KBK3073i
(a)
Nyatakan dan huraikan punca dan ciri-ciri tingkahlaku
kanak-kanak ADHD.
1.0
PENDAHULUAN
Sedekad
yang lalu, peningkatan eksponen telah dihasilkan dalam penyelidikan bagi memeriksa
faktor-faktor genetik dan alam sekitar yang memberi kesan kepada perbezaan
individu dalam penumpuan dan tahap aktiviti, serta ketinggian klinikal yang
penting dalam gejala-gejala attention-deficit / gangguan hyperactivity (ADHD).
Pengumpulan pesat pengetahuan baru menggambarkan kesan potensi kaedah-kaedah
genetik tingkah laku dan molekul.
Walau
bagaimanapun, keputusan kajian-kajian ini juga telah menekankan kerumitan
laluan etiologikal untuk ADHD dan psikopathologies lain-lain, dan menunjukkan dengan
jelas begitu banyak adalah hal yang perlu dipelajari. Kajian genetik tingkah laku
telah menunjukkan bahawa pengaruh-pengaruh genetik memainkan peranan dalam
etiologi ADHD, dan adalah benar kerana hampir semua ciri-ciri psikologi dan
gangguan (contohnya, Plomin, DeFries, McClearn dan McGuffin, 2001).
Begitu
juga, faktor-faktor alam sekitar memainkan peranan yang penting dalam etiologi
ADHD. Oleh itu, persoalan tidak lagi sama ada ADHD adalah disebabkan oleh alam
semula jadi atau pemupukan. Sebaliknya, tumpuan kajian genetik tingkah laku
telah beralih kepada pengenalpastian genetik dan alam sekitar serta faktor-faktor
tertentu yang meningkatkan kerentetan terhadap jangkitan ADHD. Keputusan-keputusan
ini akan menyediakan satu alat penting untuk memudahkan pembangunan model-model
yang komprehensif yang menerangkan mekanisme melalui mana faktor-faktor ini
etiologikal memberi kesan kepada perkembangan otak, dan bagaimana
perubahan-perubahan ini dalam mengarah otak untuk gejala-gejala ADHD.
2.0
ETIOLOGI
ADHD
Etiologi
ADHD telah menjalani sebegitu banyak perubahan dalam nama dan kriteria
diagnostik sebagai ADHD. Mungkin kerana beberapa gangguan telah menjadikan sebegitu
banyak subjek kajian taksonomi. Takrif yang paling baru sekarang ini untuk ADHD
pada edisi keempat Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental (DSM-IV;
Persatuan Psikiatri American, 1994) yang membezakan di kalangan sub-jenis
diagnostik dicirikan oleh tahap maladaptive
daripada kedua-dua tidak memberi tumpuan dan hiperaktif-impulsivity (jenis
gabungan), tahap maladaptive daripada
tidak memberi tumpuan sahaja (Jenis kebanyakannya lengah), dan tahap maladaptive daripada
hiperaktif-impulsiviti sahaja (kebanyakannya Jenis hiperaktif-impulsif).
Sedikit relatif
tingkah laku dan molekul kajian genetik telah memperbadankan langkah-langkah
bagi DSM-IV ADHD, dan untuk itu ramai yang telah dinilai hiperaktif atau tidak
memberi tumpuan dengan skala kedudukan yang tidak diperolehi daripada gejala-gejala
DSM. Oleh itu, ditekankan kajian-kajian daripada DSM-IV ADHD apabila data yang
mencukupi boleh didapati, kajian semula yang relevan telah menggunakan
langkah-langkah lain untuk menyediakan akuan yang paling lengkap mengikut keadaan
semasa pengetahuan mengenai etiologi ADHD.
3.0
DEFINISI
ADHD
ADHD atau
attention deficit hyperactivity disorder didefinisikan sebagai golongan
kanak-kanak yang mengalami masalah kefungsiannya di rumah dan di sekolah dan
sering mempunyai masalah dengan rakan-rakan. Selalunya ibubapa dan guru-guru menggambarkan kanak-kanak
yang mudah terangsang, lasak atau tidak mendengar cakap ini sebagai hiperaktif.
Istilah gangguan hiperaktif atau kurang tumpuan (ADD) digunakan oleh
profesional dalam bidang perubatan untuk menggambarkan masalah yang lebih
serius dan berpanjangan kepada kanak-kanak.
