KRB 3063
TUGASAN 3
1.1 Pengenalan
Idealisme dan falsafah merupakan dua elemen sastera
yang saling bertentangan. Penggunaan kedua-dua elemen ini ke dalam sesuatu
karya sastera, iaitu karya agung khususnya amat popular dalam kalangan
pengkarya-pengkarya satu ketika dahulu. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,
idealisme bermaksud sifat melihat atau mencita-citakan sesuatu dalam bentuk
yang ideal (2010: 558). Menurut W.F Hocking pula, idealisme merupakan realiti
yang terdiri daripada idea-idea, fikiran-fikiran, akal (mind) atau
jiwa (selves) dan bukanlah kekuatan atau kebendaan.
Berdasarkan pendefinisian tersebut, jelas menunjukkan bahawa idealisme
memerlukan daya imaginasi yang tinggi dan kreatif untuk menghasilkan sesuatu
bentuk karya sastera.
Bagi maksud falsafah pula, ia dimaksudkan sebagai
pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang
menjadi dasar kepada ilmu-ilmu yang lain (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010:
406). Ilmu yang dimaksudkan tersebut adalah pengetahuan yang amat luas kepada
sesuatu bentuk hakikat yang mendasari kepada semua ilmu berkaitan dengan hal
tersebut. Bagi Hashim Hj. Musa pula, falsafah disifatkan oleh beliau sebagai
kajian secara renungan dan spekulatif terhadap punca, keadaan dan sifat seluruh
pengetahuan manusia yang menjadi sari pati bagi seluruh bidang pengetahuan
manusia. Pentakrifan yang dibuat oleh tokoh Melayu ini masih lagi berkisar
mengenai cakupan keseluruhan ilmu dan bidang tentang pengetahuan manusia.
1.2 Idealisme
Sesebuah karya seharusnya memiliki falsafah,
pemikiran dan persoalan yang agung dan penting. Hal inilah yang disebutkan oleh
tokoh pengkritik karya sastera, Greek Dionysus Cassius Longinus. Hal ini
membuktikan bahawa sesebuah karya sastera, terutamanya karya agung pasti
memiliki ciri pemikiran tertentu yang juga disebut sebagai idealisme.
Seterusnya, idealisme yang akan dibincangkan dalam karya agung Melayu adalah idealisme
karya yang bersumberkan alam. Perbincangan berdasarkan idealisme yang
bersumberkan alam ini dapat dikategorikan kepada beberapa pecahan, misalnya
berkaitan tumbuh-tumbuhan, haiwan, angkasa, sosialisasi dan sebagainya.
Kehidupan manusia tidak lari daripada alam, malah banyak perkara yang berlaku
dalam kehidupan sebagai seorang manusia sering dikaitkan dan diumpamakan dengan
alam ciptaan Tuhan, tidak kira dari segi tumbuhan, haiwan, angkasa, lautan
mahupun hubungan antara masyarakat, iaitu sosialisasi.
Hal ini banyak diungkapkan dalam karya-karya agung Melayu klasik.
Mortimer Jerome Adler menyatakan, berdasarkan isu utama berkenaan
tumbuh-tumbuhan, haiwan dan manusia sebagai bentuk hidupan yang
berkesinambungan atau jelas berbeza, maka kajian organisma haiwan – anatomi dan
fisiologinya – memperoleh banyak kepentingannya (2007: 12). Bukan sahaja
pada satu bahagian, malah pada ketika menulis manusia juga tidak dapat lari
dari dikaitkan dengan alam. Bagi membuktikan hal ini, berikut memaparkan antara
contoh karya agung yang penulisan, pemikiran atau idealismenya berhubungkait
serta bersumberkan alam.
1.2.1
Lautan
“Maka Raja Suran fikir dalam hatinya, ‘Bahawa isi darat telah aku
ketahuilah, dan segala isi laut bagaimana gerangan rupanya? Jika demikian, baik
aku masuk ke dalam laut, supaya aku ketahui betapa halnya.’”
(Sulalat al-Salatin, 2003: 14)
Petikan ini menunjukkan bahawa penulis berasa perlu untuk memasukkan
unsur alam dalam pengkaryaannya meskipun kadangkala dilihat hal itu tidaklah
begitu penting. Hal ini membuktikan bahawa kaitan antara manusia dan alam
seperti lautan juga adalah sesuatu yang dianggap sebagai keperluan.
