KBK3073i

(a)          Nyatakan dan huraikan punca dan ciri-ciri tingkahlaku kanak-kanak ADHD.


1.0          PENDAHULUAN
Sedekad yang lalu, peningkatan eksponen telah dihasilkan dalam penyelidikan bagi memeriksa faktor-faktor genetik dan alam sekitar yang memberi kesan kepada perbezaan individu dalam penumpuan dan tahap aktiviti, serta ketinggian klinikal yang penting dalam gejala-gejala attention-deficit / gangguan hyperactivity (ADHD). Pengumpulan pesat pengetahuan baru menggambarkan kesan potensi kaedah-kaedah genetik tingkah laku dan molekul.

Walau bagaimanapun, keputusan kajian-kajian ini juga telah menekankan kerumitan laluan etiologikal untuk ADHD dan psikopathologies lain-lain, dan menunjukkan dengan jelas begitu banyak adalah hal yang perlu dipelajari. Kajian genetik tingkah laku telah menunjukkan bahawa pengaruh-pengaruh genetik memainkan peranan dalam etiologi ADHD, dan adalah benar kerana hampir semua ciri-ciri psikologi dan gangguan (contohnya, Plomin, DeFries, McClearn dan McGuffin, 2001).

Begitu juga, faktor-faktor alam sekitar memainkan peranan yang penting dalam etiologi ADHD. Oleh itu, persoalan tidak lagi sama ada ADHD adalah disebabkan oleh alam semula jadi atau pemupukan. Sebaliknya, tumpuan kajian genetik tingkah laku telah beralih kepada pengenalpastian genetik dan alam sekitar serta faktor-faktor tertentu yang meningkatkan kerentetan  terhadap jangkitan ADHD. Keputusan-keputusan ini akan menyediakan satu alat penting untuk memudahkan pembangunan model-model yang komprehensif yang menerangkan mekanisme melalui mana faktor-faktor ini etiologikal memberi kesan kepada perkembangan otak, dan bagaimana perubahan-perubahan ini dalam mengarah otak untuk gejala-gejala ADHD.



2.0          ETIOLOGI ADHD
Etiologi ADHD telah menjalani sebegitu banyak perubahan dalam nama dan kriteria diagnostik sebagai ADHD. Mungkin kerana beberapa gangguan telah menjadikan sebegitu banyak subjek kajian taksonomi. Takrif yang paling baru sekarang ini untuk ADHD pada edisi keempat Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental (DSM-IV; Persatuan Psikiatri American, 1994) yang membezakan di kalangan sub-jenis diagnostik dicirikan oleh tahap maladaptive daripada kedua-dua tidak memberi tumpuan dan hiperaktif-impulsivity (jenis gabungan), tahap maladaptive daripada tidak memberi tumpuan sahaja (Jenis kebanyakannya lengah), dan tahap maladaptive daripada hiperaktif-impulsiviti sahaja (kebanyakannya Jenis hiperaktif-impulsif).

Sedikit relatif tingkah laku dan molekul kajian genetik telah memperbadankan langkah-langkah bagi DSM-IV ADHD, dan untuk itu ramai yang telah dinilai hiperaktif atau tidak memberi tumpuan dengan skala kedudukan yang tidak diperolehi daripada gejala-gejala DSM. Oleh itu, ditekankan kajian-kajian daripada DSM-IV ADHD apabila data yang mencukupi boleh didapati, kajian semula yang relevan telah menggunakan langkah-langkah lain untuk menyediakan akuan yang paling lengkap mengikut keadaan semasa pengetahuan mengenai etiologi ADHD.

3.0          DEFINISI ADHD
ADHD atau attention deficit hyperactivity disorder didefinisikan sebagai golongan kanak-kanak yang mengalami masalah kefungsiannya di rumah dan di sekolah dan sering mempunyai masalah dengan rakan-rakan. Selalunya ibubapa dan guru-guru menggambarkan kanak-kanak yang mudah terangsang, lasak atau tidak mendengar cakap ini sebagai hiperaktif. Istilah gangguan hiperaktif atau kurang tumpuan (ADD) digunakan oleh profesional dalam bidang perubatan untuk menggambarkan masalah yang lebih serius dan berpanjangan kepada kanak-kanak.