Gangguan kurang tumpuan (ADD) tanpa hiperaktiviti
(terutama sekali jenis yang tidak memberi perhatian penuh) adalah subkategori
kepada ADHD. Biasanya, kanak-kanak dalam golongan ini kurang memberi perhatian
penuh dan tumpuan mudah terganggu. Adalah dikatakan bahawa ADD tanpa
hiperaktiviti kerapkali tidak didiagnosa dengan tepat. Gangguan hiperkinetik
merupakan satu lagi istilah yang digunakan untuk menggambarkan ADHD. Dikatakan
1 daripada 25 kanak-kanak mengalami masalah ADHD dan diandaikan ADHD dialami
oleh sekurang-kurangnya seorang kanak-kanak di setiap bilik darjah. ADHD lebih
kerap didiagnosis pada kanak-kanak lelaki berbanding dengan kanak-kanak
perempuan. Ini mungkin berlaku kerana ADD tanpa hiperaktiviti lebih berpengaruh
dalam diri kanak-kanak perempuan dan tidak didiagnosis dengan tepat. Kebanyakan
kanak-kanak yang mengalami gangguan ini hanya mendapat bantuan pada usia 6-9
tahun walaupun kebanyakan ibu bapa menegaskan masalah yang dihadapi anak mereka
mula dikesan pada usia yang lebih muda. ADHD dianggap sebagai penyakit yang
akan kekal sepanjang hayat dan sedikit sebanyak dibawa ke alam dewasa.
4.0
JENIS-JENIS
ADHD
Terdapat beberapa jenis ADHD yang telah dikenalpasti. Di antaranya yang
dikenali ialah sebagai gangguan
hyperkinetik (HKD) iaitu gangguan mental dan gangguan neurobehavioral yang dicirikan
sama ada masalah besar tidak memberi tumpuan atau hiperaktif dan impulsif atau
gabungan kedua-duanya. Menurut Manual Diagnostik dan Statistik Masalah Mental
(DSM-IV-TR), gejala muncul sebelum usia tujuh tahun. Terdapat tiga sub-jenis
penyakit yang terdiri daripada ia menjadi terutamanya lalai (ADHD-PI atau ADHD- I), predominantely
hiperaktif-impulsif (ADHD-HI atau ADHD-H), atau gabungan kedua-dua
(ADHD-C). Sering kali orang merujuk kepada ADHD-PI sebagai "perhatian
defisit gangguan" (ADD). Walau bagaimanapun, kedua-duanya tidak diterima
secara rasmi sejak semakan 1994 daripada DSM. ADHD memberi kesan kepada
kanak-kanak sekolah atau orang dewasa dan menyebabkan kegelisahan, bertindak
mengikut gerak hati, dan kekurangan tumpuan yang mengurangkan keupayaan mereka
untuk belajar dengan berkesan.
5.0
PUNCA
ADHD
Punca-punca sebenar ADHD tidak diketahui dengan pasti. Pakar-pakar tahu
bahawa ADHD mempunyai komponen genetik yang kuat. Di samping itu, pakar
berfikir bahawa gen yang mengawal paras bahan kimia tertentu di dalam otak yang
dipanggil neurotransmitter seolah-olah menjadi perbeza dalam mereka yang
mempunyai ADHD.
5.1
Genetik
ADHD cenderung untuk berlaku di dalam keluarga. Kajian
telah menunjukkan ciri-ciri tertentu genetik yang berlaku dengan kekerapan yang
tinggi dalam keluarga di mana satu atau lebih ahli keluarga mempunyai ADHD.
Juga, jika satu atau kedua-dua ibu bapa mempunyai ADHD, anak-anak mereka lebih
cenderung untuk mendapat ADHD. Sekurang-kurangnya satu pertiga daripada semua ibu
bapa yang mempunyai ADHD mendapati mereka mempunyai anak yang memiliki ADHD.
5.2
Perubahan
berlaku pada otak
Kajian juga menunjukkan bahawa
kanak-kanak dan orang dewasa dengan ADHD cenderung untuk mempunyai fungsi tidak
normal atau ketidaktentuan bahan kimia tertentu di dalam otak yang dikenali
sebagai neurotransmitter. Terdapat juga kecenderungan untuk tidak berfungsi
secara normal di laluan saraf yang mengawal tingkah laku. Di samping itu,
kanak-kanak dengan ADHD boleh mempunyai bahagian-bahagian tertentu otak yang
lebih kecil atau kurang aktif daripada kanak-kanak yang tidak mempunyai ADHD.
Kajian terkini menunjukkan bahawa
bahan kimia dopamin dalam otak boleh memainkan peranan dalam mendapat ADHD.
