KRB3033k

PENGENALAN
Dalam penggunaan bahasa untuk menyampaikan mesej kepada orang lain, ayat merupakan asa utama.  Kita menyampaikan perasaan dan buah fikiran kita melalui binaan bahasa yang terdiri daripada ayat-ayat.  Oleh itu, ayat-ayat yang digunakan hendaklah betul binaanya. Ayat  ialah unit pengucapan yang paling tinggi letaknya dalam skala sususan tatabahasa. Ayat terdiri daripada klausa yang disertai intonasi pengucapan yang sempurna. Setiap ayat mengandungi makna yang lengkap. Dalam bahasa melayu secara umumnya terdapat dua bentuk ayat yang utama, iaitu ayat tunggal dan ayat majmuk.(Nik Safiah Karim 2008)
TAKRIF AYAT
Menurut Nik Safiah Karim (1995) “Ayat ialah unit tatabahasa paling tinggi letaknya dalam susunan tatabahasa dan mengandungi makna yang lengkap.  Ayat boleh terbentuk daripada satu perkataan atau susunan perkataan yang pengucapannya dimulakan dan diakhiri dengan kesenyapan, serta mengandungi intonasi yang sempurna’. Dalam buku bertajuk Bahasa Malaysia saintifik 1987. .Asmah Hj Omar menyatakan “Ayat ialah unit paling tinggi dalam skala tatatingkat nahu.  Dalam perkataan lain, dalam tatabahasa tidak ada unit yang lebih tinggi yang mempunyai ayat sebagai unsurnya.  Ayat  terdiri daripada klausa yang disertai dengan intonasi ayat yang lengkap, iaitu dimulai dengan kesenyapan dan diakhiri dengan kesenyapan dan intonasinya menyatakan bahawa ayat itu sempurna dan selesai’
I.              BENTUK AYAT TUNGGAL
 Ayat tunggal ialah ayat yang mengandungi satu klausa yang terdiri daripada satu subjek dan satu predikat.  Susunan ayat tunggal boleh diterbalikkan. Ayat tunggal dikenali juga sebagai ayat selapis. Menurut  Sharifah Nor Syed Abdul Rahman, Nornajmah Najmuddin, Rosdah Omar (2007) ayat tunggal meangandungi satu klausa sahaja yang terdiri daripada satu subjek dan satu predikat. Binaan ayat tunggal serupa dengan ayat dasar.  Semua ayat dasar aialah ayat tunggal tetapi tidak semua ayat tunggal ialah ayat dasar.  Ayat dasar mesti mematuhi pola ayat dasar dan tidak mengalami proses transformasi. 
Jika diperhatikan, binaan ayat dasar mempunyai konstituen subjek mendahului konstituen predikat, dan semua ayat dasar terdiri daripada ayat penyata, yakni ayat yang diucapkan dengan maksud membuat penyataan. Tetapi, tidak semua ayat tunggal terdiri daripada susunan subjek yang diikuti oleh predikat. Ada susunan yang berbeza, yakni unsur predikat, sama ada sebahagian atau seluruh, mendahului subjek. Misalnya:

1.    Puan Asmah berceramah di dewan kuliah. (ayat dasar/ayat tunggal; jenis: ayat penyata; ragam: ayat aktif)
2.     Berceramah di dewan kuliah Puan Asmah. (ayat tunggal, yakni ayat songsang predikat mendahului subjek)
3.    Ayah ke Kangar malam tadi. (ayat dasar/ayat tunggal; jenis: ayat penyata; ragam: ayat aktif)
4.    Ke Kangar ayah malam tadi. (ayat tunggal, yakni ayat songsang sebahagian predikat mendahului subjek).
Bentuk susunan ayat contoh 1 dan 3  merupakan bentuk ayat penyata, tetapi ayat 2, dan 4  ialah bentuk ayat songsang atau ayat pasif. Jelas bahawa persamaan ayat dasar dengan ayat tunggal kedua-duanya mengandungi satu kostituen subjek dan satu konstituen predikat. Kedua-duanya terdiri daripada ayat penyata dan ayat aktif. Jika ayat tunggal mengalami perubahan kedudukan subjek-predikatnya, maka ayat tunggal itu tidak lagi menjadi ayat dasar, melainkan ayat tunggal sahaja namanya. Demikian huraian tentang  ayat dasar dan ayat tunggal bahasa Melayu. Masing-masing ayat serupa dan berbeza
Ayat tunggal ialah ayat yang terdiri daripada satu klausa atau satu bahagian subjek dan satu bahagian predikat. Namun demikian, ayat ini berbeza dengan ayat dasar kerana ayat tunggal terdiri semua jenis ayat sama ada ayat penyata, ayat Tanya, ayat seruan atau ayat perintah. Selain itu, ayat tunggal boleh disertai oleh unsur keterangan. Ayat dasar terdiri dari ayat penyata sahaja.  Jika ayat penyata berubah binaanya. Maka ayat itu bukan ayat dasar lagi tetapi sudah menjadi ayat tunggal Lihat contoh ayat tunggal yang di bawah ini:

1.    Dia membaca buku pagi tadi. (Keterangan: Pagi tadi)
2.    Lelaki itu siapa? (Ayat Tanya)
3.     Saya akan bertemu dengan beliau esok. (Keterangan: esok)
4.    Pada petang semalam, ayah ke Ipoh. (Keterangan: Pada petang semalam)
Konstituen subjek dalam ayat tunggal ialah frasa nama, manakala konsituen predikat terdiri daripada  unsur subjek dan unsur predikat.  Perkara yang diceritakan adalah subjek.  Unsur yang boleh menjadi subjek iaitu frasa nama.  Cerita mengenai sesuatu perkara dalam ayat itu ialah predikatnya.  Predikat terdiri daripada empat jenis frasa iaitu frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif dan frasa sendi nama.  Oleh sebab hanya satu jenis frasa subjek, dan ada empat jenis fras predikat, maka terdapatlah empat pola binaan ayat dasar. (ayat tunggal) ini dipanggil pola ayat.  Menurut tatabahsa dewan (2005) bahasa melayu mempunyai empat pola.  Pola-pola ayat dasar bahasa melayu adalah seperti berikut:
pola 1: subjek frasa nama + Predikat frasa nama
pola 2: Subjek frasa nama + Predikat frasa kerja
pola 3: Subjek frasa nama + Predikat frasa adjektif
pola 4: Subjek frasa nama + Predikat frasa sendi

Contoh:
Subjek (frasa nama)
Predikat
Saya
Pelajar sekolah itu (frasa nama)
Pelajar itu
Sedang membaca (frasa kerja)
Nadia
Sangat cantik (frasa adjektif)
Cincin itu
Untuk Syafikah (frasa sendi nama)

i.              SUBJEK DALAM AYAT TUNGGAL.
(a)    Frasa nama sebagai subjek.
i.              Tan Kong Joo pelajar sekolah.
ii.             Motosikalnya telah rosak.
(b)    Kata ganti nama diri sebagai subjek.
i.              Dia anak bongsu.
ii.             Beliau guru saya.
(c)    Kata kerja sebagai subjek.
i.              Membaca buku ialah hobinya.
ii.             Bersenam dapat menyihatkan badan.
(d)    Kata adjektif sebagai subjek.
i.              Cergas bermakna badan sihat.
ii.             Hijau warna kesukaannya.

ii.      PREDIKAT DALAM  AYAT  TUNGGAL.
(a)    Frasa nama sebagai predikat
i.              Encik Zulkifli pegawai polis.
ii.             Kakaknya doktor mata.
(b)    Frasa kerja sebagai predikat
i.              Dia makan mi goreng.
ii.             Anjing itu menyalak musuh.
(c)    Frasa adjektif sebagai predikat
i.              Keropok ini sangat rangup.
ii.             Rumah itu sangat besar.
(d)    Frasa sendi nama sebagai predikat.
i.              Buku ini untuk adik.
ii.             Ayah ke Kuala Lumpur.
(rujuk kepada Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga)
II.            BENTUK AYAT MAJMUK
Ayat majmuk pula ialah ayat yang terdiri daripada lebih daripada satu ayat tunggal. Ayat tersebut dicantumkan berdasarkan peraturan tertentu sehingga menjadikan ia satu ayat baru. Oleh itu ayat ini mengandungi lebih daripada satu subjek dan predikat. Ayat majmuk terbahagi kepada tiga, aitu ayat majmuk gabunga, ayat pancanga, dan ayat majmuk campuran
1.        Majmuk Gabungan
Ayat majmuk gabungan ialah ayat yang terbina daripada beberapa ayat tunggal dan digabungkan dengan menggunakan kata hubung.  Ayat ini terbahagi kepada dua iaitu
i.              Gabungan yang susunannya memberi maksud berurutan dengan menggunakan kata hubung seperti dan, lagi, serta, lalu sambil dan malahan
contoh
a.        Dia menyanyi.
Dia menari.
Dia menanyi sambil menari
b.        Ibu ke kedai membeli ikan. 
Ibu ke kedai membeli sayur
Ibu ke kedai membeli ikan dan sayur
ii.             Gabungan yang susunannya memberi maksud bertentangan.  Kata hubungan yang digunakan seperti tetapi, atau, sebaliknya, padahal, dan melainkan
Contoh
a.    Mukhsin pandai.
Dia malas belajar
Mukhsin pandai tetapi dia malas belajar
b.    Beg yang dibelinya itu mahal. 
Ada beg yang lebih murah
Beg yang dibelinya itu mahal padahal ada yang lebih murah