Gangguan kurang tumpuan (ADD) tanpa hiperaktiviti (terutama sekali jenis yang tidak memberi perhatian penuh) adalah subkategori kepada ADHD. Biasanya, kanak-kanak dalam golongan ini kurang memberi perhatian penuh dan tumpuan mudah terganggu. Adalah dikatakan bahawa ADD tanpa hiperaktiviti kerapkali tidak didiagnosa dengan tepat. Gangguan hiperkinetik merupakan satu lagi istilah yang digunakan untuk menggambarkan ADHD. Dikatakan 1 daripada 25 kanak-kanak mengalami masalah ADHD dan diandaikan ADHD dialami oleh sekurang-kurangnya seorang kanak-kanak di setiap bilik darjah. ADHD lebih kerap didiagnosis pada kanak-kanak lelaki berbanding dengan kanak-kanak perempuan. Ini mungkin berlaku kerana ADD tanpa hiperaktiviti lebih berpengaruh dalam diri kanak-kanak perempuan dan tidak didiagnosis dengan tepat. Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami gangguan ini hanya mendapat bantuan pada usia 6-9 tahun walaupun kebanyakan ibu bapa menegaskan masalah yang dihadapi anak mereka mula dikesan pada usia yang lebih muda. ADHD dianggap sebagai penyakit yang akan kekal sepanjang hayat dan sedikit sebanyak dibawa ke alam dewasa.

4.0          JENIS-JENIS ADHD
Terdapat beberapa jenis ADHD yang telah dikenalpasti. Di antaranya yang dikenali ialah sebagai gangguan hyperkinetik (HKD) iaitu gangguan mental dan gangguan neurobehavioral yang dicirikan sama ada masalah besar tidak memberi tumpuan atau hiperaktif dan impulsif atau gabungan kedua-duanya. Menurut Manual Diagnostik dan Statistik Masalah Mental (DSM-IV-TR), gejala muncul sebelum usia tujuh tahun. Terdapat tiga sub-jenis penyakit yang terdiri daripada ia menjadi terutamanya lalai (ADHD-PI atau ADHD- I), predominantely hiperaktif-impulsif (ADHD-HI atau ADHD-H), atau gabungan kedua-dua (ADHD-C). Sering kali orang merujuk kepada ADHD-PI sebagai "perhatian defisit gangguan" (ADD). Walau bagaimanapun, kedua-duanya tidak diterima secara rasmi sejak semakan 1994 daripada DSM. ADHD memberi kesan kepada kanak-kanak sekolah atau orang dewasa dan menyebabkan kegelisahan, bertindak mengikut gerak hati, dan kekurangan tumpuan yang mengurangkan keupayaan mereka untuk belajar dengan berkesan.


5.0          PUNCA ADHD
Punca-punca sebenar ADHD tidak diketahui dengan pasti. Pakar-pakar tahu bahawa ADHD mempunyai komponen genetik yang kuat. Di samping itu, pakar berfikir bahawa gen yang mengawal paras bahan kimia tertentu di dalam otak yang dipanggil neurotransmitter seolah-olah menjadi perbeza dalam mereka yang mempunyai ADHD.
5.1          Genetik
ADHD cenderung untuk berlaku di dalam keluarga. Kajian telah menunjukkan ciri-ciri tertentu genetik yang berlaku dengan kekerapan yang tinggi dalam keluarga di mana satu atau lebih ahli keluarga mempunyai ADHD. Juga, jika satu atau kedua-dua ibu bapa mempunyai ADHD, anak-anak mereka lebih cenderung untuk mendapat ADHD. Sekurang-kurangnya satu pertiga daripada semua ibu bapa yang mempunyai ADHD mendapati mereka mempunyai anak yang memiliki ADHD.
5.2          Perubahan berlaku pada otak
Kajian juga menunjukkan bahawa kanak-kanak dan orang dewasa dengan ADHD cenderung untuk mempunyai fungsi tidak normal atau ketidaktentuan bahan kimia tertentu di dalam otak yang dikenali sebagai neurotransmitter. Terdapat juga kecenderungan untuk tidak berfungsi secara normal di laluan saraf yang mengawal tingkah laku. Di samping itu, kanak-kanak dengan ADHD boleh mempunyai bahagian-bahagian tertentu otak yang lebih kecil atau kurang aktif daripada kanak-kanak yang tidak mempunyai ADHD.

Kajian terkini menunjukkan bahawa bahan kimia dopamin dalam otak boleh memainkan peranan dalam mendapat ADHD. Dopamine ialah bahan kimia penting yang membawa isyarat antara saraf di dalam otak. Ia dikaitkan dengan pelbagai fungsi, termasuk pergerakan, tidur, mood, perhatian, dan pembelajaran.

