KRM 3013
BAHAGIAN C : FORUM
a)
Sebilangan murid sekolah mengalami masalah miskonsepsi
dalam matematik. Bincangkan. (beri contoh-contoh yang munasabah).
1.0
PENDAHLULUAN
Sehingga
kini setelah perlaksanaan KBSR dan KBSM seterusnya KSSR prestasi dan minat
pelajar terhadap Matematik masih kurang memuaskan (Jemaah Nazir Sekolah
Persekutuan 1996). Beberapa kajian telah
menemui beberapa bentuk kesilapan konsep yang dialami pelajar dalam topik-topik
penting, seperti pecahan, perpuluhan dan peratusan (Aida Suraya, Syarifah &
Habsah 1992; Asiah 1994; Abd. Aziz 2002; Mohd Johan 2002). Dapatan kajian lepas
juga menunjukkkan amalan pengajaran masih berpusatkan kepada guru dan terikat
dengan kaedah tradisional (Abd. Razak; Abd. Rashid; Abdullah & Puteh 1996;
Jemaah Nazir Sekolah Persekutuan 1996; Voo 1996; Wan Mohd Rani 1999). Dari
sudut pedagogi, amalan guru masih sama dengan dasar kurikulum lama yang
menekankan kaedah hafalan (Jemaah Nazir Sekolah Persekutuan 1996).
Kelemahan dan kepincangan yang berlaku dalam proses
pengajaran dan pembelajaran antaranya berpunca daripada kepercayaan (Von
Glasersfeld, 1994) dan tahap penguasaan pengetahuan pedagogi isi kandungan
(PPIK) yang lemah dalam kalangan guru (Bromme 1994; Howey 1999; Wang, Guo,
Chiang & Cheng 1999). Beberapa kajian lepas mendapati bahawa kebanyakan
guru masih lemah PPIK (Lampert 1986; Even 1993; Wilson 1994; Swafford, Jones
& Thornton 1997; Ma 1999). Di samping itu juga, terdapat perbezaan yang
ketara antara guru baru dengan guru berpengalaman dari segi tahap PPIK dan
pengajaran mereka dalam bilik darjah (Marks 1990; Schempp, Manross, Tan &
Fincher 1998). Di Malaysia, kajian tentang PPIK dalam kalangan guru sekolah,
sama ada rendah atau menengah, masih terlalu sedikit, khususnya dalam
pendidikan Matematik (Tengku Zawawi et al, 2009).
2.0
DEFINISI MISKONSEPSI
Miskonsepsi adalah satu
daripada masalah yang sering dihadapi oleh murid dalam pembelajaran matematik
dan sering menjadi penghalang kepada mereka untuk memahami konsep-konsep
matematik yang berkaitan dengan konsep yang disalah tafsirkan oleh mereka.
Sebahagian murid tergolong dalam lemah matematik mungkin disebabkan oleh kurang
mahir membaca, menulis, melakukan latihan pengiraan dan bercakap. Dalam
matematik, masalah ini akan lebih ketara dengan adanya istilah matematik yang
mana sebahagiannya daripada mereka yang belum pernah mendengar dan lupa istilah
yang diberikan.
Konsep matematik murid perlu diperkenalkan dengan
pelbagai bentuk, kaedah dan pendekatan. Murid perlu diperkenalkan dengan
beberapa contoh yang konkrit. Robert Gagne iaitu seorang professor dan ahli
psikologi mengatakan bahawa, pembelajaran konsep matematik yang berkesan
memerlukan beberapa teknik penyampaian iaitu :
i.
Memberi
berbagai-bagai contoh konkrit untuk membuat generalisasi.
ii.
Memberi
contoh yang berbeza tetapi berkaitan supaya dapat membuat perbezaan.
iii.
Memberi
contoh-contoh yang tidak ada kaitan dengan konsep yang diajarkan untuk membuat
perbezaan dan generalisasi.
iv.
Memberi
pelbagai jenis contoh matematik untuk memperolehi konsep matematikk yang tepat.
Begitulah antara pendekatan yang perlu kita gunakan bagi
mengatasi masalah miskonsepsi, sama ada ia disebabkan oleh kecuaian mahupun
kesukaran murid memahami sesuatu konsep, guru masing-masing perlu memikirkan
pendekatan yang sesuai untuk murid yang mempunyai pelbagai aras pembelajaran.