1.2.2
Api dan air
“Bahawa demikianlah susahnya aku ini dipeliharakan oleh ibu bapaku:
seperti meniup api dalam air, adanya.”
(Hikayat Abdullah, 2004: 15)
Petikan ini pula menunjukkan terdapat penggunaan perumpamaan yang
dikaitkan dengan kehidupan manusia melalui kepengarangan kisah hidup Abdullah
yang ditulis oleh beliau sendiri.
1.2.3
Kaitan antara manusia
“Maka sebab itulah kata arif: Apabila engkau dapat wang, belikan emas;
maka jualkan pula emas itu, belikan pula intan; maka jualkan pula intan itu,
belikan manikam; jualkan pula manikam itu, belikan ilmu. Maka demikianlah besar
kemuliaannya itu serta dengan teguh setianya kepada orang yang mendapat dia
itu.”
(Hikayat Abdullah, 2004: 20)
Dalam penulisan karyanya, Abdullah Munshi turut memasukkan kata-kata
dari bijak pandai yang menunjukkan bahawa beliau mengambil tahu hal ini
daripada orang yang lebih arif. Kebiasaannya juga, hal ini dikatakan oleh orang
berilmu dan orang tua-tua kepada orang muda. Hal ini menunjukkan idealisme
bersumberkan alam berkaitan hubungan sesama manusia dalam hidup bersosial.
1.2.4
Alam
“Maka adalah ia itu diumpamakan seperti suatu tiang batu adanya. Maka
barang betapa berat ia ditanggungkan di atasnya, ditahannya juga. Maka jikalau
sekiranya terlampau daripada adat beratnya itu, remuklah ia, patah sekali,
tetapi tiada ia tahu melentur atau bongkok, seperti tiang kayu dan sebagainya.”
(Hikayat Abdullah, 2004: 20)
Petikan ini juga menunjukkan pemikiran atau idealisme penulis karya
agung dalam mengaitkan penulisannya dengan sumber alam di sekelilingnya.
1.3 Falsafah
Menurut Al-Farabi, falsafah adalah ilmu yang berkisar tentang alam untuk
diselidiki hakikatnya yang sebenar. Al kindi pula menyaakan bahawa falsafah
adalah salah satu pengetahuan tentang realiti segala sesuatu, sejauh jangkauan
kemampuan manusia.
Selain itu, Masyarakat Melayu mempunyai penilaiannya yang tersendiri
terhadap budi bahasa. Mereka telah terdidik untuk mengamalkan adab sopan, tutur
kata yang baik dan tingkah laku mengikut adab- adab ketimuran dan Melayu
sejati. Anggota masyarakat yang tidak mengamalkan nilai berbudi bahasa dalam
kehidupam mereka akan menimbulkan pandangan negatif oleh masyarakat. Ketinggian
nilai budi bahasa dalam masyarakat Melayu juga boleh dilihat dalam ungkapan
puisi Melayu tradisional. Dunia Melayu mempunyai pelbagai bentuk dan puisi
Melayu tradisional seperti pantun, syair, gurindam, seloka, teromba, peribahasa
berangkap, nazam, ghazal, berzanji, teka-teki, dan dabus. Contoh jelas dapat
diamati seperti berikut.
1.2.1
Falsafah Bahasa
Nyanyian dalam karya sulalatus salatin memperlihatkan penggunaan bahasa
yang sangat halus untuk menggambar sesuatu perkaran. Perkara ini dapat dilihat
melalui nyanyian Kapitan Melaka.
Dihela-hela diretak sehasta
Kandis dipenggalkan
Alangkah gila Raja Kecil
Menggusta manis ditinggalkan
Melihat buah hartal masuk.
(Muhammad Haji Salleh, 1997: 217)
1.2.2
Falsafah Alam
Dalam pemikiran Hamka, alam
membantu masyarakat untuk terus berpegang bahawa segala yang ada di seluruh
alam ini telah terancang oleh Pencipta. Menurut ahli falsafah agama seperti
Klaus Klostermaier, kepentingan memahami alam sebagai unsur yang mempunyai
nilai ketuhanan bukanlah sebagai jalan terakhir, tetapi sebagai jalan
yang sebenar dalam memastikan alam sekitar dihargai.
