KRB 3023

TUGASAN 3
1.           Huraikan elemen kegramatisan ayat yang perlu ada dalam penulisan karangan. Penjelasan perlu menyentuh semua aspek kegramatisan ayat.

1.1      Pengenalan
Kegramatisan ayat bergantung kepada hasil penulisan yang boleh difahami, berkesan kepada pembaca dalam menyatakan maksud ayat, menggunakan pelbagai ayat dengan panjang dan pendeknya berbeza. Dengan itu, pembaca akan merasa terhibur sambil memahami maksud penulis.

Bagi menghasilkan penulisan gramatis, seorang penulis perlu memahami elemen yang penting dalam menghasilkan penulisan yang menarik dan berkesan. Seterusnya faktor penceritaan yang berkesinambungan juga memberi kesan yang baik dalam penghasilan penulisan yang bermutu.

1.2      Struktur Ayat
1.2.1         Strukur ayat yang biasa digunakan adalah seperti ayat memiliki Subjek, Predikat dan unsur keterangan. Ayat-ayat berunsur begini jika berulang akan kedengaran biasa. Oleh itu, jika ayat-ayat itu tadi diubah menjadi ayat pasif atau disongsangkan kedudukan strukturnya, maka ritma ayat akan berubah tetapi masih menunjukkan maksud yang sama.
Contoh ;
i.              Dia pulang ke desa berbekalkan semangat yang teguh lagi utuh.
ii.             Berbekalkan semangat yang teguh dan utuh, dia kembali ke desa.

1.2.2         Ayat-ayat yang gramatis juga mengandungi frasa-frasa yang gramatis. Frasa yang gramatis memberi pengukuhan kepada ayat dengan memberi tumpuan kepada subjek atau predikat dalam ayat.
Contoh ;
i.              Masalahnya, kita mahu memberi pendapat tetapi tidak rela dikritik. (frasa penumpuan kepada masalah)
ii.             membimbing mereka memenuhi impian. (frasa penerangan)
1.2.3         Penggunaan kata yang bertepatan dengan maksud yang hendak disampaikan juga menghasilkan ayat yang gramatis. Ketepatan itu berbentuk kata yang mudah difahami atau kata yang tepat. Contoh ;
i.              hidup di luar kemampuan (tidak mampu atau miskin)
ii.             mencemarkan imej (memalukan)
iii.            pengisian jiwa dan minda (keimanan)

1.3      Fungsi Ayat
Dua ciri yang yang membentuk fungsi ayat ialah bentuk dan makna. Bentuk ayat yang ditunjukkan akan memberi makna yang sepatutnya atau berbeza. Contohnya ;
i.              Awak ingat saya siapa?
a.    Ayat bentuk soalan yang memberi persoalan tentang kedudukan penyoal.
b.    Ayat bentuk soalan yang bertanya tentang ingatan orang yang ditanya.

ii.             Menjadi tanggungjawab kita untuk membongkar kepincangan sistem yang diamalkan selama ini.
a.    Ayat aktif yang memberi makna keterangan tentang tugas bukan sifat orang.

1.4      Frasa Gramatis
Frasa gramatis memberi fungsi yang berlainan dalam ayat. Menggunakan frasa gramatis menujukkan ketinggian bahasa si penulis. Tetapi perlu diingatkan bahawa kadang-kadang frasa gramatis ini tidak sesuai untuk digunakan dalam ayat-ayat tertentu. Antara contoh frasa gramatis ialah;
i.              masyarakat yang naif dengan mata kebendaan yang melalaikan
ii.             melontarkan soalan yang cukup penting
iii.            mendepani realiti baru dunia yang pantas berubah dan berkembang
iv.           mengambil langkah sederap
v.            wadah berkesan untuk mendidik




2.           Jelaskan kekuatan dan kelemahan penilaian karangan bentuk global dan bentuk perincian.

2.1          Pengenalan
Tujuan penilaian adalah untuk membantu guru mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang murid dalam pembelajaran. Sementara itu, penilaian juga untuk menentukan keberkesanan aktiviti semasa pengajaran dan pembelajaran. Dengan itu, guru boleh merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid. Selepas membuat penilaian guru dapat merancang dan melaksanakan tindakan susul yang berkesan.

2.2      Penilaian Bentuk Global(Holistik)
Penilaimenilai kualiti sesuatu karangan berdasarkan tanggapan pemeriksa secara keseluruhan. Menurut Heaton(1979),sebaik-baiknya 3 atau 4 orang pemeriksa menilai 1 karangan dan 1 persetujuan diambil untuk menentukan mutu karangan. Terdapat skala pemarkahan yang menggunakan skala 5 mata,10 mata dan sebagainya. Skema pemarkahan menggunakan teknik global menurut Azman Wan Chik (1982).