Guru yang prihatin adalah mereka yang berusaha membimbing murid mengikut
perbezaan aras kecerdasan. Beberapa kajian yang telah dijalankan oleh ahli
psikologi, pakar matematik dan guru matematik menunjukkan ada pelbagai sebab
murid melakukan kesilapan dalam pengiraan bahagi. Sesuatu kemahiran yang hendak
diajar kepada murid perlulah diterangkan konsep disebaliknya. Antara
miskonsepsi yang sering berlaku di kalangan murid ialah ;
i.
Terlalu
menggeneralisasikan (overgeneralization)
ii.
Terlalu
memudahkan (oversimplification)
iii.
Pandangan/idea
pengetahuan sedia ada (pre-conceive notion).
iv.
Salah
mengenalpasti (misidentifying)
v.
Salah
faham (misunderstanding)
vi.
Salah
maklumat (misinformation)
vii.
Kepercayaan
bukan saintifik (nonscientific beliefs)
viii.
Salah
faham konsep (conceptual misunderstands)
ix.
Kepercayaan
kepada yang lebih terkenal (popular beliefs)
x.
Penerangan
yang salah mengenai definisi dan kaedah (definition and method incorrectly
explained)
3.0
KESUKARAN DAN PENYELESAIAN
Pengajaran dan pembelajaran tajuk-tajuk bagi bidang asas
ukuran merupakan aplikasi kepada konsep-konsep yang dipelajari terdahulu
seperti nombor bulat, pecahan, perpuluhan, dan peratus. Tidak dinafikan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran, seringkali terdapat masalah di mana murid
tidak dapat mengikuti rentak dan kaedah pengajaran guru. Secara puratanya,
terdapat persamaan antara masalah-masalah yang dihadapi. Oleh itu penguasaan
isi kandungan pedagogi perlu diutamakan oleh guru bagi memastikan matlamat
pengajaran dan pembelajaran dapat dicapai. Kesukaran dan miskonsepsi
murid-murid perlu diambil kira oleh guru agar pengajaran dan pembelajaran lebih
bermakna dan berkesan.
Pengajaran dan pembelajaran asas ukuran melibatkan
beberapa tajuk iaitu masa dan waktu, ukuran panjang, timbangan berat, dan
isipadu cecair. Konsep-konsep yang perlu dikuasai dalam tajuk-tajuk asas ukuran
memerlukan murid menguasai konsep-konsep yang terdapat dalam asas nombor.
Penguasaan yang lemah dalam tajuk nombor bulat, pecahan, perpuluhan dan peratus
boleh menghalang murid daripada menguasai kemahiran asas ukuran disamping
faktor penguasaan rumus matematik, sifir dan sebagainya.
3.1
Tidak Memahami Bahasa Dalam Soalan
Penyelesaian Masalah
Kemahiran penyelesaian masalah adalan antara komponen
penting yang diberi tumpuan dalam mata pelajaran matematik di sekolah seperti
yang tertulis dalam Sukatan Pelajaran Matematik (KPM 2000, 2002). Begitu juga
dengan, dalam Principles and Standards
for School Mathemeatics, National Council of Teacher of Mathematics (NCTM
2000), telah menyarankan supaya kemahiran penyelesaian masalah diberi fokus
utama dalam mendidik murid-murid. Miskonsepsi dalam tajuk-tajuk dalam ukuran
panjang juga melibatkan kemahiran penyelesaian masalah. Menurut Meor (2001),
bahasa memainkan peranan penting dalam pembelajaran matematik. Masalah
kesukaran bahasa untuk memahami sesuatu simbol atau tatatanda matematik akan
menyebabkan berlakunya salah konsep.
Kesukaran yang dikenalpasti sehingga menimbulkan
miskonsepsi ialah murid tidak dapat memahami bahasa dalam soalan penyelesaian
masalah. Murid-murid tidak dapat memahami kehendak soalan dan sukar untuk
mereka menterjemah soalan penyelesaian masalah kepada ayat matematik.
Contohnya : Beberapa pokok
bunga ros dan pokok bunga matahari ditanam disuatu lorong sepanjang 520 m
supaya tempat itu kelihatan lebih menarik. daripada
panjang lorong itu ditanam dengan pokok bunga ros. Hitung panjang dalam km, lorong itu yang ditanam
dengan pokok bunga matahari.
