspek.
Antara
senarai panjang etika yang tersebut ialah orang
percaya kepada guru. Tahap kebolehpercayaan ini meletakkan guru berada
digarisan tengah untuk melaksanakan tugasnya agar tidak ada mana-mana pihak
mempergunakan kedudukan guru untuk tujuan peribadi atau organisasinya. Walaupun
begitu, keadaan semasa menjadikan seorang guru hilang keteguhan diri lalu
terjerbak dan akhirnya melanggar etika profesion perguruan.
1a.iv.
Isu Tekanan
Isu
tekanan merupakan satu isu yang sering melanda dalam profesion keguruan.
Tekanan adalah seperti penyakit yang boleh menjangkiti sesiapa sahaja tanpa
disedari. Banyak faktor yang boleh menyebabkan tekanan dan pelbagai masalah
juga akibat daripada tekanan.
Gaya
kehidupan seseorang, persekitaran dan kehendak diri adalah di antara penyebab
tekanan dialami oleh seseorang. Apabila seseorang mengalami tekanan, maka dia
mula mencari jalan keluar atau mengalami kemurungan. Tekanan sering dikaitkan
dengan kesihatan mental. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendefinisikan
tekanan adalah satu perubahan fisiologi dan perlakuan yang berlaku terhadap
mereka yang mengalami tekanan. Norani (1994) menyatakan tekanan ini tidak
semestinya negatif atau tidak sihat. Sebenarnya ia merupakan proses semulajadi
yang perlu dijangkakan dalam hubungan sesama manusia. Sigmund Freud menyatakan manusia
dilahirkan dengan desakan naluri yang semulajadi. Fahaman ini berpendapat
bahawa manusia tidak rasional, tidak sosial dan penuh dengan desakan yang
merosakkan dirinya dan manusia sebagai individu tidak dapat membawa arah kepada
nasib haluannya.
Tekanan
tugas berpunca daripada suasana kerja, peranan, perhubungan, kerjaya dan
perubahan dalam organisasi. Tekanan tugas yang berlebihan ini boleh memberi
kesan negatif dan ditambah pula dengan masalah peribadi serta keluarga akan
merumitkan lagi kesihatan mental. Apabila tekanan mental ini berlaku seseorang
mula mengalami tanda-tanda dengan bersikap ganas, gelisah, terganggu selera
makan, hilang tumpuan, kemurungan, kerisauan, lesu, mabuk dan mengalami
perasaan bersalah. Tanda-tanda inilah titik permulaan berlakunya konflik dalam
dirinya yang mengakibatkan banyak masalah dan salah satu daripadanya melanggar
etika profesion keguruan.
Tugas
guru yang meningkat dewasa ini menjadikan guru juga boleh menjadi mangsa tekanan.
Ditambah lagi dengan kehendak hidup terutamanya keperluan harian, perkembangan
modenisasi dan faktor keluarga memburukan lagi keadaan. Tekanan yang dialami
oleh guru sekarang ini telah menjadi bahan kajian ilmiah dan kajian ini
mendapati bahawa profesion keguruan adalah salah satu kerjaya tekanan kerja
yang tinggi (Cooper 1995, Hart et al.,1995). Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP)
telah menyatakan kebimbingan mengenai tahap tekanan yang dialami guru di
Malaysia semakin meningkat akibat beban tugas yang semakin berat dan dasar
pendidikan yang berubah-ubah.
Tekanan
telah mengakibatkan penglibatan guru dalam kes-kes salahlaku. Penglibatan dalam
kes penyalahgunaan dadah dan pengedaran dadah, jenayah kolar putih, rogol dan
cabul, senjata berbahaya malah melapaui sehingga kes bunuh. Puncanya tekanan
yang dialami guru tidak lagi dapat dibendung. Apakah punca sebenar bagi masalah
ini? Masyarakat pula hanya memandang guru dan keguruan sebagai punca kerosakan
masyarakat, tetapi tidak pernah memikirkan bahawa faktor kehendak masyarakat
adalah salah satu punca. Pengaruh-pengaruh luar seperti politik, perkauman,
penerimaan masyarakat dan sebagainya telah memasuki organisasi keguruan.