1.2.3
Falsafah Ibadah
Falsafah ialah satu disiplin
ilmu yang mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Menerangkan pertalian
antara manusia dengan penciptanya, antara manusia dengan manusia dan juga
manusia dengan persekitarannya. Falsafah islam tidak dapat dipisahkan
daripada dua sumber berautoriti iaitu al-quran dan as-sunnah.
"Hendaklah engkau sangat-sangat menyerahkan
dirimu kepada hadrat Allah Taala yang akan memelihara akan kamu, kerana wa man
yatawakkal 'ala'llah. Dan segala anak Melayu bagaimanapun besar dosanya, jangan
olehmu diaifi dia, dan sampai kepada hukum syarak dosanya derhaka, bunuhlah;
............ Jikalau engkau bunuh ia tiada dosanya, bahawa kerajaanmu
binasa."
(Muhamad Haji Salleh, 1997: 186 -187)
1.2.4
Falsafah Keadilan
Falsafah keadilan dapat
dilihat melalui tindakan Sultan Muzaffar Syah mewujudkan undang-undang untuk
mengelakkan menteri melakukan kesilapan kerana ganjaran terhadap kesilapan yang
dilakukan ialah hukuman.
Setelah Sultan Mahmud Syah melihat rupa Tun Fatimah
maka baginda pun terlalu khairan. Maka teringinlah rasa Sultan Mahmud Syah akan
Tun Fatimah. Maka baginda berkata dalam hatinya, “Jahatnya Pa’ Mutahir ini,
demikian baik anaknya tiada ditunjukkannya kepada kita.”
Maka Sultan Mahmud Syah pun berdendamlah rasanaya
akan Bendahara Seri Maharaja.
(Muhamad Haji Salleh, 1997 :
201)
1.2.5
Falsafah Adat
Dalam Sulalatus Salatin,
terdapat banyak adat Melayu yang diamalkan oleh golongan raja dan golongan rakyat.
Adat yang digunakan pada masa dahulu juga masih ada yang digunakan pada masa
sekaranag sesuai dengan peredaran masa.
Jika baginda menggelar orang, maka raja dihadap
orang di balairung, orang beradat. Maka dijemput orang itu: jika
"Perserian ", Orang Besar-besar menjemput dia; jika "Persangan",
orang kecil menjemput dia; jika "Pertuanan" orang sedang menjemput
dia; dan jika orang bergelar itu patut bergajah, dibawakan gajah; yang patut
berkuda, dibawakan kuda; dan jikalau tiada patut bergajah dan berkuda, dibawa
berjalan dengan bingkisan, dengan payung dan gendang serunai, tetapi payung
itu, ada hijau, ada yang biru, ada yang merah, dan sebesar-besamya payung
kuning; dan payung putih dengan nagara itu mahal adanya, sebaik-baiknya nafiri.
Dan payung kuning itu payung anak raja-raja dan orang besar-besar; dan payung
ungu dan merah dan hijau itu payung sida-sida dan ben tara hulubalang sekalian.
Adapun payung biru dan hitam itu akan payung barang orang bergelar juga.
(A. Samad Ahmad, 1979: 76)
1.2.6
Falsafah Waad
Waad merupakan kontrak sosial
yang dilakukan di antara Demang Lebar Daun dengan Sang Sapurba. Jika waad ini
dilanggar, maka pelbagai bencana akan menimpa seperti menghidapi penyakit kedal
iaitu sejenis penyakit kulit. Waad ini dilihat sebagai satu kontrak atau
perjanjian di antara golongan pemerintah dan golongan rakyat.
Maka sembah Demang Lebar Daun, “Tuanku, segala anak
cucu patik sedia akan jadi hambalah ke bawah Duli Yang Dipertuan Hendaklah ia
diperbaiki oleh anak cucu tuan hamba. Syahadan jikalau ia berdosya
besyar-besyar | dosyanya sekalipun jangan ia difadhihatkan dan dinista dengan
kata yang jahat-jahat. Jikalau besar dosyanya dibunuh, itu pun jikalau patut
pada hokum syar’i.