=
x 520 m
=
m
=
325 m
1000
=
0.325 km
Penyelesaian : Walaupun jalan kerja yang ditunjukkan oleh murid
betul, namun ia bukanlah jawapan yang sebenar bagi soalan yang diberikan. Murid
perlu kembali semula melihat soalan dengan mencari maklumat yang diberikan.
Murid perlu mencari bunga matahari dan bukannya bunga ros. Penyelesaian masalah
merupakan suatu proses, yang melibatkan empat langkah utama sebagaimana
dijelaskan dalam model Polya iaitu memahami masalah, merancang penyelesaian,
melaksanakan penyelesaian dan menyemak kemnali. Selain itu juga gambaran yang
jelas boleh digunakan oleh guru bagi membantu murid memahami bahasa yang
digunakan dalam soalan penyelesaian masalah. Memberi gambaran yang sebenar
seperti memperlihatkan dalam bentuk garis nombor atau gambar. Penggunaan
pelengkap bagi pecahan ditekankan kepada murid.
KAEDAH ;
Memahami masalah
Merancang
penyelesaian
Melaksanakan
penyelesaian
=
−
=
× 520
m
= 195 m ÷ 1000
= 0.195 km
Meninjau
kembali.
=
× 520m
=
= 325 m
= 520 m - 325 m
= 195 m ÷ 1000
= 0.195 m
3.2 Kesukaran Menyatakan Dan Menulis
Nilai Rajah
Kesukaran kedua yang
berpunca dari miskonsepsi pada rajah berlaku dalam dua bentuk. Pertama iaitu
kesukaran membaca nilai pada rajah alat penimbang, jarak, dan alat penyukat.
Kesukaran yang kedua adalah berkait dengan menulis nilai pada rajah. Kesukaran ini
berkait dengan diantara satu dengan yang lain, ini keranan apabila murid tidak
dapat menulis nilai pada rajah yang diberi tentunya mereka juga tidak dapat
menyatakan nilai pada rajah tersebut. Kesukaran ini berpunca daripada kegagalan
murid dalam memahami konsep senggatan dalam tajuk-tajuk ukuran.
Penyelesaian
: Murid perlu dijelaskan bagaimana
membaca senggatan. Nilai yang diwakili bagi nombor yang pertama hendaklah
dibahagikan dengan bilangan senggatan yang diwakili. Contohnya dalam 1kg
bersamaan 1000g, senggatan yang diwakili ialah 10, maka 1000 dibahagi dengan 10
bersamaan 100 g setiap senggatan. Begitu juga 1 l bersamaan 1000 ml , senggatan
yang diwakili ialah 5, maka 1000 dibahagi dengan 5 bersamaan 200 ml . Guru perlu
menegaskan kepada murid agar mengira senggatan bagi setiap bacaan.
1
|
0
|
0
|
|||
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
-
|
1
|
0
|
|||
.
|
.
|
0
|
|||
0
|
|||||
.
|
0
|
||||
0
|
|||||
.
|
3.3
Salah Faham Konsep
Unit-unit ukuran adalah
kuantiti piawai bagi ciri–ciri fizikal, digunakan sebagai faktor untuk
menyatakan kuantiti bagi sesuatu sifat. Kesukaran yang dialami oleh murid-murid
ialah tidak dapat menyelesaikan operasi penambahan, penolakan, pendaraban, dan
pembahagian unit-unit ukuran seperti isipadu, ukuran panjang, timbangan dan masa
kerana kesilapan konsep. Mengikut teori behaviourisme, murid belajar apa yang
diajar atau sekurang-kurangnya sebahagian daripada apa yang dipelajari. Teori
Behaviourisme berpandangan bahawa pengetahuan diperolehi dari pengalaman, dan
pengetahuan sedia ada (current knowledge)
tidak diperlukan dalam pembelajaran. Oleh itu kesilapan miskonsepsi berlaku
dikalangan murid kerana mereka tidak dapat mengambil kira konsep sedia ada
murid. Selain itu juga ada proses asas pembelajaran iaitu asimilasi dan
akomodasi. Murid tidak dapat mencantumkan setiap pengalaman baru ke dalam skema
pengetahuan sedia ada mereka.