Dopamine ialah bahan kimia penting yang membawa isyarat antara saraf di dalam
otak. Ia dikaitkan dengan pelbagai fungsi, termasuk pergerakan, tidur, mood,
perhatian, dan pembelajaran.
Satu kajian khusus dopamine memberi
tumpuan kepada genetik ADHD bagi perubahan tertentu gen DRD4. Gen ini dikaitkan
dengan reseptor dopamin di dalam otak. Mengikut kajian, menunjukkan bahawa
kanak-kanak dengan ADHD adalah lebih cenderung untuk mempunyai variasi tertentu
gen DRD4 daripada kanak-kanak tanpa ADHD. Menariknya, tidak semua kanak-kanak
dengan ADHD dalam kajian ini mempunyai perubahan gen DRD4. Tetapi kanan-kanan
yang diuji umumnya mempunyai markah IQ lebih tinggi daripada kanak-kanak lain yang
mempunyai ADHD. Tambahan pula, perubahan gen adalah yang paling biasa pada
kanak-kanak ADHD dari masa ke masa.
Satu lagi kajian yang melibatkan dopamine orang dewasa
dengan ADHD menunjukkan bahawa orang dewasa dengan ADHD mempunyai sistem
dopamin lembap. Kajian ini membantu menjelaskan mengapa ubat ADHD perangsang
seperti Ritalin dan Adderall bermanfaat. Ubat perangsang ADHD meningkatkan
dopamin dengan menguatkan isyarat yang lemah di dalam otak. Aktiviti dopamine menurun
di kalangan orang dewasa dengan ADHD. Di samping itu, penyalahgunaan dadah,
seperti nikotin dan kokain, boleh meninggikan risiko penurunan aktiviti dopamine
otak. Oleh itu, penulis kajian hipotesis menyatakan bahawa aktiviti dopamine
menurun dikaitkan dengan ADHD membantu menjelaskan mengapa orang dengan ADHD
mungkin mempunyai risiko yang lebih besar akibat penyalahgunaan dadah.
5.3
Peranan
toksin dalam alam sekitar
Kehadiran racun tertentu dalam alam sekitar, seperti
plumbum, PCB, atau racun perosak, juga mungkin mempunyai peranan dalam menyebabkan
ADHD. Penyelidik percaya bahawa sesetengah toksin boleh mengganggu perkembangan
otak kanak-kanak dan mungkin boleh membawa kepada ADHD.
5.4
Risiko
paranatal
Kajian yang dibuat telah menunjukkan
wanita hamil yang merokok atau minum arak kemungkinan boleh meningkatan risiko
mempunyai kanak-kanak memiliki ADHD. Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa
wanita yang merokok semasa mengandung adalah lebih cenderung untuk mempunyai
ADHD dalam diri mereka sendiri. Kajian-kajian lain menyimpulkan bahawa alkohol
atau penyalahgunaan dadah semasa hamil boleh mengurangkan aktiviti neuron yang
menghasilkan neurotransmitter. Di samping itu, ADHD adalah lebih tinggi pada
kanak-kanak yang mempunyai berat lahir yang rendah atau yang ibu-ibu yang
mempunyai kehamilan sukar.
6.0
CIRI-CIRI
TINGKAHLAKU ADHD
Gejala utama kanak-kanak yang memiliki ADHD ialah tidak memberi tumpuan,
hiperaktif, dan terketar. Gejala-gejala ini muncul pada awal kehidupan
kanak-kanak kerana ramai kanak-kanak yang normal mungkin mempunyai
gejala-gejala ini, tetapi pada tahap yang rendah, atau tanda-tanda yang mungkin
disebabkan oleh gangguan yang lain, maka adalah penting bahawa kanak-kanak
menerima pemeriksaan yang teliti dan didiagnosis mengikut kesesuaian oleh para
profesional yang berkelayakan.
Gejala ADHD akan muncul sepanjang beberapa bulan. Seiring dengan itu,
gejala terketar dan hiperaktif sebelum gejala tidak memberi tumpuan, yang
mungkin tidak kelihatan selama setahun atau lebih. Gejala yang berbeza mungkin
muncul dalam persekitaran yang berbeza, bergantung kepada keperluan keadaan
kawalan diri kanak-kanak.
Seorang kanak-kanak yang "tidak boleh duduk diam" atau selainnya
akan ketara di sekolah, tetapi kecenderungan lalai boleh diabaikan. Kanak-kanak
impulsif yang bertindak sebelum berfikir boleh dipertimbangkan sebagai
mengalami masalah disiplin. Manakala kanak-kanak yang pasif atau lembap boleh
dilihat sebagai semata-mata malas. Namun kedua-duanya boleh mempunyai pelbagai
jenis ADHD, dengan ciri-ciri yang berbeza untuk kedua-duanya. Semua kanak-kanak
kadang-kadang resah, kadang-kadang bertindak tanpa berfikir dan kadang-kadang
berkhayal.