Kemasukan pengaruh ini bukan untuk menyokong organisasi keguruan malah pengaruh
ini lebih kepada kepentingan diri sendiri. Abraham Maslow (1954) tidak menolak
tentang warisan manusia terdapat kejahatan. Pada pendapat beliau kejahatan ini
disebabkan oleh persekitaran yang tidak sempurna. Akibat tiada jalinan
persefahaman antara masyarakat dengan organisasi keguruan maka wujudlah unsur
yang dikatakan oleh Abraham Maslow. Masyarakat kurang yakin kepada guru dan
berpendapat bahawa guru akan mengubah acuan masyarakat mereka. Maka timbullah
konflik antara guru dengan masyarakat. Guru pula tersepit di antara kehendak
dasar keguruan dan kehendak masyarakat. Lebih menyukarkan lagi jika ianya
bertukar kepada bentuk ancaman.
Perkara-perkara
sebeginilah yang boleh menjejaskan kualiti pendidikan dan membatutkan usaha
untuk membawa masyarakat ke tahap pendidikan cemerlang. Kyriacou dan Sutcliffe
(1978) menyatakan bahawa tekanan guru ditakrifkan sebagai perasaan tidak
selesa, emosi negatif, kebimbingan, tekanan serta kekecewaan yang berpunca dari
aspek tugas. Perubahan yang berlaku kepada dasar pendidikan yang bukan sahaja
menuntut guru memberi ilmu pengetahuan malah memperkembangkan ilmu itu serta
mendidik pelajar menjadi insan yang berguna. Kesannya kepada guru terpaksa
berkerja lebih masa, perkeranian, menyediakan bahan bantu mengajar, menghadiri
kursus atau bengkel dan melakukan penyesuaian terhadap kaedah pengajaran yang
terkini. Sekiranya pula guru itu bertugas di sekolah berasrama pula maka tugas
guru akan turut bertambah. Kawalan keselamatan 24 jam, kebajikan murid, ibu
bapa kedua serta menjadi paramedik. Di samping itu, tekanan ini menyebabkan
tahap mental guru menjadi tidak terkawal dan terdedah kepada gejala-gejala
negatif sebagai tindak balas kepada tekanan yang dihadapi. Justeru itu,
berkemungkinan besar guru bertindak secara tidak dapat diterima akal seperti
mendera, menengking dan menghamburkan kata-kata kesat kepada murid. Tindakan
ini pastinya menjejaskan profesionalisme sebagai seorang guru. Tidakan tidak
terkawal ini memungkinkan rekod bersih tercalar dan diakhiri dengan tindakan
disiplin sebagai hukuman.
Kekangan
tugas dan pelbagai masalah yang dihadapi guru menyebabkan guru hilang tumpuan
untuk menjalankan tugas, sukar berkomunikasi dengan murid dan ibu bapa, tidak
dapat memberi motivasi kepada murid dan sukar untuk mengesan perbezaan murid.
Perkara-perkara ini adalah hal yang jelas apabila guru mengalami kemurungan.
Bagaimana pula jika guru itu sendiri kecewa dengan dirinya sendiri? Menurut
Glasser (1986) dan Ahmad Jazimin (2010), keinginan psikologi merangkumi
seseorang individu yang menyanyangi dan ingin disayangi oleh orang lain, ingin
penghargaan daripada orang lain, inginkan kebebasan dan inginkan kegembiraan.
Rasa ingin penghargaan merangkumi keperluan ke arah pencapaian, berkemahiran,
cekap, mempengaruhi orang lain, ingin dihargai dan suka bersaing dengan orang
lain. Guru juga tidak lepas daripada semua ini kerana guru juga manusia yang
perlu dihargai atas pencapaiannya, bersaing untuk mendapat pencapaian terbaik,
berkemahiran dalam tugas sebagai seorang pembimbing dan pendidik serta cekap
melaksanakan tugasan. Sekiranya psikologi ini dipenuhi pasti kadar tekanan yang
dialami akan berkurangan dan kekecewaan guru akan dapat dibendung. Pihak
pengurusan seharusnya sedar tentang perkembangan dalam proses kepimpinan,
pengurusan, pengelolaan sumber dan kehendak matlamat pendidikan. Kesedaran
pihak pengurusan pasti akan mengurangkan kebimbingan dan tekanan jiwa guru
tentang kemahuan yang sukar untuk dicapai dalam masa singkat. Di samping itu,
kesedaran pihak pengurusan akan dapat mengawal guru yang gagal mengendali
tekanan lantas dapat meningkatkan mutu pendidikan.