Contoh
: Kira
hasil tambah 2 jam 35 minit dengan 5 jam 45 minit.
1
|
1
|
||||||
2
|
jam
|
5
|
5
|
minit
|
|||
+
|
5
|
jam
|
4
|
5
|
minit
|
||
8
|
jam
|
0
|
0
|
minit
|
Berdasarkan jawapan yang diberikan oleh murid dapat
dijelaskan bahawa, murid beranggapan penambahan tajuk masa dan waktu mempunyai
konsep yang sama dengan penambahan nombor bulat. Walaupun jawapan yang
diberikan oleh murid betul, namun penyelesaian seperti ini hanya sesuai untuk
tajuk nombor bulat, perpuluhan dan wang. Murid perlu dibimbing memahami konsep
dengan cara yang betul dan mudah difahami.
Penyelesaian
: Pengalaman sebagai guru akan
membantu guru-guru mengesan masalah-masalah seperti di atas terutamanya menyelesaikan
operasi yang melibatkan masa dan waktu, ukuran panjang, isi padu cecair dan
timbangan berat. Guru perlu menjelaskan kepada murid bagaimana dan kenapa
murid-murid melakukan kesilapan ini dan membantu mereka menyelesaikan dan
memperbetulkan miskonsepsi tersebut. Sebagai cadangan, guru boleh menggunakan
papan unit bagi membantu murid-murid menyelesaikan masalah dalam unit-unit
ukuran.
Rumus yang perlu dihafal
|
1
|
=
|
6 0
|
||||||
JAM
|
MINIT
|
|||||||
1
|
||||||||
2
|
5
|
5
|
||||||
+
|
5
|
4
|
5
|
|||||
7
|
|
1
|
0
|
|||||
+
|
1
|
-
|
6
|
0
|
||||
8
|
4
|
0
|
8 jam 40 minit
Jelaskan kepada murid agar tolak jika lebih
dari rumus di atas
Jelaskan kepada murid agar tambah 1 jika
membuat penolakan
3.4
Tidak Menghafal Rumus
Kesukaran tidak
menghafal rumus tentunya akan menghalang murid-murid daripada melakukan proses
kerja matematik dengan baik. Hal ini berlaku kerana, matematik merupakan mata
pelajaran yang melibatkan proses menghafal berbagai-bagai jenis rumus sama ada
melibatkan tajuk-tajuk tertentu dalam bidang asas ukuran mahupun asas nombor.
Bagi kesukaran ini murid keliru dalam menggunakan rumus, dan menggunakan rumus
bukan pada soalan yang dikehendaki.
Contoh : 21.62 kg + 896 g
= _________ kg
=
|
8
|
9
|
6
|
g
|
÷
|
1
|
0
|
0
|
=
|
8
|
.
|
9
|
6
|
kg
|
|||
2
|
1
|
.
|
6
|
2
|
kg
|
|||
+
|
8
|
.
|
9
|
6
|
kg
|
|||
3
|
0
|
.
|
5
|
8
|
kg
|
|||
Rumus : 1kg =1000g
Bagi soalan ini
kesilapan yang ditunjukkan oleh murid ialah menggunakan nilai 100 bagi menukar
g kepada kg, walhal rumus yang sebenar ialah dengan membahagi nilai dengan
1000. Kesilapan seperti ini akhirnya membawa kepada miskonsepsi murid kepada
konsep timbangan berat. Kesilapan ini juga berlaku sekiranya murid gagal
menguasai rumus bagi tajuk-tajuk ukuran yang lain seperti isipadu cecair,
ukuran panjang dan masa dan waktu.
Penyelesaian :
Bagi membantu murid-murid mengatasi miskonsepsi ini, pendekatan yang berbentuk
menghiburkan boleh digunakan agar murid dapat mengingati konsep-konsep dalam
tajuk-tajuk ukuran dengan lebih tepat. Penyelesaian yang melibatkan penukaran
akan lebih mudah diselsaikan oleh murid sekiranya mereka menghafal rumus-rumus
dalam matematik.