Satu kajian khusus dopamine memberi tumpuan kepada genetik ADHD bagi perubahan tertentu gen DRD4. Gen ini dikaitkan dengan reseptor dopamin di dalam otak. Mengikut kajian, menunjukkan bahawa kanak-kanak dengan ADHD adalah lebih cenderung untuk mempunyai variasi tertentu gen DRD4 daripada kanak-kanak tanpa ADHD. Menariknya, tidak semua kanak-kanak dengan ADHD dalam kajian ini mempunyai perubahan gen DRD4. Tetapi kanan-kanan yang diuji umumnya mempunyai markah IQ lebih tinggi daripada kanak-kanak lain yang mempunyai ADHD. Tambahan pula, perubahan gen adalah yang paling biasa pada kanak-kanak ADHD dari masa ke masa.

Satu lagi kajian yang melibatkan dopamine orang dewasa dengan ADHD menunjukkan bahawa orang dewasa dengan ADHD mempunyai sistem dopamin lembap. Kajian ini membantu menjelaskan mengapa ubat ADHD perangsang seperti Ritalin dan Adderall bermanfaat. Ubat perangsang ADHD meningkatkan dopamin dengan menguatkan isyarat yang lemah di dalam otak. Aktiviti dopamine menurun di kalangan orang dewasa dengan ADHD. Di samping itu, penyalahgunaan dadah, seperti nikotin dan kokain, boleh meninggikan risiko penurunan aktiviti dopamine otak. Oleh itu, penulis kajian hipotesis menyatakan bahawa aktiviti dopamine menurun dikaitkan dengan ADHD membantu menjelaskan mengapa orang dengan ADHD mungkin mempunyai risiko yang lebih besar akibat penyalahgunaan dadah.
5.3          Peranan toksin dalam alam sekitar
Kehadiran racun tertentu dalam alam sekitar, seperti plumbum, PCB, atau racun perosak, juga mungkin mempunyai peranan dalam menyebabkan ADHD. Penyelidik percaya bahawa sesetengah toksin boleh mengganggu perkembangan otak kanak-kanak dan mungkin boleh membawa kepada ADHD.
5.4          Risiko paranatal
Kajian yang dibuat telah menunjukkan wanita hamil yang merokok atau minum arak kemungkinan boleh meningkatan risiko mempunyai kanak-kanak memiliki ADHD. Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa wanita yang merokok semasa mengandung adalah lebih cenderung untuk mempunyai ADHD dalam diri mereka sendiri. Kajian-kajian lain menyimpulkan bahawa alkohol atau penyalahgunaan dadah semasa hamil boleh mengurangkan aktiviti neuron yang menghasilkan neurotransmitter. Di samping itu, ADHD adalah lebih tinggi pada kanak-kanak yang mempunyai berat lahir yang rendah atau yang ibu-ibu yang mempunyai kehamilan sukar.



6.0          CIRI-CIRI TINGKAHLAKU ADHD
Gejala utama kanak-kanak yang memiliki ADHD ialah tidak memberi tumpuan, hiperaktif, dan terketar. Gejala-gejala ini muncul pada awal kehidupan kanak-kanak kerana ramai kanak-kanak yang normal mungkin mempunyai gejala-gejala ini, tetapi pada tahap yang rendah, atau tanda-tanda yang mungkin disebabkan oleh gangguan yang lain, maka adalah penting bahawa kanak-kanak menerima pemeriksaan yang teliti dan didiagnosis mengikut kesesuaian oleh para profesional yang berkelayakan.

Gejala ADHD akan muncul sepanjang beberapa bulan. Seiring dengan itu, gejala terketar dan hiperaktif sebelum gejala tidak memberi tumpuan, yang mungkin tidak kelihatan selama setahun atau lebih. Gejala yang berbeza mungkin muncul dalam persekitaran yang berbeza, bergantung kepada keperluan keadaan kawalan diri kanak-kanak.

Seorang kanak-kanak yang "tidak boleh duduk diam" atau selainnya akan ketara di sekolah, tetapi kecenderungan lalai boleh diabaikan. Kanak-kanak impulsif yang bertindak sebelum berfikir boleh dipertimbangkan sebagai mengalami masalah disiplin. Manakala kanak-kanak yang pasif atau lembap boleh dilihat sebagai semata-mata malas. Namun kedua-duanya boleh mempunyai pelbagai jenis ADHD, dengan ciri-ciri yang berbeza untuk kedua-duanya. Semua kanak-kanak kadang-kadang resah, kadang-kadang bertindak tanpa berfikir dan kadang-kadang berkhayal.

