HSN2013
Bincangkan konsep negara bangsa.
1. Pengenalan
Sesebuah negara yang merdeka yang mempunyai masyarakat
majmuk di dalamnya pasti menanggung
pelbagai isu yang berkaitan dengan kedudukan kepentingan sesebuah kaum atau
etnik sendiri. Bukan itu sahaja negara yang baru menikmati pemerintahan sendiri ini pasti tidak lekang dengan isu-isu
identiti negaranya. Dengan adanya isu-isu seperti ini sesebuah negara terpaksa
membina Negara Bangsa sendiri supaya negara yang dibina itu boleh diterima oleh
rakyatnya malah diterima oleh masyarakat luar. Dalam konteks Malaysia, Negara
Bangsa wujud apabila tertubuhnya Malaysia pada tahun 1963. Konsep ini dibuat
kerana terdapat berbagai kaum di Malaysia. Sebelum ini kaum-kaum utama seperti
Melayu, Cina dan India lebih kepada konsep negara asal mereka. Tujuan mereka
lebih kepada kepentingan bangsa sendiri kerana Tanah Melayu pada masa itu
dianggap sebagai tempat mencari rezeki dan penempatan sementara sahaja. Walaupun
Malaysia tidak sangat dipengaruhi oleh isu-isu peperangan untuk mencapai
kemerdekaan tetapi isu-isu pemajmukan iaitu taraf bumiputera dan bukan bumiputera menjadi isu yang hangat.
Untuk menangani isu-isu ini, pembinaan Negara Bangsa yang utuh mesti dilakukan
dengan segera dan kajian tentangnya perlu dibuat.
2.
Apakah Negara Bangsa
2.1
Konsep Negara
Sesebuah negara mempunyai konsepnya yang tersendiri. Pada
asasnya konsep sebuah negara ialah sesebuah negara yang mempunyai sempadan
tertentu yang memisahkan dengan negara jirannya bukan sahaja di daratan malah
di lautan pun. Sudah pastinya mempunyai
penduduk dan perihal penduduk dari kaum, ras atau etnik tertentu. Dalam pada itu,
sebuah negara mesti memiliki kerajaan yang disusunatur dengan baik pentadbirannya
dengan cara pemilihannya melalui pilihanraya agar kerajaan yang dibentuk itu
diiktiraf oleh rakyat maupun masyarakat dunia.
Negara yang berdaulat dari mana negara tersebut diiktiraf oleh negara
dunia.
2.2
Konsep Bangsa
Pada awalnya konsep bangsa didefiniskan sebagai satu
kumpulan atau ras yang mana mereka berkongsi sejarah, tradisi, cara hidup dan
budaya. Kumpulan ini berkongsi menggunakan bahasa yang sama dan kadang-kala menganuti
agama yang sama. Pendapat lain pula mengatakan lebih membezakan bangsa dengan
etnik, ras dan etnik, bangsa dan warganegara. Penilaian ini dibuat berdasarkan
kepada identiti umum serta kesetiaan terhadap bangsa. Menurut Rupert Emerson,
bangsa adalah ;
“...a community of people who feel
that they belong together in the double sense – that they share deeply
significant elements of a comman heritage and that they have a common destiny
for the future. A new nation is thus a ‘nation’ that has not had these two
attributes in the fullest sense, or a nation that is in the process of
attempting to acquire them.”
(R. Emerson, 1962 hlm. 8)
Pada masa kini pula konsep bangsa sering dikaitan dengan
negara. Ini adalah kerana bangsa sering menonjol mengikut negara masing-masing
yang akhirnya ia membentuk negara bangsa. Tetapi harus kita sedar bahawa negara
lebih kepada sistem pemerintahan di mana bangsa itu tinggal. Menurut Anthony
Giddens, beliau mendefinisikan bangsa adalah sebagai ;
“...a ‘collectivity existing within a clearly demarcated
territory, which is subject to a unitary [and uniform] adminitration,
reflexively monitored both by the internal state apparatus and those of other states’. It is a structural
definition rather than depending upon an assessment of the strength of national
sentiment. Importantly the definition goes on to recognize that the nation
(-state) comes to be sustained only within a complex of other nation state.”
(Carolyn Stephenson, January 2005)
Melalui definisi yang telah diberi pada dasarnya bangsa
itu adalah melambangkan keseluruhan
penduduk yang tinggal di sesebuah negara. Sesuatu bangsa dilihat bukan
sahaja dari keturunannya malah lebih besar lagi iaitu melalui apa yang
dicapainya.