2.2.1         Kekuatan
2.2.1.1           Menggunakan pengalaman penilai secara telus.
2.2.1.2           Penilai yang ramai memberi banyak ciri tanggapan.
2.2.1.3           Lebih mudah kerana mengikut skala yang telah ditentukan.
2.2.1.4           Skema pemarkah disediakan untuk menentukan mengikut kualiti.
2.2.1.5           Tiada sistem pilihan kerana penilai memastikan penilian mengikut standard.
2.2.2         Kelemahan
2.2.2.1           Penilaian bergantung kepada pengalaman. Sekiranya penilai tidak berpengalaman luas, maka kualiti penilaian adalah kurang juga.
2.2.2.2           Tanggapan yang dibuat oleh penilai tidak semestinya tepat seperti yang dinyatakan oleh penulis. Maka penulis akan menjadi mangsa kerana penilai bertanggapan lain.
2.2.2.3           Sistem skala yang digunakan tidak menunjukkan tahap yang sebenar kerana tiada kewajaran terhadap seni penulisan.
2.2.2.4           Skema pemarkahan yang disediakan akan menyekat kreativiti dalam penulisan.

2.3      Penilaian Bentuk Perincian(Analitikal)
Cara pemarkahan yang menganalisa atau memecahkan kemahiran penulisan kepada beberapa aspek yang dianggap penting dalam menghasilkan karangan yang baik. Setiap satu aspek subkemahiran itu dinilai secara berasingan. Heaton(1979) ,berpendapat bahawa 5 aspek yang penting yang perlu diteliti secara berasingan adalah seperti tatabahasa,perbendaharaan kata,kaitan isi dengan tajuk,kelancaran dan aspek mekanis. Menurut Abdul Aziz Abdul Talib(1993) , subkemahiran adalah seperti Kemahiran struktur dan gaya, Kemahiran memilih isi, Kemahiran perbendaharaan kata, Kemahiran menyusun dan Kemahiran mekanis.

2.3.1         Kekuatan
2.3.1.1           Karangan dapat dilihat mengikut aspek tertentu dan dapat diketahui kekuatan dan kelemahan sesuatu karangan.
2.3.1.2           Setiap kemahiran dinilai secara berlainan dan pemarkahan tidak memihak kepada satu bahagian sahaja.
2.3.1.3           Penulis tahu kelemahan secara terperinci dan mudah untuk memperbaikinya.
2.3.1.4           Menjana peningkatan kemahiran penulis.
2.3.2         Kelemahan
2.3.2.1           Penelitian secara terperinci diperlukan untuk mengenali setiap struktur penilaian.
2.3.2.2           Banyak skema pemarkahan diperlukan untuk menilai satu karangan.
2.3.2.3           Pembetulan atau penilaian akan mengambil masa yang lama.
2.3.2.4           Skema pemarkahan akan diwakili oleh simbol untuk memudahkan penilaian tetapi sukar untuk diingati.



3.           Huraikan masalah penulisan yang sering dihadapi murid-murid serta langkah-langkah mengatasi.

3.1          Pengenalan
Masalah penulisan sering kali menjadi masalah utama di sekolah. Kemahiran ini tidak seperti kemahiran lisan. Oleh itu, kemahiran menulis banyak kemahiran lain yang berkaitan untuk mencakupinya. Masalah pelbagai menjadikan kemahiran menulis ini sukar diatasi seterusnya mendatangkan masalah kepada guru untuk mengajar kemahiran seterusnya.

3.2          Masalah-masalah Penulisan
3.2.1         Menulis ayat yang tergantung iaitu penulisan ayatnya pada bahagian predikat tidak lengkap dan meluas.
3.2.2         Pelajar tidak berminat untuk mengikuti kemahiran menulis ayat.
3.2.3         Murid  sukar menulis ayat dengan memindahkan maklumat yang betul daripada gambar atau grafik.
3.2.4         Kesukaran melengkapkan struktur ayat.
3.2.5         Sukar untuk membuat ayat gramatis secara pembentukan ayat yang pelbagai.

3.3          Langkah-langkah Mengatasi
3.3.1         Penggunaan  kaedah Kecerdasan Pelbagai mungkin memberi kebebasan cara murid itu mencari idea atau menggunakan kaedah Kemahiran Berfikir Kritis dan Kreatif (KBKK) dapat mereka berfikir dengan lebih terperinci lagi dan akan menghasilkan penulisan yang kreatif.

3.3.2         Pendekatan Pengajaran Penulisan Raimes
3.3.2.1           Pendekatan Terkawal : para pelajar melakukan aktiviti mengikut panduan yang diberikan oleh guru. Sesuai diaplikasikan kepada pelajar-pelajar yang lemah.
3.3.2.2           Pendekatan Bebas : sesuai digunakan untuk mengajar murid-murid yang aktif dan telah menguasai kemahiran bahasa dengan baik.

3.3.3         Kaedah Bergambar dan Carta
Gambar bersiri akan digunakan sebagai bahan bantu mengajar dan peristiwa yang terdapat dalam gambar-gambar itu akan dijadikan bahan penulisan.