Apabila kanak-kanak mula hiperaktif, mudah terganggu, penumpuan yang lemah, atau impulsifiti dan mula menjejaskan prestasi di sekolah, bermasalah dengan hubungan sosial dengan kanak-kanak lain atau masalah tingkah laku di rumah. Maka dia boleh disyaki memilki ADHD.

Oleh kerana gejala berbeza begitu banyak untuk menentukan maka tidak mudah untuk mendiagnosis ADHD. Ini adalah benar apabila kecuaian adalah gejala utama.

Menurut versi yang paling baru-baru ini Manual Diagnostik dan Statistik Disorders 2 Mental (DSM-IV-TR), iaitu manual yang digunakan sebagai salah satu kaedah utama menentukan gejala ADHD.

6.1          Terdapat tiga corak tingkah laku yang menunjukkan tanda-tanda ADHD.
6.1.1      Orang yang mempunyai ADHD mungkin menunjukkan beberapa tanda-tanda yang konsisten lalai.
6.1.2      Mereka mungkin mempunyai corak menjadi hiperaktif dan impulsif jauh lebih daripada yang seusia mereka.
6.1.3      Atau mereka boleh menunjukkan ketiga-tiga jenis tingkah laku.

6.2          Ini bermakna bahawa terdapat tiga sub-jenis ADHD yang diiktiraf oleh profesional.
6.2.1      Pertama adalah jenis yang kebanyakannya hiperaktif-impulsif (yang tidak menunjukkan tumpuan yang ketara).
6.2.2      Jenis kebanyakannya lalai (yang tidak menunjukkan tingkah laku hiperaktif-impulsif signifikan) kadang-kadang dipanggil ADD.
6.2.3      Dan jenis gabungan (memaparkan kedua-dua tanda lalai dan hiperaktif-impulsif).

6.3          Hiperaktif-impulsif
Kanak-kanak hiperaktif sentiasa kelihatan untuk menjadi "di mana sahaja" atau sentiasa dalam gerakan. Mereka melontarkan sekitar menyentuh atau bermain dengan apa yang ada di sisi, atau bercakap tidak henti-henti. Tidak duduk tetap pada majlis makan malam atau semasa pembelajaran di sekolah atau mereka cerita boleh menjadi tugas yang sukar.

Mereka menggeliat dan gelisah di tempat duduk mereka atau berkeliaran di sekitar bilik. Sentiasa menggoyang kaki, segala-galanya mesti disentuh, diketuk atau membuat bising menggunakan pensel.
Kanak-kanak impulsif seolah-olah tidak boleh untuk mengawal tindak balas serta-merta mereka atau berfikir sebelum mereka bertindak. Mereka sering akan berkata tanpa berfikir dan memberi pendapat yang tidak sesuai, memaparkan emosi tanpa sedar, dan bertindak tanpa mengambil kira akibatnya.Impulsif membuat mereka sukar untuk menunggu atau melakukan perkara-perkara yang mereka mahu sesukanya atau mendahului giliran mereka dalam permainan. Mereka berebut mainan daripada kanak-kanak lain atau memukul apabila mereka marah.

Beberapa tanda-tanda hiperaktif-impulsifiti adalah:
6.3.1      Rasa gelisah, sering keresahan ditunjukkan pada dengan tangan atau kaki, atau mengeliut sambil duduk.
6.3.2      Berlari, memanjat atau meninggalkan tempat duduk dalam keadaan di mana sepatutnya duduk.
6.3.3      Memberi jawapan sebelum mendengar keseluruhan soalan.
6.3.4      Menghadapi kesukaran untuk menunggu dalam barisan atau mengambil giliran.

6.4          Lalai
Kanak-kanak yang gejala ADHD lalai mempunyai masa yang sukar menjaga fikiran mereka pada mana-mana perkara dan mungkin bosan dengan tugas selepas hanya beberapa minit. Jika mereka melakukan sesuatu yang mereka benar-benar minat, mereka tidak mempunyai masalah untuk memberi perhatian. Tetapi memberi tumpuan, perhatian secara sedar untuk mengatur dan menyelesaikan tugas atau mempelajari sesuatu yang baru adalah amat sukar.