1b. Huraikan dua
kesan isu tersebut kepada sahsiah seorang guru.
Isu tekanan terhadap guru salah satu punca utama guru
melanggar etika profesion perguruan. Hasil kajian Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) yang melibatkan 5364 guru dalam masa 2 tahun terdapat 1288 orang
guru mengalami sakit mental. Daripada jumlah itu, 169 orang mengalami psikosis
dan 1119 orang mengalami neurosis. Tekanan berlaku apabila
unsur-unsur yang mendesak atau menekan melebihi keupayaan untuk menanganinya. Tekanan
mental adalah hasil hubungan antara peristiwa-peristiwa persekitaran dengan
individu. Tekanan mental adalah sebahagian daripada kehidupan harian. Ia
merujuk kepada kaedah yang menyebabkan ketenangan individu terasa diancam oleh
peristiwa persekitaran dan menyebabkan individu tersebut bertindak balas. Kita
boleh mengalami tekanan ketika di tempat kerja, menyesuaikan diri dengan
persekitaran baru, atau melalui hubungan sosial. Tekanan
yang sederhana boleh menjadi suatu bentuk dorongan yang kuat. Ia dapat menolong
tubuh dan minda kita untuk bekerja dengan baik dan menyumbang kepada kesihatan
mental. Tekanan luar biasa yang berpanjangan dan
keterlaluan merupakan sesuatu yang merisaukan. Perubahan-perubahan besar
dalam kehidupan seseorang adalah punca tekanan mental yang paling lazim.
Peristiwa-peristiwa negatif seperti kematian atau dibuang kerja boleh
mendatangkan tekanan mental. Ia mempunyai kesan-kesan
psikologi yang negatif dan memberi kesan buruk kepada fungsi jantung, sistem
penghadaman dan rangka otot. Ini akan membawa kepada beberapa penyakit seperti
ulser perut, tekanan darah tinggi dan migrain. Perasaan ini mungkin berkekalan.
Tekanan menyebabkan beremosi, resah dan sukar memberi tumpuan. Dalam
jangka masa panjang, tekanan boleh membawa kepada masalah kemurungan,
perhubungan dan mengganggu kualiti kerja.
1b.i.
Kesan salahlaku terhadap murid
Apabila
guru mengalami tekanan maka orang yang paling malang sekali ialah murid-murid
guru tersebut. Kesan tekanan akan dialami oleh murid-murid juga sekiranya rakan
sejawat atau pihak pentadbir gagal mengesan keadaan kewarasan guru. Dewasa ini,
kes-kes yang melibatkan seks oleh guru selalu dilaporkan sebagai
contohnya isu gangguan seksual iaitu mencium murid yang dilakukan oleh guru
yang dilaporkan oleh akhbar Harian Metro yang bertarikh 22 Julai 2010 telah
menjadikan isu ini semakin hangat diperkatakan disegenap lapisan masyarakat.
Berdasarkan isu gangguan seksual yang dilakukan oleh guru yang berumur 50 tahun
yang mencium murid tahun satu, menunjukkan bahawa guru tersebut telah melanggar
kod etika perguruan dengan membuat gangguan seksual ke atas muridnya. Gangguan
seksual yang dilakukan oleh guru ini menunjukkan tidak bertanggungjawab dalam
melindungi anak murid dibawah jagaan mereka. Ini memberikan gambaran bahawa
sekolah bukan lagi institusi yang selamat dari masalah ini jika hal ini
dilakukan sendiri oleh guru. Gangguan seksual
contohnya cabul (mencium) adalah satu isu tingkah laku yang negatif yang
dilakukan oleh guru terhadap muridnya sehingga murid tersebut takut untuk ke
sekolah. Keselamatan murid tersebut telah terancam kerana perbuatan yang
dilakukan oleh guru tersebut sangat keterlaluan. Menurut Koss (1990),
murid yang mengalami gangguan seksual iaitu dicium seringkali merasa diri mereka sebagai mangsa dan menukar corak hidup
mereka menjadi pendiam, kurang bergaul dan sebagainya. Murid yang menjadi
mangsa ini melarikan diri dari keadaan tersebut menyebabkan peluang untuk
belajar mereka rosak dan menjejaskan masa depan mereka. Mangsa mengalami tekanan emosi dan jiwa yang
tinggi sehingga mangsa cuba membuat perkara yang tidak diingini contohnya
membunuh diri dan sebagainya.