3.3.4         Kaedah Pengucapan Terkawal
Pincas berpendapat bahawa penulisan karangan bebas adalah proses penciptaan dan kreativiti.  Maka seharusnya ia  berbeza dengan mana-mana kaedah pengajaran saintifik yang rigid dan skema, malahan tertakluk kepada pilihan jawapan.  Jika jawapan diberikan bersalahan dengan senarai jawapan, maka ia dianggap salah dan tidak diberi markah.   Beliau berpendapat bahawa penekanan harus diberikan secara berperingkat-peringkat bermula daripada penggantian perkataan di dalam ayat yang berbeza bentuk kepada penggantian ayat –ayat di dalam perenggan.  Kaedah ini boleh juga dianggap kaedah terus di dalam pembelajaran bahasa di mana guru akan memberitahu apa yang perlu dilakukan sebelum murid dibebaskan untuk memperkembangkan istilah penggantian mereka sendiri secara bebas.

Beliau menggariskan ciri-ciri berikut sebagai peringkat-peringkat latihan di dalam pengajaran penulisan iaitu penggunaan pelbagai leksikon dan pembentukan ayat di dalam latihan penulisan dan lisan.  Pelajar yang dibenarkan menghasilkan  tulisan hanya apabila dipastikan bahawa mereka menghargai dan memahami pelbagai tahap ciri penulisan.  Program penulisan karangan yang melibatkan penggantian pelbagai.  Pincas juga mengandaikan bahawa penggunaan bahasa adalah manipulasi  daripada corak tetap yang dipelajari daripada prosses imitasi.  Apabila ia telah difahami dan dipelajari secara konsisten, barulah terhasil keaslian  dalam variasi.

3.3.5         Kaedah Pengucapan Bebas
Eramus (1960) menggariskan beberapa ciri kaedah pengucapan bebas seperti murid-murid digalakkan menulis secara cepat dengan sedikit ulangkaji.  Kaedah ini menekankan latihan yang banyak sepanjang penulisan pelajar  dan keutamaan terhadap kuantiti ini menjadikan hasil penulisan pelajar lebih sempurna kerana murid-murid sentiasa membuat latihan.    Beliau lebih menitikberatkan aspek kuantiti dengan hujah bahawa kuantiti adalah proses penambahbaikan dari masa ke semasa untuk mendapatkan hasil tulisan yang cemerlang.

3.3.6         Teknik Pengajaran Penulisan
3.3.6.1           Teknik pengajaran berpandu  merupakan teknik yang paling popular dan digunakan dengan pengawasan guru sepenuhnya.  Boleh dikatakan teknik merangkumi latih tubi dan soal jawab ini adalah gabungan kaedah pengucapan terkawal, yang memerlukan murid-murid menghasilkan kuantiti karangan yang banyak di samping mengenalpasti kesalahan yang dilakukan semasa proses menulis itu berlangsung.   Guru akan memberikan tajuk dan dan kemahiran terpenting di dalam mengarang iaitu mengenalpasti bidang isi, organisasi dan ekspresi.
3.3.6.2           Teknik Sumbangsaranmelibatkan murid-murid sepenuhnya.  Mereka boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil dan membenarkan murid-murid mengembangkan idea secara kolaboratif dengan pantauan guru.  Teknik yang berasaskan pendekatan bebas ini membolehkan murid-murid bebas melahirkan pendapat masing-masing secara kritis dan analitikal berdasarkan maklumat yang dibekalkan oleh guru.
3.4          Kesimpulan
Semua guru sepatutnya mengenal pasti tahap pencapaian pelajar mereka untuk memudahkan mereka merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai untuk digunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Sesungguhnya, pengetahuan tentang pendekatan, kaedah dan teknik serta pengaplikasiannya oleh guru-guru di dalam bilik darjah akan memberikan kesan yang positif kepada para pelajar seterusnya akan dapat meningkatkan pencapaian mereka dalam bidang akademik. Kesimpulannya, guru-guru perlu menggunakan pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran demi kebaikan dan kejayaan para pelajar.

RUJUKAN
Juriah Long, Raminah Hj. Sabran & Sofiah Hamid. (1990). Pendekatan     mengajar  bahasa       Malaysia. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.

Kamarudin Hj. Husin. (1988). Pedagogi Bahasa. Petaling Jaya: Longman Malaysia Sdn. Bhd.

Raminah Hj. Sabran. (1993). Kecekapan berkomunikasi dalam bahasa Malaysia. Kuala   Lumpur: Fajar Bakti.

Zainol Ismail. (2003). Fokus Unggul/ UPSR Penulisan. Johor Bahru: Penerbitan Pelangi   Sdn.     Bhd.

Abdul Aziz Talib. (ed) (1989). Pengajaran dan pengujian Bahasa: Kuala Lumpur:
            Nurin Enterprise.

Abdul Hamid Ahmad. (1998). Persepsi dan kepercayaan guru dan pelajar terhadap
            karangan berkualiti. Disertasi untuk sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan.
            Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.