Kerja rumah amat sukar bagi kanak-kanak ini. Mereka akan lupa untuk menulis tugasan, atau meninggalkan ia di sekolah. Mereka akan lupa untuk membawa balik buku atau salah bawa. Jika kerja rumah selesai, penuh dengan kesilapan dan kesan padam.


Jenis gejala ADHD yang tidak memberi tumpuan adalah:
6.4.1      Selalunya mudah diganggu oleh pemandangan dan bunyi yang tidak relevan.
6.4.2      Sering gagal untuk memberi perhatian kepada butir-butir dan cuai.
6.4.3      Jarang mengikut arahan dengan berhati-hati dan benar-benar hilang arah atau melupakan perkara-perkara seperti mainan, atau pensel, buku, dan alat yang diperlukan untuk satu tugasan.
6.4.4      Sering ponteng dari satu aktiviti yang belum siap yang lain.

6.5          Gabungan kedua-duanya
Jarang kanak-kanak didiagnosis mengalami gejala ADHD dengan memiliki jenis lalai atau hiperaktif impulsif dan mereka juga mempunyai masalah memberi perhatian yang ketara. Kanak-kanak ini boleh kelihatan;
6.5.1      Mereka kelihatan berkhayal, terawang, mudah keliru, bergerak perlahan, dan lesu. Mereka mungkin mempunyai kesukaran memproses maklumat dengan cepat dan tepat seperti kanak-kanak yang lain.
6.5.2      Apabila guru memberikan arahan lisan atau bertulis, kanak-kanak ini akan sukar memahami apa yang dia sepatutnya lakukan dan kerap membuat kesilapan.
6.5.3      Namun kanak-kanak ini boleh duduk diam, tidak menampilkan diri dan juga boleh berkerjasama, tetapi tidak sepenuhnya memahami tugas dan arahan.
6.5.4      Kanak-kanak ini tidak menunjukkan masalah yang ketara dengan desakan dan melampau di sekolah atau di rumah.
6.5.5      Mereka boleh bergaul baik dengan kanak-kanak lain daripada jenis yang lebih impulsif dan hiperaktif ADHD, dan ia mungkin tidak mempunyai jenis masalah sosial yang sama dengan jenis gabungan ADHD.
Jadi, selalunya masalah mereka memberi tumpuan diabaikan. Tetapi mereka memerlukan bantuan sama seperti kanak-kanak dari jenis ADHD yang lebih jelas atau mempunyai gejala ADHD yang lebih jelas.



7.0          KESIMPULAN
Persoalan tetap timbul, adakah kanak-kanak ini benar-benar mendapat ADHD? Tidak semua orang yang terlalu hiperaktif, lalai, atau impulsif mempunyai ADHD. Oleh kerana kebanyakan orang kadang-kadang berkata tanpa berfikir apa yang mereka tidak bermaksud untuk mengatakannya, atau melompat dari satu tugas yang lain, atau menjadi tidak teratur dan pelupa, bagaimana pakar-pakar boleh memberitahu jika masalah ini ialah ADHD? Kerana semua orang menunjukkan beberapa tingkah laku pada satu-satu masa. Diagnosis memerlukan tingkah laku seperti ditunjukkan ke tahap yang tidak sesuai untuk umur seseorang.



BIBLIOGRAFI
Abdul Rahim Razali, Haniza Ibrahim, Kamaliah Muhammad, Mohd Fawzi Yusuf (2011). KBK 3073 Murid-murid Berkeperluan Khas, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak.

Teeter, P. A. (1998). Campur tangan untuk ADHD: Rawatan dalam konteks pembangunan. New            York: Guilford Press.
Goldstein, S., & Goldstein, M. (1990). Menguruskan gangguan perhatian kanak-kanak. Kuala      Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Levi, F., Hay, DA, McStephen, M., Kayu, C., & Waldman, I. (1997). Gangguan hiperaktif             perhatian defisit: kategori atau kontinum? Analisis genetik kajian berkembar besar-   besaran. Jurnal Akademi Amerika Kanak-Kanak dan Remaja Psikiatri, 36, 737-744.
Biederman, J., Faraone, SV, Keenan, K., lutut, E., et al. (1990). Faktor-faktor risiko genetik          keluarga dan psikososial dalam DSM-III gangguan defisit perhatian. Jurnal Akademi       Amerika Kanak-Kanak dan Remaja Psikiatri, 29, 526-533.
Barkley, R.A. (1997). New York: Guilford Press.