Sahsiah guru yang tercalar ini akan terus menular kepada guru lain dari
mana mangsa gangguan seksual akan phobia dengan guru terutama guru lelaki. Hal
ini juga melibatkan guru perempuan yang dianggap tidak melindungi murid
perempuan. Penilaian terhadap sahsiah guru keseluruhan menjadi sindiran sinis
semua pihak.
1b.ii.
Kesan melibatkan organisasi sekolah
Kesan yang menimpa sekolah ialah reputasi sekolah atau nama baik
sekolah akan menurun. Ini menyebabkan masyarakat terutama ibu bapa tidak lagi menghantar
anak mereka ke sekolah tersebut. Selain itu, sekolah tidak lagi dianggap
sebagai institusi pendidikan yang memberi pendidikan yang berkualiti kepada
murid-murid. Sekolah juga dilabel sebagai tempat yang tidak bermoral kerana
membiarkan masalah gangguan seksual berleluasan secara tidak terkawal walaupun
cuma seorang guru yang melakukannya. Di samping itu, hubungan ibu bapa dan guru
menjadi rengang dari mana ibu bapa tidak lagi mempercayai kredibiliti guru
untuk mendidik anak mereka menjadi insan yang berguna.
Paling tidak diingini ialah masyarakat akan memandang serong kepada
semua pihak termasuklah guru dan pentadbir sekolah. Tambahan lagi, ibu bapa yang
tidak puas hati dengan layanan guru terhadap anaknya, pastinya menyalahkan guru
sehingga guru tersebut dibenci dan dicemuh oleh masyarakat yang lain. Selain itu,
ibu bapa akan membawa isu gangguan seksual ini kepada pihak atasan seperti
polis dan peguam bagi mendapat keadilan bagi pihak anak mereka. Tingkah laku
negatif yang dilakukan oleh guru ini menyebabkan profesion perguruan ini
dipandang rendah oleh masyarakat. Masyarakat tidak lagi mempercayai
kepada profesion perguruan sehingga menyebabkan profesion ini tidak lagi
diperlukan oleh masyarakat. Selain itu, profesion perguruan tidak lagi dianggap
mulia oleh masyarakat dari mana mereka tidak lagi mempercayai bahawa profesion
ini dapat membantu anak mereka untuk mendapatkan pendidikan yang selamat dan
berkesan.
Keadaan lain pula, generasi muda tidak lagi berminat untuk menjadi guru
dan ini mengakibatkan profesion ini kekurangan generasi muda yang berbakat
untuk mendidik anak bangsa. Di samping itu juga, hal ini menyebabkan kerajaan
tidak lagi dapat melahirkan guru-guru yang berkemahiran dalam pelbagai aspek
kerana kekurangan generasi muda yang ingin menceburi bidang ini. Mengikut Lilia
dan Norlena (1998), penyusutan kuasa untuk menjalankan tugas secara
professional menyebabkan profesion perguruan menurun di kaca mata masyarakat.
1b.iii.
Kesimpulan
Kesan-kesan
ini tidak lebih dari membunuh profesion keguruan. Guru-guru yang berkaliber,
dedikasi dan penuh komitmen terkena tempias juga. Lebih penting lagi ialah masa
depan negara kerana guru dan murid berkait rapat untuk menjulang nama negara
sebagai negara yang maju dengan acuannya sendiri.