Maka titah baginda, “Kabullah hamba akan janji bapa
hamba Demang Lebar Daun( tetapi hamba hendak minta satu janji pada bapa
hamba.)”
Maka Sembah Demang Lebar Daun, “Janji yang mana
itu, tuanku?”
Maka titah Seri Teri Buana, “Hendaklah pada akhir
Zaman kelak anak cucu bapa jangan durhaka, dan anak cucu hamba, jikalau ia
zalim dan jahat, pekertinya sekalipun.
Maka titah Seri Buana, “Baiklah, kabullah hamba
akan wa’ad itu.”
(Muhamad Haji Salleh, 1997 :
23-24)
1.4 Rumusan
Rumusannya, setiap karya atau
penulisan pastinya mempunyai idealisme dan falsafahnya yang tersendiri. Setiap
penulis mempunyai kecenderungan tersendiri untuk mengaitkan penulisannya dengan
falsafah dan pemikiran tertentu, misalnya berkaitan dengan idealisme
bersumberkan alam, falsafah bersumberkan Islam, falsafah bersumberkan Melayu
mahu pun falsafah bahasa. Kecenderungan mengaitkan penulisannya dengan Islam
dan menulis karya yang tidak lari daripada bahasa dan alam, iaitu dari aspek
sosialisasi dan pelbagai lagi. Segalanya berkaitan dengan kehidupan manusia dan
tidak lari dari dimasukkan unsurnya di dalam sebuah penulisan yang menarik dan
berkesan.
2.
Bincangkan
nilai-nilai hidup orang Melayu yang terdapat dalam Karya Agung.
2.1
Pengenalan
Nilai-nilai hidup orang Melayu
sangat bergantung pada sifat falsafah dan idealisme yang diamalkan dalam
kehidupan harian. Falsafah dan idealisme yang diamalkan itu sangat berkait
dengan unsur-unsur kepercayaan, alam sekitar, adat dan adab yang melambangkan
bangsa Melayu. Nilai-nilai ini menjadi satu panduan dalam menghadapi apa sahaja
urusan, pentadbiran, peraturan, undang-undang dan hukum.
2.2
Nilai-nilai
berdasarkan falsafah hidup
Dalam membuat sesuatu
keputusan, seseorang itu perlulah mempunyai pendirian berdasarkan falsafah yang
dipegang tanpa dipengaruhi oleh orang lain. Keputusan yang dibuat juga harus
memenuhi keperluan falsafah seseorang. Falsafah membantu seseorang memahami apa
yang sedang berlaku dalam pelajaran. Seseorang yang ingin menceburi sesuatu
bidang perlu menguasai bidang yang ingin diceburinya sedalam-dalamnya bagi
membolehkan mereka berfikir secara mendalam dan sistematik tentang isu-isu
intelek, asas pendidikan dan kehidupan manusia.
Khazanah persuratan Melayu kaya dengan karya ilmu dalam pelbagai bidang.
Dalam zaman klasik, ilmu yang paling menonjol ialah ilmu agama Islam. Hal ini
dapat difahami kerana apabila permulaan Islam diperkenalkan kepada umat Melayu,
diperlukan pengembangan ajaran Islam dalam segala sudut yang berkaitan dengan
kehidupan dunia dan akhirat bangsa Melayu, selaras dengan kesepaduan yang
ditekankan oleh Islam, iaitu hubungan dengan Tuhan (hablum min Allah) dan
hubungan dengan sesama manusia dan bahkan makhluk lain (hablum min al-nas). Oleh
itu, terhasillah beberapa banyak karya persuratan alam bidang ilmu keagamaan.
2.3
Nilai-nilai
berdasarkan idealisme hidup
Idealisme
terbahagi kepada beberapa aliran iaitu romantisme, simbolisme, ekspresionisme,
mistisme, dan surealisme. Namun, yang menyentuh mengenai sumber alam hanyalah
aliran idealisme bagi simbolisme iaitu aliran kesusasteraan yang menyajikan
tokoh-tokoh bukan manusia tetapi binatang dan tumbuh-tumbuhan yang disimbolkan
sebagai perilaku manusia. Binatang-binatang atau tumbuh-tumbuhan
diperlakukan sebagai manusia yang dapat bertindak, berbicara, berkomunikasi,
berfikir, berpendapat sebagaimana halnya manusia. Kehadiran karya sastera yang
beraliran simbolisme ini biasanya ditentukan oleh situasi yang tidak mendukung
pencerita atau pengarang yang berbicara. Pada masyarakat lama,
misalnya di mana kebebasan berbicara dibatasi oleh aturan etika moral yang
mengikat kebersamaan dalam kelompok masyarakat, pandangan dan pendapat mereka
disalurkan melalui bentuk-bentuk peribahasa atau sindiran.