2.3
Konsep Pembinaan Bangsa
Konsep ini terhasil apabila bangsa itu sendiri dilihat
dari segi pencapaiannnya. Konsep pembinaan bangsa ini lebih merujuk kepada perlaksanaan
yang dijalankan di negara masing-masing seperti pembangunan ekonomi,
infrastuktur, sosialisasi dan sebagainya. Pembinaan bangsa pada umumnya
dikenali sebagai sesuatu yang dilakukan untuk membangunkan sesuatu secara
sengaja. Dalam konteks Malaysia, pembinaan bangsa mengambil masa yang sangat
panjang dari sebelum merdeka hinggalah ke masa kini. Proses pembinaan bangsa
dan negara ini terganggu kerana banyak isu-isu yang mempengaruhi pembinaan
bangsa dan negara.
3.
Konsep Negara Bangsa
Konsep Negara Bangsa merupakan kesinambungan sejarah
sesuatu bangsa. Di kebanyakan negara, sejarah negara tersebut membentuk negara
bangsa dengan tujuan untuk membangun bangsa itu sendiri untuk masa kini atau
masa depannya. Sesebuah negara terbina dengan sejarahnya tersendiri. Bangsa
pula terbentuk dari sejarah yang telah dilakar untuk membina keutuhan dan
kestabilan negara yang terbina. Negara bangsa merupakan satu fenomena
sosio-politik. Konsep negara bangsa selalunya digunakan untuk membincangkan mengenai
sosiopolitik sesebuah negara.
Dalam konteks Malaysia, konsep negara bangsa tidak begitu jelas
walaupun ia merupakan teras pembangunan negara Malaysia. Ada pendapat mengatakan konsep negara bangsa
di Malaysia berasasakan legalistik. Sehubungan dengan itu, bangsa Malaysia
boleh terbentuk dengan menjadi warganegara Malaysia, amalan cara hidup berdasarkan
budaya Malaysia dan menggunakan bahasa Malaysia. Pendapat lain mengatakan
konsep ras berdasarkan biologi seperti keturunan darah dan pembentukannya hanya
boleh dilakukan dengan adanya perkahwinan campur (Abdul Rahman Embong, 2000).
Namun begitu, secara asasnya pemahaman tentang konsep negara
bangsa adalah negara yang diperintah dan ditadbir oleh bangsa negara itu
sendiri mengikut acuan bangsa yang telah diperakui oleh rakyatnya. Rakyat
sendiri juga yang menentukan bentuk bangsa yang dibina dan memperakui bangsa
itu sendiri. Dalam konteks Malaysia, bangsa Malaysia yang dibentuk tentu sekali
amat sukar kerana masyarakat Malaysia adalah masyarakat majmuk yang terdiri
dari pelbagai kaum dan etnik. Bagaimanakah negara bangsa dibentuk dan perkara-perkara
mempengaruhinya dalam konteks Malaysia?
4.
Teori Pembinaan Bangsa
Bagi membina sebuah bangsa, terdapat beberapa teori yang telah
dikemukakan. Nama-nama seperti Karl Deutsh, Charles Tilly dan Reinhard
Berndix merupakan pelopor kepada konsep
negara bangsa yang terkenal. Menurut tokoh-tokoh ini, teori pembinaan bangsa
merupakan penyumbang kepada pembentukan sebuah negara bangsa yang moden dengan
menerangkan proses integrasi nasional.
Pembinaan bangsa ini selalunya dibincangkan bersama dan
berkait dengan pembangunan negara, demokrasi, modenisasi, pembangunan politik,
penyelesaian konflik dan usaha membentuk keamanan. Namun begitu, setiap konsep
ada perbezaannya walaupun ada perkaitan antara satu sama lain. Ahli sains
politik Amerika menerangkan integrasi besar-besaran berlaku apabila rakyat
menunjukkan kesetian kepada negara baru yang moden selepas perang. Reinhard
Berndix (1977) pula memfokuskan kepada warganegara yang aktif dalam politik.
Manakala Karl Deutsh (1963, hlm. 7-8) memfokuskan kepada peranan integrasi
nasional dan komunikasi sosial dalam pembinaan bangsa di negara barat.
Hal yang jelas dalam pembinaan bangsa ialah peranan
integrasi nasional sebagai asas dalam pembentukan bangsa dan seterusnya
membentuk negara bangsa. Dalam pada itu, proses untuk membentuk negara bangsa
bukan semudah yang dikatakan. Pembentukan negara bangsa mesti melalui pelbagai
proses pembentukan dan barulah dunia dapat melihat kewujudannya.
5.