2.        Majmuk Pancangan
Ayat majmuk pancagan ialah gabunggan ayat-ayat tunggal yang tidak setara untuk membentuk satu ayat baru.  Terdapat satu ayat induk dan satu atau beberapa ayat kecil yang dipancangkan ke dalam ayat induk tersebut.  Terdapat tiga jenis ayat majmuk pancangan iaitu:
i.      Ayat majmuk pancang relative
Ayat majmuk pancangan relative ialah ayat yang menggunakan penanda relative yang
Contoh
1.        Fatimah sedang makan ayam goring. 
Ayam goreng itu ayang beli
Fatimah sedang makan ayam goreng yang ayah beli itu
2.        Budak itu memakai baju merah
Budak itu adik Aliah
Budak yang memakai baju merah itu adik Aliah

ii.    Ayat majmuk pancangan komplemen
Ayat majmuk pancangan komplemen ialah ayat yang dihubungkan dengan menggunakan kata komplemen bahawa dan untuk
Contoh
a.        Kerajaan mengumumkan bahawa semua mangsa banjir akan diberi bantuan kewangan selewat-lewtanya minggu hadapan.
b.        Untuk memastikan pelajar berjaya dengan cemerlang bukanlah mudah
c.        Guru displin itu menegaskan bahawa pelajar yang terlibat dengan pergaduhan akan dikenakan tindakan.

iii.   Ayat majmuk pancangan keterangan
Ayat majmuk pancangan keterangan terdiri daripad satu ayat induk dan stu atau lebih ayat kecil yang berfungsi sebagai keterangan kepada prdikat ayat induk
Ayat majmuk jenis ini terbahagi kepada Sembilan jenis
Keterangan
Contoh
Cara: dengan
Ayah ke Pulau Langkawi dengan menaiki feri
Waktu: sejak, semenjak, sementara, semasa, tatkala, ketika
Semenjak ibu bapanya berpisah, dia tinggal dengan neneknya
Musabab: kerana, oleh sebab, lantaran
Azizul tidak hadir ke sekolah kerana tidak sihat
Harapan: supaya, agar, moga-moga, semoga
Pihak sekolah memainkan peranan penting dalam mendidik pelajar agar berbudi bahasa
Tujuan: untuk, demi, bagi
Kita mesti bersatu padu demi keamanan Negara
Perbandingan: seperti, umpama, bak, ibarat, bagaikan, seolah-olah, macam
Dia suka bersendirian seperti kata dibawah tempurung
Syart: sekiranya, jikalau, kalau, andai kata, harus
Sekiranya kamu ingin berjaya, kamu perlu berusaha dengan lebih gigih.
Akibat: hingga, sehingga
Aina mengangis kegembiraan sehingga bengkak matanya.
Pertentangan: meskipun, biarpun, walaupun, kendatipun, sedangkan, namun, sungguhpun
Walaupun dia kepenatan dia meneruskan jua kerja itu