Jika kita
melihat, mengkaji, dan menghayati karya-karya yang dihasilkan oleh nenek moyang
kita suatu ketika dahulu, kita pasti akan menemui banyak perumpaan-perumpaan
yang dihasilkan pasti menggunakan sumber-sumber alam. Misalnya, perumpaan,
pantun, simpulan bahasa, dan sebagainya. Mereka menggunakan sumber-sumber
semulajadi ini kerana perkara tersebut sangat dekat dengan mereka. Pantun
misalnya banyak digunakan untuk memberi nasihat, pengajaran, dan sindiran
kepada masyarakat dalam kehidupan seharian. Kita boleh melihat bagaimana
pengarang-pengarang Melayu pada zaman dahulu menggunakan sumber-sumber alam ini
untuk menyampaikan sesuatu. Keadaan ini cukup jelas dilihat dalam himpunan
pantun-pantun Melayu yang terdapat dalam ‘Bingkisan Permata’.
3.
Dalam
Karya Agung terdapat pelbagai jenis ilmu. Jelaskan ilmu yang terdapat dalam
karya tersebut serta kepentingannya kepada masyarakat Melayu pada ketika itu.
3.1
Pengenalan
Pembentangan penulisan dalam Karya Agung mengandungi
pelbagai jenis ilmu yang dijadikan panduan hidup oleh masyarakat Melayu.
Kebanyakan penulisan ini berkaitan dengan pengaruh dan amalan agama Islam.
Dalam penulisan tersebut boleh dikatakan bahawa menjurus kepada terjemahan dan
penerangan tentang Islam.
3.2
Jenis
ilmu dalam Karya Agung
Ilmu lain yang turut digarap
ialah sirah atau sejarah, qiraat atau pembacaan al-Quran dan hadith.
Sebagai contoh penerapan falsafah
dan logika Melayu yang berteraskan Islam, dalam bab ini dibincangkan sebuah
karya ilmu agama Islam yang mewakili karya persuratan ilmu dalam tamadun
Melayu. Karya itu ialah Al-`Aqaid al-Nasafi, iaitu terjemahan kitab yang
menurut Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al-Atta ditulis oleh seorang ulama’ di
Aceh Darussalam ketika pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah IV
(1589-1604M.).
Prof. Syed Muhammad Naquib
al-Attas yang mengkaji kitab tersebut menegaskan bahawa karya itu merupakan
manuskrip tertua yang terhasil dalam tamadun Melayu. Kitab itu bertarikh 1590
dan lebih tua daripada manuskrip lain yang tidak bersifat karya keagamaan,
seperti Hikayat Seri Rama (1633). Beliau menyusun teks tersebut kepada 23
perenggan.
Prof. Dr. Wan Muhammad Nor Wan
Daud (2005) meringkaskan kandungan karya yang dikupas oleh Prof. Dr. Syed
Muhammad Naquib itu sebagai yang berikut:
3.1.1
Perenggan 2-4 membicarakan
kemungkinan atau keupayaan manusia mencapai ilmu tentang hakikat segala perkara
dan penolakan akan golongan peragu dan penisbi (golongan Sufastai`yyah/Sofis).
Salah satu asas epistemoloi (teori ilmu) Islam yang penting, iaitu sumber ilmu
yang bersepadu turut dibincangkan. Sumber ilmu menurut perspektif Islam
bersepadu antara sumber pancaindera, akal dan khabar yang benar turut
dibincangkan.
3.1.2
Perenggan 5 menghuraikan sifat
segala alam makhluk yang senantiasa baharu, berlawanan dengan sifat Tuhan yang
tidak baharu. Perenggan 6-9 membicarakan keesaan Tuhan dan sifat-sifat-Nya,
iaitu aspek yang menjadi teras pandangan sarwa atau pandangan hidup bangsa
Melayu Islam.