Apabila kanak-kanak mula hiperaktif, mudah terganggu, penumpuan yang lemah,
atau impulsifiti dan mula menjejaskan prestasi di sekolah, bermasalah dengan hubungan
sosial dengan kanak-kanak lain atau masalah tingkah laku di rumah. Maka dia
boleh disyaki memilki ADHD.
Oleh kerana gejala berbeza begitu banyak untuk menentukan maka tidak mudah
untuk mendiagnosis ADHD. Ini adalah benar apabila kecuaian adalah gejala utama.
Menurut versi yang paling baru-baru ini Manual Diagnostik dan Statistik Disorders
2 Mental (DSM-IV-TR), iaitu manual yang digunakan sebagai salah satu kaedah
utama menentukan gejala ADHD.
6.1
Terdapat
tiga corak tingkah laku yang menunjukkan tanda-tanda ADHD.
6.1.1 Orang
yang mempunyai ADHD mungkin menunjukkan beberapa tanda-tanda yang konsisten
lalai.
6.1.2 Mereka
mungkin mempunyai corak menjadi hiperaktif dan impulsif jauh lebih daripada
yang seusia mereka.
6.1.3 Atau
mereka boleh menunjukkan ketiga-tiga jenis tingkah laku.
6.2
Ini
bermakna bahawa terdapat tiga sub-jenis ADHD yang diiktiraf oleh profesional.
6.2.1 Pertama adalah
jenis yang kebanyakannya hiperaktif-impulsif (yang tidak menunjukkan tumpuan
yang ketara).
6.2.2 Jenis
kebanyakannya lalai (yang tidak menunjukkan tingkah laku hiperaktif-impulsif
signifikan) kadang-kadang dipanggil ADD.
6.2.3 Dan jenis
gabungan (memaparkan kedua-dua tanda lalai dan hiperaktif-impulsif).
6.3
Hiperaktif-impulsif
Kanak-kanak hiperaktif sentiasa kelihatan untuk menjadi "di mana
sahaja" atau sentiasa dalam gerakan. Mereka melontarkan sekitar menyentuh
atau bermain dengan apa yang ada di sisi, atau bercakap tidak henti-henti. Tidak
duduk tetap pada majlis makan malam atau semasa pembelajaran di sekolah atau mereka
cerita boleh menjadi tugas yang sukar.
Mereka menggeliat dan gelisah di tempat duduk mereka atau berkeliaran di
sekitar bilik. Sentiasa menggoyang kaki, segala-galanya mesti disentuh, diketuk
atau membuat bising menggunakan pensel.
Kanak-kanak impulsif seolah-olah tidak boleh untuk mengawal tindak balas
serta-merta mereka atau berfikir sebelum mereka bertindak. Mereka sering akan
berkata tanpa berfikir dan memberi pendapat yang tidak sesuai, memaparkan emosi
tanpa sedar, dan bertindak tanpa mengambil kira akibatnya.Impulsif membuat mereka
sukar untuk menunggu atau melakukan perkara-perkara yang mereka mahu sesukanya
atau mendahului giliran mereka dalam permainan. Mereka berebut mainan daripada
kanak-kanak lain atau memukul apabila mereka marah.
Beberapa tanda-tanda hiperaktif-impulsifiti adalah:
6.3.1 Rasa
gelisah, sering keresahan ditunjukkan pada dengan tangan atau kaki, atau mengeliut
sambil duduk.
6.3.2 Berlari,
memanjat atau meninggalkan tempat duduk dalam keadaan di mana sepatutnya duduk.
6.3.3 Memberi
jawapan sebelum mendengar keseluruhan soalan.
6.3.4 Menghadapi
kesukaran untuk menunggu dalam barisan atau mengambil giliran.
6.4
Lalai
Kanak-kanak yang gejala ADHD lalai mempunyai masa yang sukar menjaga
fikiran mereka pada mana-mana perkara dan mungkin bosan dengan tugas selepas
hanya beberapa minit. Jika mereka melakukan sesuatu yang mereka benar-benar minat,
mereka tidak mempunyai masalah untuk memberi perhatian. Tetapi memberi tumpuan,
perhatian secara sedar untuk mengatur dan menyelesaikan tugas atau mempelajari
sesuatu yang baru adalah amat sukar.