Sejarah Negara
Sejarah adalah salah satu faktor yang mempengaruhi
pembentukan negara bangsa. Faktor sejarah menjadi rujukan kepada pihak
pemerintah untuk membina acuan bangsa negara. Melalui peristiwa atau isu
ataupun konflik yang telah berlaku, pihak pemerintah menjadikan ianya satu asas
untuk membentuk perlembagaan. Seterusnya perlembagaan itu menjadi panduan dan
asas atau prinsip kepada bangsa yang dibentuk.
Dalam konteks Malaysia, sejarah juga memainkan peranan
penting untuk membentuk negara bangsa. Sejarah Malaysia yang unik menjadi
panduan dan saling berkaitan dengan pembentukan negara bangsa sekarang ini.
5.1
Kesultanan Melayu
Era Kesultanan Melayu bermula pada zaman Kesultanan Melayu
Melaka (1400-1511) dengan mengamalkan sistem pemerintahan bercorak monarki.
Pada awal pemerintahannya memperlihatkan struktur sosial masyarakat tradisional
dibahagikan kepada dua iaitu strata pemerintah yang terdiri daripada golongan
raja dan bangsawan serta strata diperitah yang terdiri daripada golongan rakyat
biasa dan hamba (Rustam A. Sani, 1983:hlm.142).
Persoalan di sini, bukanlah hal-hal yang mengaitkan
struktur itu sendiri tetapi kedua-dua golongan ini dimeterai dengan satu kontrak
sosial yang membentuk bangsa Melayu pada masa itu. Pemerintah menjadi tunggak
kepada pengenalan bangsa. Golongan pemerintah membentuk pengenalan bangsa dan
rakyat cuma ikut sahaja.
5.2
Pemerintahan British
Hubungan formal British dan negeri-negeri Melayu bermula
dengan Perjanjian Pangkor pada Januari 1874. Penjajahan British pada masa itu
telah meninggalkan kesan penjajahan secara langsung daripada sudut politik,
ekonomi dan sosial serta memberi fahaman demokrasi kepada rakyat. Kesedaran
semasa penjajahan ini telah membangkitkan semangat nasionalisme. Kebangkitan
semangat nasionalisme telah mengikat semua kaum untuk bersama berjuang dalam
memperjuangkan kemerdekaan. Imigrasi India dan Cina yang tidak mahu pulang ke
negara asal dan telah mengadaptasikan amalan hidup orang Melayu turut sama
berjuang dalam menuntut kemerdekaan (Andaya dan Andaya 1983).
5.3
Kemerdekaan Tanah Melayu
Satu persidangan yang diadakan di London pada Januari dan
Februari 1956 telah mencapai persetujuan bahawa Tanah Melayu sebuah negara merdeka
dan berdaulat pada 31 Ogos 1957. Suruhanjaya Reid dibentuk dengan diketuai oleh
Lord Reid bagi membentuk sebuah perlembagaan sebagai persediaan untuk Tanah
Melayu mencapai kemerdekaan. Suruhanjaya Reid membentangkan Perlembagaan Tanah
Melayu yang menjadi asas kepada pembentukan negara bangsa yang utuh.
5.4
Pembentukan Malaysia 1963
Pembentukan Malaysia 1963 dengan kemasukan Singapura,
Sabah, Sarawak dan Brunei dengan Tanah
Melayu. Pengabungan ini telah menjadi titik tolak kepada pembentukan negara bangsa di Malaysia. Antara usaha yang
dilakukan untuk merealisasikan pengabungan ini ialah Lawatan Muhibbah oleh
Tunku Abdul Rahman ke Sabah dan Sarawak pada Jun 1961. Lawatan ini semata-mata
untuk memberi penjelasan kepada pemimpin Sabah dan Sarawak. Suruhanjaya Cobbold
ditubuhkan pada 1961 bertujuan meninjau pandangan penduduk Sabah dan Sarawak
tentang gagasan Malaysia.
5.5
Kesan-kesan Sejarah Kepada Negara Bangsa
Malaysia
Bermula dari pemerintahan Kesultanan Melayu sehingga
pembentukan Perlembagaan Tanah Melayu, sejarah telah memainkan peranan penting
dalam pembentukan Negara Bangsa Malaysia. Semua ini telah termaktub dalam Perlembagaan
Malaysia dan telah kita gunakan sehingga kini. Antara kesan yang jelas ialah
mengekalkan Pemerintahan Raja atau Sultan tetapi berpelembagaan, Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu dijadikan asas, Hak Istimewa Orang Melayu dan
Bumiputera Sabah dan Sarawak, serta Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan.