3.5
Keliru Dengan Istilah Matematik
Merujuk kepada kesukaran
di atas, kekeliruan sering berlaku apabila murid tidak dapat menyatakan nilai
apabila adanya istilah matematik dalam soalan-soalan yang diberikan. Penggunaan
istilah terutamanya kurang/lebih daripada
selalu mengelirukan murid-murid. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh
Jaroslaw Mrozek (2000) di University of Gdrasisk, Gdarisk Poland terdapat tiga
perkara asas dalam memahami masalah matematik. Tahap pertama ialah memahami
tanda atau simbol dan istilah-istilah yang digunakan dalam masalah matematik.
Ahli matematik perlu mempunyai pengetahuan berkaitan maksud setiap setiap
simbol dan istilah-istilah yang diberikan
Contoh : Jadual 3 menunjukkan berat 3 buah kotak R, S dan T.
Kotak
|
Berat
|
R
|
3.5 kg
|
S
|
325 g kurang daripada R
|
T
|
1.25 kg lebih daripada S
|
Jadual
3
Kira jumlah berat ketiga-tiga kotak,
dalam kg.
Kesilapan
Murid : Tidak menolak 325
daripada 3.5 kg dari nilai R
|
Kesilapan Murid : Tidak menambah 1.25
kg daripada nilai S
|
Penyelesaian : Dalam hal ini, kaedah yang boleh digunapakai bagi
membantu murid-murid ialah dengan menekankan perkataan kurang daripada dan lebih
daripada. Bagi kurang daripada
pastikan murid menolak nilai yang diberi daripada sesuatu nilai, manakala bagi lebih daripada pastikan murid menambah
nilai diberi daripada sesuatu nilai. Sesuatu nilai ini boleh mewakili huruf,
bilangan orang, bentuk-bentuk, bunga dan sebagainya. Penegasan dan penjelasan
mengenai istilah-istilah ini dapat membantu murid menyelesaikan soalan-soalan
matematik dengan lebih mudah. Sebagai contoh :
nilai ditolak
(kurang) daripada sesuatu nilai (huruf/ bentuk/dll)
3
|
.
|
5
|
0
|
0
|
kg
|
|
-
|
0
|
.
|
3
|
2
|
5
|
kg
|
3
|
.
|
1
|
7
|
5
|
kg
|
Daripada
nilai R
|
Nilai
yang kurang daripada R
|
nilai ditambah
(lebih) daripada sesuatu nilai (huruf/ bentuk/dll)
Nilai
yang perlu lebih daripada S
|
3
|
.
|
1
|
7
|
5
|
kg
|
|
+
|
1
|
.
|
2
|
5
|
0
|
kg
|
4
|
.
|
4
|
2
|
5
|
kg
|
3
|
.
|
5
|
0
|
0
|
kg
|
||
+
|
3
|
.
|
1
|
7
|
5
|
kg
|
|
6
|
.
|
6
|
7
|
5
|
kg
|
||
+
|
4
|
.
|
4
|
2
|
5
|
kg
|
|
1
|
1
|
.
|
1
|
0
|
0
|
kg
|
4.0 RUMUSAN
Miskonsepsi – miskonsepi yang dibincangkan di atas adalah
perkara yang serius dan perlu diatasi. Pengetahuan murid yang terbatas dalam
mempelajari matematik hendaklah diubah dan diperbaiki. Bahasa matematik
merupakan perkara yang sering membatasi pemahaman murid mengenai konsep-konsep
matematik. Murid-murid mempunyai kefahaman konseptual yang sangat rendah dalam
bahasa yang digunakan dalam soalan yang diberi. Kelemahan ini mungkin berasal
daripada kelemahan pelajar itu sendiri dan pendekatan pengajaran guru yang
kurang menekankan pembinaan konsep (Dr. Jamil Ahmad, 2008). Masalah miskonsepsi
yang dihadapi oleh pelajar berkait rapat dengan miskonsepsi mereka terhadap
pengajaran asas nombor iaitu, nombor bulat, pecahan, perpuluhan dan peratus dan
tidak dapat dibetulkan dengan cara latih tubi atau drill tetapi ia perlu
diselidiki secara mendalam bagaimana miskonsepsi ini berlaku.
Guru yang berjaya memulihkan pelajar daripada berlakunya
miskonsepsi secara berterusan bukan sahaja membantu pelajar dalam pembelajaran
tetapi mereka juga memudahkan urusan pengajaran dan pembelajaran di dalam
kelas. Guru seharusnya berhenti seketika dan reflek tentang apa yang berlaku
dalam sesi pengajaran mereka. Setiap miskonsepsi atau apa kesilapan pelajar
akan dapat diperbetulkan besama guru dan pelajar (Dr. Jamil Ahmad, 2008).