3.1.3
Perenggan 10 membicarakan
kemungkinan “melihat Tuhan” di akhirat kelak, dengan paduan antara hujah naqal
(nas al-Qur`an dan hadith) dengan hujah akal. Perenggan 11-12 membicarakan
peranan Tuhan yang maha meliputi segala tindak-tanduk manusia dan juga
kebebasan manusia untuk berikhtiar.
3.1.4
Perenggan 13 menghuraikan
eskatalogi, iaitu hakikat alam kubur, balasan di akhirat, syurga dan neraka.
Selanjutnya perenggan 14 menghuraikan rahmat Tuhan yang sedia mengampuni makhluknya
asalkan mereka tidak menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.
3.1.5
Perenggan 15 menegaskan
hakikat iman, Islam dan kebahagiaan. Ditekankan pentingnya kesepaduan antara
iman dengan Islam. Perenggan 16 pula menghuraikan aspek kenabian dan mukjizat
serta peranan para nabi. Seterusnya, perenggan 17 menghuraikan perihal
malaikat, sementara perenggan 18 menghuraikan peristiwa Isra` dan Mikraj serta
karamah dalam kalangan para wali Allah.
3.1.6
Perenggan 19 membicarakan para
sahabat Nabi dan khilafat atau pemerintah. Sementara itu, perenggan 20
menjelaskan keharusan solat di belakang orang yang salih dan fasiq, kewajiban
bersangka baik kepada sahabat Nabi dan perihal sepuluh orang sahabat Nabi yang
dijamin masuk ke syurga.
3.1.7
Perenggan 21 menegaskan maqam para
wali yang tidak sampai ke peringkat nabi, penolakan ajaran batiniah dan perkara
yang mengkufurkan seseorang seperti mempersendakan syariat. Perenggan 22 pula
menghuraikan tanda-tanda kiamat. Akhirnya, perenggan 23 menegaskan keterbukaan
dalam bermazhab dengan penekanan bahawa imam mujtahid (Syafii, Hanafi, Malik
dan Hanbal) berkemungkinan silap dalam hal tertentu. Dalam perenggan akhir ini
ditegaskan juga bahawa taraf manusia yang mukmin lebih tinggi daripada taraf
malaikat.
RUJUKAN
Muhammad Haji Salleh (1997).
Sulalat Al-Salatin. Kuala Lumpur : Yayasan Karyawan dan
Dewan Bahasa dan Pustaka.
A.Samad Ahmad (2008).
Sulalatus Salatin. Kuala Lumpur : Yayasan Karyawan dan
Dewan Bahasa dan Pustaka
Abdullah bin Abdul Kadir
munsyi (diperkenalkan oleh Kassim Ahmad), 2004. Hikayat Abdullah. Selangor
Darul Ehsan: Utusan Printcorp Sdn. Bhd.
Mohd Rashid Md Idris
(2012). Teori Falsafah Bahasa (Teori Rashid). Perak:
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Haron Daud (1989).
Sejarah Melayu: Satu Kajian Daripada Aspek Pensejarahan Budaya. Dewan Bahasa
Dan Pustaka: Selangor.
Hashim Hj. Musa (1994).
Pengantar Falsafah Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Raja Ali Haji (Dikaji dan
Diperkenalkan Oleh: Hashim Musa), 2010. Kitab Pengetahuan Bahas Yayasan Karyawan:
Kuala Lumpur.
Siti Hawa Haji Salleh
(Penyelenggara), 1992. Bustan Al-Salatin. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Syair Ken Tambuhan.Dikaji
Oleh: Nuruddin Alraniri.Noriah Mohamed Et.Al:Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan Dan
Dewan Bhasa Pustaka
Ungku Abdul Aziz Ungku Abd
Hamid.( 2011). Pantun Dan Kebijaksanaan Akal Budi Melayu. Dewan Bahasa Dan
Pustaka: Kuala Lumpur.
W. G Shellbear, 1975. Sejarah Melayu. Petaling Jaya: Penerbit Fajar
Bakti Sdn. Bhd.