Kesan ini menunjukkan jelas bahawa faktor sejarah menjadi garis panduan kepada
pengukuhan pembentukan negara bangsa. Di samping itu, pembentukan ini juga
melindungi komuniti asal dan mengekalkannya sebagai asas kepada negara bangsa.
6.
Tamadun Malaysia
Secara asasnya menurut
Prof. M.A.J. Beg tamadun adalah merupakan pencapaian manusia dalam bentuk
arkitek, manuskrip, kesenian, kota, agama, undang-undang dan politik. Selanjutnya dikukuhkan lagi oleh
Edward L. Farmer ciri-ciri tertentu
berlakunya tamadun apabila wujudnya revolusi seperti yang dikatakan oleh Prof.
M.A.J Beg. Dalam buku Tamadun Dunia terbitan Fajar Bakti, Sirachandralingam dan
Ayadurai mencatatkan dua perbezaan ketara iaitu perubahan cuaca drastik
menggalakkan manusia terpaksa berfikir lebih kreatif untuk memenuhi kehendak
dan perubahan dalam iklim juga boleh meruntuhkan suatu tamadun. Menurut Karl
Ritter pula bentuk muka bumi mempengaruhi perkembangan tamadun.
Mengikut konteks Malaysia pula, bentuk muka bumi negara kita sesuai untuk
pertanian. Maka wujud satu tamadun yang telah berevolusi dalam pertanian dan
wujud sehingga hari ini. Revolusi pertanian telah dimajukan ke arah yang lebih
baik, sistematik dan jimat. Satu lagi contoh kemajuan tamadun kita ialah kemajuan
bahasa. Bahasa Melayu telah digunakan di Nusantara. Kemajuan dalam bahasa tidak
disangkal apabila Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantaraan untuk tujuan
perniagaan dan perhubungan.
Kewujudan tamadun telah mengubah cara pembentukan pemikiran dan taraf hidup
rakyat Malaysia. Cara pemikiran yang lebih moden dan berinovasi. Taraf hidup
juga meningkat dan maju. Perubahan ini mempengaruhi pembentukan negara bangsa
dari mana ianya telah menjadi asas. Maka dengan itu, wujudlah dasar-dasar baru
seperti Dasar Ekonomi Baru untuk kemajuan ekonomi rakyat, Dasar Pertanian
Negara untuk memajukan bidang pertanian menjadi bidang perniagaan dan pelbagai
lagi dasar-dasar lain. Dasar-dasar ini sekali gus telah mengevolusikan
pembentukan negara bangsa.
7.
Isu Pembangunan
Isu Pembangunan turut mempengaruhi
pembentukan Negara Bangsa. Pembangunan negara telah dilakukan secara optimum
khususnya selepas mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Pembangunan ini
melibatkan pembangunan ekonomi dan sosial bagi memberi kesejahteraan hidup
kepada rakyat. Memang tidak dinafikan bahawa pembangunan sangat penting untuk
membentuk negara bangsa yang kuat, stabil dan aman. Dalam hal ini pembangunan
negara berpaksikan pembentukan negara bangsa yang seimbang dari segi rohani dan
jasmani.
7.1
Pembangunan Ekonomi
Pembangunan ekonomi telah mengubah amalan ekonomi
tradisonal kepada pembangunan ekonomi yang menggunakan teknologi terkini yang
canggih dan lebih efisen. Contohnya pertanian pada awalnya adalah berasaskan
cara tradisional secara sara diri dan tidak ekonomik telah ditukar kepada
ekonomi komersil yang menggunakan teknologi untuk meningkatkan pengeluaran.
7.2
Pembangunan Sosial
Pembangunan sosial meliputi sistem pendidikan venakular,
sistem kesihatan, sistem pengangkutan, sistem komunikasi dan kemudahan awam
serta rekreasi. Pembangunan sosial telah terkandung dalam rancangan pembangunan
lima tahun kerajaan. Kerajaan telah menekankan pembangunan sosial secara
menyeluruh dan tidak untuk kepentingan mana-mana pihak. Dalam hal ini
pembangunan dilakukan terhadap masyarakat bandar dan luar bandar, semua kaum
dan etnik serta pelbagai lapisan masyarakat.