Pihak
pengurusan juga harus memainkan peranan penting dalam mengurus kes-kes
sebegini. Organisasi akan ranap jika tindakan segera tidak dilakukan lebih
awal. Standard pemilihan kelayakan guru tidak ada salahnya, cuma apabila
seseorang individu telah menjadi guru maka perlulah dirancang dengan baik
pembahagian tugas guru. Guru yang tidak mengalami masalah akan memperkuatkan
lagi organisasi bukan hanya meningkatkan prestasi.
1c. Kaitkan isu tersebut dengan satu Teori Pembangunan
Sahsiah
Isu-isu sahsiah guru yang melanggar etika keguruan
disebabkan oleh tekanan yang dialami oleh guru sememang ada puncanya.
Punca-punca asas yang menyebabkan tekanan kepada guru ialah tekanan kerja, diri
sendiri dan keluarga. Tekanan kerja kerana tugas dan tanggungjawab yang tidak
tertangung oleh guru. Diri sendiri pula melibatkan tekanan perasaan kecewa,
mungkin kehilangan atau keperluan tidak dipenuhi. Manakala tekanan keluarga
pula mungkin kurang persefahaman, curiga atau sebab-sebab penceraian. Perkara-perkara
ini harus dikaji dan difahami terlebih dahulu sebelum menghukum seseorang guru.
Organisasi guru seharusnya membantu dan bukan terus menempelak guru tersebut.
Sebelum kita dapat memahami seseorang individu, kita perlu mengkaji dan
memahami tingkah laku serta tindak balasnya dalam satu-satu situasi. Kajian
yang dibuat secara sistematik dan saintifik terhadap tingkah laku manusia
disebut psikologi. Perkataan ini berasal dari tamadun Greek purba iaitu psyche yang bererti ‘jiwa’ dan perkataan
logos yang bererti ‘kajian tentang
sesuatu’. Salah satu teori yang boleh kita gunakan dalam kajian ini ialah Teori
Hierarki Keperluan Maslow.
Teori Hierarki Keperluan
Maslow
Sememangnya diakui bahawa manusia sebagai makhluk yang paling tinggi mempunyai
keperluan yang kompleks. Berdasarkan Atan Long ( 1976 : 131 ),
Maslow (1954) telah menjelaskan bahawa keperluan-keperluan manusia itu
berperingkat-peringkat. Sesuatu peringkat keperluan yang lebih tinggi
tidak mungkin diperolehi sebelum keperluan yang lebih rendah peringkatnya
dipenuhi terlebih dahulu. Pada peringkat yang paling asas terdapat
keperluan hayat ataupun keperluan fisiologi. Setelah keperluan ini dipenuhi
baharulah keperluan keselamatan, diikuti keperluan kasih-sayang, seterusnya
peringkat penghargaan kendiri atau penghormatan diri dan peringkat tertinggi
atau puncak bagi keperluan manusia adalah peringkat keperluan bagi
penyempurnaan kendiri. Peringkat keperluan manusia mengikut teori Maslow ini
dapat dilihat seperti rajah berikut;
Model Hierarki Keperluan Maslow
i.
Keperluan Fisiologi
Menurut Maslow, pada peringkat ini individu memerlukan
keperluan paling asas. Keperluan ini merangkumi keperluan untuk mendapatkan
makanan, minuman dan tempat tinggal. Bagi seorang guru mungkin keperluan sudah
dipenuhi. Tapi harus diingatkan bahawa di sesetengah tempat terdapat kesukaran
untuk memenuhi keperluan ini. Bagi kawasan bandar, mungkin makan dan minum agak
mudah didapati. Tetapi kos tempat tinggal yang tinggi menyebabkan guru sukar
untuk mendapatkan tempat tinggal yang lebih baik mengikut statusnya. Guru yang
sering memikirkan status ini merasa agak kecewa dan boleh menyebabkan rasa
tidak berbaloi untuk menjadi seorang guru. Bagaimana pula guru itu berada di
kawasan pendalaman? Kawasan pendalaman sekiranya seorang guru itu tidak dapat
mengadaptasikan dirinya, maka keperluan asas ini pastinya tidak dapat dipenuhi.
Oleh sebab itu, beberapa tahun sebelum ini kebanyakan guru merasa takut malah
tidak mahu ditempatkan di kawasan pendalaman atau luar bandar. Ini juga salah
satu contoh guru yang melanggar etika keguruan. Kekurangan ini pastinya akan
menyebabkan guru rasa tertekan.
ii.