Penggunaan sesuatu istilah atau perkataan dalam matematik adalah mengikut
terminologi matematik. Ini menyebabkan penggunaan sesuatu perkataan atau
istilah dalam mata pelajaran matematik kadangkala berbeza daripada
pengggunaanya dalam matapelajaran bahasa Melayu. Oleh yang demikian, penggunaan
bahasa dalam matapelajaran matematik menjadi lebih kompleks dan berbeza
daripada penggunaannya dalam matapelajaran bahasa Melayu. Keadaan ini
seringkali mendatangkan masalah kepada pelajar, terutamanya dalam aspek
pemahaman semasa pembelajaran dan penyelesaian masalah matematik.
Menurut Mohd Dahlan (1992), penggunaan pelbagai alat
bantu mengajar mengikut cara yang bersesuaian dapat meningkatkan mutu atau
tumpuan murid– murid terhadap pembelajaran. Pengunaan bahan bantu mengajar juga
turut memudahkan guru dalam penyampaian konsep kepada pelajar (Noor Azlan A.Z,
Nurdalina D). Matematik merupakan jentera atau penggerak kepada pembangunan dan
perkembangan dalam bidang sains dan teknologi. Oleh itu pihak yang terlibat
dalam bidang pendidikan perlu bekerjasama dalam memastikan pelajar dapat
menguasai matematik dengan baik supaya hasrat negara untuk menjadi sebuah
negara yang maju dan bersaing di peringkat global tercapai.
Bibliografi
1.
Abd.
Razak Habib, Abd. Rashid Johar, Abdullah Mohd Noor & Puteh Mohamad. (1996).
Pelaksanaan KBSM dalam mata pelajaran
Matematik, Sains dan Sains Sosial disekolah. Kertas kerja Seminar
Kebangsaan Penilaian KBSM. Institut Aminuddin Baki, 9-11 Disember.
2.
Aida
Suraya Md. Yunus, Sharifah Mohd Nor & Habsah Ismail. (1992). Analisis
kesilapan masalah-masalah berkaitan nombor perpuluhan dan pecahan bagi pelajar
Tahun Lima sekolah rendah. Jurnal Pendidik dan Pendidikan 12:
15-33.
3.
Asiah
Ismail. 1994. Beberapa pola kesilapan dalam kefahaman konsep nombor perpuluhan
4.
dalam
kalangan murid tingkatan satu. Jurnal
Pendidikan Matematik Sains BPG 1:10-13.
5.
Aida
Suraya Mad Yunus. Algoritma Pendaraban
Nombor Perpuluhan Dari Persepsi Pelajar Tingkatan Satu. ISSN : 0128-7702 :
Universiti Putra Malaysia
6.
Baharin
Shamsudin (1990). Siri Pendidikan
Pengajaran dan Pembelajaran Matematik Untuk Sekolah Rendah Buku . Kuala
Lumpur : DBP, KPM
7.
Jamil
A, Norlia G, Norhashimah S. (11-12 Oktober 2008). Seminar Pendidikan Sains dan Matematik : Miskonsepsi Matematik – Satu
Refleksi. Open Universiti Malaysia
8.
Lim
K.L, Khaw A.H, Seah A.K. satu Kajian
Mengenai Bahan Bantu Mengajar Dalam Pengajaran Pembelajaran Di Sekolah Rendah. Maktab
Perguruan Batu Lintang : Jabatan Matematik
9.
Meor
Ibrahim Kamaruddin (2001). Modul
Pembelajaran Sains dan Matematik. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi
Malaysia. (Tidak diterbitkan)
10.
Mohd
Uzi Dollah, Noor Shah Saad .(2012). Modul
KRM3013 Asas Nombor. Tanjung Malim : Universiti Perguruan Sultan Idris
11.
Mok
Soon Sang (1993). Siri Pendidikan
Perguruan : Pengajian Matematik. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
12.
Pusat
Perkembangan Kurikulum (2000). Sukatan
Pelajaran Matematik Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Selangor: Dewan
Bahasa dan Pustaka.