iv.   Majmuk campuran
Ayat majmuk campuran mengadungi lebih daripada satu jenis ayat, iaitu campuran ayat tunggal dengan ayat majmuk atau deretan pelbagai jenis ayat majmuk
Contoh
a.      Perdana Menteri menyatakan bahawa kerajaan akan member perhatian dalam bidang pelancongan kerana sector tersebut amat penting untuk meningkatkan pendapatan negara
b.      Aktiviti menggubal soalan peperiksaan STPM bukanlah suatu perkara yang mudah kerana banyak pertimbangan yang perlu diberikan perhatian demi mewujudkan solah-soalan yang ada kesalahan dan keboleh percayaan yang tinggi
TUGASAN 2 b
Cerpen ’Ibu dan Ceper’ tulisan Shahnon Ahmad dalam antologi teks komonen sastra dalam mata pelajaran bahasa Malaysia tingkatan 4.

1.    AYAT TUNGGAL
i.          Ayat tunggal  jenis ayat penyata
Aku masih ingat betul.
ii.         Ayat tunggal jenis adjektif .
Arusnya tidak segalak dulu lagi.
iii.        Frasa nama sebagai predikat
Baruh habis kering.
iv.       Pola 1: subjek frasa nama + Predikat frasa nama
Ibu sudah tidak ada.
v.        Pola 2: Subjek frasa nama + Predikat frasa kerja
Sekali itu Ceper tiba-tiba mengamuk
vi.       Pola 3: Subjek frasa nama + Predikat frasa adjektif
Arusnya tidak segalak dulu lagi
vii.      Pola 4: Subjek frasa nama + Predikat frasa sendi
Malam itu bapa jatuh tersungkur di kepala tangga.
2.    AYAT MAJMUK
I.        Majmuk gabungan
i.        Gabungan yang susunannya memberi maksud berurutan
Hujan turun di hulu tidak henti-henti dan airnya keruh macam air susu
ii.       Gabungan yang susunannya memberi maksud bertentangan
Kalau musim berderu di rumah kenduri atau bersama keluarga menziarahi mayat, ibu ada-ada saja kerjanya
II.      Majmuk Pancangan
i.        Ayat majmuk pancang relative
Bapa yang gila berdenak ketitir itu pun sudah lama tidak ada.
ii.       Ayat majmuk pancangan komplemen
Lembu kerbau asyik diheret ke Ceper saja untuk menghilangkan dahaga
III.     Ayat majmuk pancangan keterangan
i.        Cara:
Dengan air telaga itulah ibu mandi, ibu angkut naik ke rumah masuk ke dalam tempayan.
ii.       Waktu:
Semenjak itu bapa tidak berdenak ketitir lagi meskipun keliling rumah masih tersangkut sangkar-sangkar ketitir.
iii.      Musabab
Sungai menjadi busuk kerana najis tidak boleh mengalir.
iv.     Harapan
Tidak tdapat ayat majmuk pancangan keterangan harapan untuk cerpen Ibu dan Ceper
v.      Tujuan
Lembu kerbau asyik diheret ke Ceper saja untuk menghilangkan dahaga
vi.     Perbandingan:
Ia memancutkan airnya begitu deras bagaikan anak panah
vii.    Syarat:
Kalau bapa juga lumpuh, entahlah
viii.   Akibat:
Himbauan air Ceper kuat sangat sehingga bapa sendiri beberapa klai terkial-kial jatuh
ix.     Pertentangan
Namun Sungai Ceper tidak lagi kembali rancak
III.     Majmuk campuran
Habis sampah dipunggah bersama, menumbangkan pokok-pokok yang tegak di tepi-tepi tebingnya, memuntahkan tanah hingga terkobak rata-rata.


BIBLIOGRAFI
Asmah Hj Omar (1987). Bahasa Malaysia saintifik, Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka

Kamus Dewan edisi ketiga (2002). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Nik Safiah Karim et. Al (1995) Tatabahasa Dewan  Kuala Lumpur : Dewan Bahasa & Pustaka

Nik Safiah Karim (2008) Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Shahnon Ahmad (2007) ’Ibu dan Ceper’ Antologi Teks Komonen Sastra Dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia Tingkatan 4 Kuala Lumpur Dewan Bahasa Dan Pustaka

Sharifah Nor Syed Abdul Rahman, Nornajmah Najmuddin, Rosdah Omar (2007) Bahasa Melayu Kertas 1 & 2 Teks & Rujukan Lengkap STPM, Selangor, KHL Printing co. sdn. Bhd