Keperluan Keselamatan
Aspek
keselamatan amat penting dalam hidup manusia sejak dari kecil lagi.
Demikianlah tiap-tiap individu memerlukan keperluan ini tetapi dengan kekuatan
yang berbeza-beza. Ada individu yang kurang mempunyai keperluan ini dan
menjadikannya lebih gemar bersendirian, tetapi ada individu yang mempunyai
keperluan ini dengan kuatnya sehingga menjadikannya bergantung di dalam banyak
hal kepada orang lain. Keperluan ini juga diperlukan oleh seorang guru.
Seorang guru yang merasa dirinya terancam akan mengemukakan pelbagai alasan
untuk melepaskan diri dari ancaman tersebut. Bagi anak-anak kecil, ia boleh
bergantung kepada ibu bapa atau penjaga ataupun orang dewasa lain. Tapi bagi
orang dewasa seperti guru, kebergantungan ini semakin kurang dan inilah salah
satu punca kes-kes melanggar etika sering berlaku. Alasan dengan perbuatan salahlaku
dilakukan untuk mendapat perhatian pihak atasan dengan harapan perpindahan
dibuat. Walaupun di sekolah keselamatannya terjaga, tetapi apabila di luar
kawasan sekolah keselamatan guru adalah tanggungan sendiri. Sering kita dengar
terutama sekolah di bandar, guru tidak endahkan pelajar sama ada menumpukan
kepada pelajaran atau tidak. Sikap pelajar yang tunjuk lagak dan pihak ibu bapa
yang menyokong anak mereka seratus peratus menjadikan guru tidak ada peluang untuk
mendidik anak mereka dengan baik. Akhirnya guru juga yang dipersalahkan kerana
kegagalan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. Pihak yang tidak memahami
akan terus menekan guru atas perkara ini. Guru yang tidak dapat menerima akan
rasa tertekan kerana keselamatan fizikal dan mental sentiasa terancam.
iii.
Keperluan Kasih Sayang
Berdasarkan
Teori Maslow, keperluan ini ialah untuk mendapatkan hubungan yang mesra,
kasih-sayang, dan perasaan diri. Ini juga salah satu punca guru melanggar etika
keguruan. Guru juga perlukan kasih sayang dari keluarganya, rakan dan
organisasinya. Melalui cara ini, guru akan merasakan dirinya diterima,
disokong, dihormati, serta dihargai. Secara tidak langsung, proses pengajaran
dan pembelajaran berjalan dengan baik, harmonis, lancar, dan berkesan
kerana masing-masing telah dapat memenuhi keperluan kehendaknya. Keperluan
ini menjadi motivasi kepada guru untuk terus berkhidmat dengan cemelang.
iv.
Keperluan Penghargaan Kendiri
Satu unsur besar dalam pembinaan konsep
kendiri adalah penerimaan. Penerimaan oleh keluarga, rakan guru dan organisasi
amatlah penting. Penerimaan bermaksud menghargai sifat-sifat istimewa
individu sebagai manusia unik yang bebeza dengan individu lain dari segi
sikap, pengetahuan dan kemahiran. Penerimaan bererti memberi peluang kepada
individu belajar menerima diri mereka sendiri. Penerimaan penting supaya tidak
terasa tersingkir. Setiap individu memerlukan penilaian yang tinggi dan stabil
tentang diri mereka. Terlebih dahulu seseorang itu perlu menghormati dirinya
sendiri dan berusaha pula menjadikan dirinya dihargai oleh orang lain.
Faktor yang penting ialah keperluan ini dapat dipenuhi apabila seseorang itu
mempunyai keyakinan diri, kebebasan, pengiktirafan, perhatian dan penilaian
diri orang lain. Konsep ego seseorang itu berkait rapat dengan perasaan
penghargaan diri. Guru yang memenuhi keperluan ini merasakan dirinya sentiasa
diterima dan berkeyakinan. Sekiranya unsur ini tidak dipenuhi, maka secara
negatifnya guru tersebut akan memikirkan dirinya tidak berapa diperlukan.
v.