Kerja rumah amat sukar bagi kanak-kanak ini. Mereka akan lupa untuk menulis
tugasan, atau meninggalkan ia di sekolah. Mereka akan lupa untuk membawa balik
buku atau salah bawa. Jika kerja rumah selesai, penuh dengan kesilapan dan kesan
padam.
Jenis gejala ADHD yang tidak memberi tumpuan adalah:
6.4.1 Selalunya
mudah diganggu oleh pemandangan dan bunyi yang tidak relevan.
6.4.2 Sering
gagal untuk memberi perhatian kepada butir-butir dan cuai.
6.4.3 Jarang
mengikut arahan dengan berhati-hati dan benar-benar hilang arah atau melupakan
perkara-perkara seperti mainan, atau pensel, buku, dan alat yang diperlukan
untuk satu tugasan.
6.4.4 Sering
ponteng dari satu aktiviti yang belum siap yang lain.
6.5
Gabungan
kedua-duanya
Jarang kanak-kanak didiagnosis mengalami gejala ADHD dengan memiliki jenis lalai
atau hiperaktif impulsif dan mereka juga mempunyai masalah memberi perhatian yang
ketara. Kanak-kanak ini boleh kelihatan;
6.5.1 Mereka
kelihatan berkhayal, terawang, mudah keliru, bergerak perlahan, dan lesu.
Mereka mungkin mempunyai kesukaran memproses maklumat dengan cepat dan tepat seperti
kanak-kanak yang lain.
6.5.2 Apabila
guru memberikan arahan lisan atau bertulis, kanak-kanak ini akan sukar memahami
apa yang dia sepatutnya lakukan dan kerap membuat kesilapan.
6.5.3 Namun
kanak-kanak ini boleh duduk diam, tidak menampilkan diri dan juga boleh berkerjasama,
tetapi tidak sepenuhnya memahami tugas dan arahan.
6.5.4 Kanak-kanak
ini tidak menunjukkan masalah yang ketara dengan desakan dan melampau di sekolah
atau di rumah.
6.5.5 Mereka
boleh bergaul baik dengan kanak-kanak lain daripada jenis yang lebih impulsif
dan hiperaktif ADHD, dan ia mungkin tidak mempunyai jenis masalah sosial yang
sama dengan jenis gabungan ADHD.
Jadi, selalunya masalah mereka memberi tumpuan diabaikan. Tetapi mereka
memerlukan bantuan sama seperti kanak-kanak dari jenis ADHD yang lebih jelas atau
mempunyai gejala ADHD yang lebih jelas.
7.0
KESIMPULAN
Persoalan tetap timbul, adakah kanak-kanak ini benar-benar mendapat ADHD? Tidak
semua orang yang terlalu hiperaktif, lalai, atau impulsif mempunyai ADHD. Oleh
kerana kebanyakan orang kadang-kadang berkata tanpa berfikir apa yang mereka
tidak bermaksud untuk mengatakannya, atau melompat dari satu tugas yang lain,
atau menjadi tidak teratur dan pelupa, bagaimana pakar-pakar boleh memberitahu
jika masalah ini ialah ADHD? Kerana semua orang menunjukkan beberapa tingkah
laku pada satu-satu masa. Diagnosis memerlukan tingkah laku seperti ditunjukkan
ke tahap yang tidak sesuai untuk umur seseorang.
BIBLIOGRAFI
Abdul Rahim Razali, Haniza Ibrahim, Kamaliah Muhammad,
Mohd Fawzi Yusuf (2011). KBK 3073 Murid-murid Berkeperluan Khas, Universiti
Pendidikan Sultan Idris, Perak.
Teeter, P. A. (1998). Campur tangan untuk ADHD: Rawatan
dalam konteks pembangunan. New York:
Guilford Press.
Goldstein, S., & Goldstein, M. (1990). Menguruskan
gangguan perhatian kanak-kanak. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Levi, F., Hay, DA, McStephen, M., Kayu, C., &
Waldman, I. (1997). Gangguan hiperaktif perhatian
defisit: kategori atau kontinum? Analisis genetik kajian berkembar besar- besaran. Jurnal Akademi Amerika Kanak-Kanak
dan Remaja Psikiatri, 36, 737-744.
Biederman, J., Faraone, SV, Keenan, K., lutut, E., et al.
(1990). Faktor-faktor risiko genetik keluarga
dan psikososial dalam DSM-III gangguan defisit perhatian. Jurnal Akademi Amerika Kanak-Kanak dan Remaja Psikiatri,
29, 526-533.
Barkley, R.A. (1997). New
York: Guilford Press.