Keperluan Kesempurnaan Kendiri
Konsep kendiri ialah pengertian atau kefahaman seseorang
terhadap dirinya sebagai individu yang asing yang memiliki satu ciri-ciri yang
unik atau istimewa (Shaffer,1985). Penyataan ini memberi maksud bagaimana
seorang individu itu menganggap dirinya. Kesempurnaan kendiri bermakna apa yang
seseorang boleh jadi, ia akan jadi. Tanggapan dan pendapat ini berdasarkan
kepekaan dan kesedaran tentang kekuatan dan kelemahannya. Kesedaran ini
diketahui dari maklumbalas, gerakbalas atau reaksi individu lain sepanjang
pergaulan atau interaksi dengan individu lain. Seseorang yang telah mencapai peringkat ini
telah dapat memenuhi keperluan untuk mendapatkan keindahan dan estetika. Dia telah
dapat dengan sepenuhnya akan makna hidup, dapat menerima keadaan dirinya dan
orang lain, gembira tentang nikmat hidup dan telah menggunakan kebolehannya
dengan semaksimanya.
Namun begitu, guru yang mencapai tahap ini
boleh berubah kepada unsur negatif. Terlalu yakin pada akhirnya membawa ia
melakukan kesilapan kecil yang boleh dilihat oleh individu lain. Bukan itu
sahaja, mungkin dia boleh berubah apa bila harapan untuk menikmati hasil
usahanya tidak mendatangkan penghargaan. Guru tersebut mungkin akan merasa
tidak berbaloi dengan peningkatan usahanya.
Kesimpulan
Seorang guru harus sedar kepentingan dirinya terhadap tugas
dan tanggungjawabnya. Jika kepentingan diri diutamakan maka kepentingan lain
akan diabaikan. Seorang guru seharusnya lebih fleksibel dalam kehidupannya
sebagai seorang pendidik. Sikap menerima keadaan akan memberinya perasaan
bersyukur dan menambahbaik jika kemampuan membenarkan.
Kesedaran guru tentang masyarakat sekitar harus
dipertingkatkan agar segala tekanan dari pihak luar dapat dielakkan. Guru
sepatutnya mempunyai kemahiran komunikasi yang tinggi untuk menyampaikan
maklumat tentang tujuannya untuk melaksanakan tugas. Namun begitu, masyarakat
umum harus memberi peluang kepada diri mereka untuk menerima institusi
pendidikan sebagai kepentingan bersama.
Pihak pengurusan juga sepatutnya turun padang untuk
mengetahui keadaan sebenar guru-guru di sekolah. Sepatunya pihak pengurusan
memikirkan situasi bebanan tugas guru untuk mendidik pelajar lebih sukar dari
apa yang dikatakan “Yakin Boleh”. Keadaan tempat dan individu berbeza harus
juga diterima kerana ini akan memberi eksperimen baru kaedah yang digunakan
untuk pengajaran dan pembelajaran. Penilaian prestasi sekolah yang dinilai
melalui pencapaian akademik masih lagi sukar diterima kerana perlaksanaan ini masih
belum sesuai di sesetengah tempat. Bukan itu sahaja, penilaian beginilah yang
sering menekan institusi sekolah sehingga guru-guru terasa tertekan.
Bibliografi
Atan
Long (1976). Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Saedah,
Zainun, Tunku Mohani (1996). Motivasi Dalam Pendidikan. Kuala
Lumpur : Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd.
Mohd Salleh Lebar (1993). Bimbingan Dan
Kaunseling: Tugas Guru dan Kemahiran Asas. Petaling
Jaya: Longman Malaysia Sdn. Bhd.
Mastura Hj. Harun dan Mohd Fadhil Che
Din (2000). Kepimpinan dan Kaunseling Kelompok. Selangor Darul Ehsan : Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Rahmattullah Khan Abd Wahab Khan dan
Mohd Aziz Shah Mohd Arip (2011). KKD 2063 Pembangunan
Sahsiah:Modul Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) : Perak : Universiti Pendidikan Sultan Idris.
http://www.sabah.org.my/bm/nasihat/artikel_kesihatan/tekanan_mental.htm