7.3
Kesan Pembangunan
Seluruh dunia telah berubah dari segi politik, ekonomi,
sosial, budaya dan sebagainya. Apabila pembangunan menjadi salah satu tunjang
dalam pembentukan negara bangsa, persoalan yang timbul pastinya perihal
pembaratan. Masyarakat hari ini selalunya merujuk kepada negara-negara barat
sebagai contoh pembangunan. Sebenarnya pembangunan berbeza antara satu tempat
dengan tempat yang lain. Konsep pembangunan berbeza mengikut agama Islam yang
mengira nilai-nilai murni, etika dan nilai-nilai ajaran Islam. Perbezaan ini
jelas apabila pembangunan di barat memisahkan agama dengan pembangunan.
Salah satu masalah yang timbul ialah taraf kemiskinan.
Taraf kemiskinan yang membantutkan pembangunan dalam masyarakat dan negara.
Dalam konteks Malaysia, kerajaan telah banyak berusaha bagi menghapuskan
kemiskinan. Bagi mengurangkan kadar kemiskinan, kerajaan Malaysia telah membuka
banyak peluang bagi meningkatkan kadar pendapatan rakyat. Sememangnya usaha
kerajaan kini menampakkan kejayaan. Tidak dinafikan juga pembangunan itu
sendiri mengundang kemiskinan. Pembangunan membawa kesan dengan peningkatan
kadar penduduk, kenaikan harga runcit, kenaikan harga kos sara hidup dan
kenaikan harga perkhidmatan. Bagi penduduk yang tidak mampu maka kenaikan harga
ini tidak seimbang dengan kadar pendapatan dan seterusnya meningkatkan kadar
inflasi.
Sistem ekonomi yang berasaskan sistem ekonomi kapitalis
barat. Walaupun Malaysia memiliki modal dan sumber untuk pembangunan ekonomi,
kebergantungan kepada negara barat dan koloninya menghalang pembangunan.
Malaysia menjadi pembeli kepada barangan keluarannya sendiri. Sebagai mana,
negara barat mengimport bahan mentah dengan harga murah dan menjual hasil
produknya kepada Malaysia dengan harga yang mahal. Sistem ekonomi kapitalis ini
sebenarnya menyebabkan golongan yang kaya menjadi semakin kaya dan golongan
miskin menjadi semakin miskin.
Pembangunan yang dibina juga mengundang masalah sosial seperti
masalah pengganguran, jenayah, setinggan, pelacuran, pengaruh budaya kuning dan
sebagainya. Masalah ini berlaku kerana pembangunan yang dijalankan tanpa
pembangunan insaniah. Justeru itu, perlu
diseimbangkan pembangunan fizikal dan pembangunan insaniah untuk membantu
usaha-usaha pembangunan dijalankan dengan lebih berhemah dan sistematik.
Di samping itu, pembangunan belum terancang dengan baik
dan teratur. Kadar pembangunan di bandar lebih tinggi daripada pembangunan di
luar bandar. Pengubalan semula dasar untuk keseimbangan pembangunan di bandar
dan luar bandar, barulah kelihatan di luar bandar mula melibatkan diri dalam
pembangunan ekonomi. Namun demikian penghasilannya masih lagi secara
kecil-kecilan dan perlu banyak usaha untuk meningkatkannya.
Apa yang kita faham sekarang ini ialah pembangunan membawa
perubahan. Perubahan tersebut juga membawa makna positif ataupun negatif. Namun
yang pasti perubahan ini telah membentuk satu era negara bangsa yang telah
berubah mengikut peredaran zaman dan kesannya semakin jelas kerana tekanan
kehendak globalisasi.
8.
Isu-isu Pembentukan Negara Bangsa
Selain daripada kesan-kesan sejarah dan pembangunan yang
mempengaruhi pembentukan negara bangsa, terdapat juga isu-isu lain yang turut
memberi kesan kepada pembentukan ini. Isu-isu dalam dan luar negara harus
diambilkira.
8.1
Kesan Modenisasi
Modenisasi membawa impak kepada generasi baru. Impak ini
ada yang positif dan ada yang negatif. Namun pada masa sekarang ini menurut
Prof. Dr. Sidek Baba, kebanyakan remaja mengaitkan modenisasi mesti sealiran
dengan negara barat. Baik dari segi jasmani atau rohani. Kadar salahlaku akhlak
meningkat tanpa kekangan. Remaja sangat berminat dengan perkara yang berkaitan
dengan pakaian, budaya, hiburan, kesenian dan sebagainya. Tapi kurang
mencontohi kerajinan membaca, berfikir, mengkaji dan menulis tentang perkara
ilmiah. Perilaku ini merugikan bangsa yang inginkan impak positif. Oleh itu,
golongan ini perlukan bimbingan semua pihak agar bangsa yang dibina tidak
runtuh.
8.2
Konflik Etnik
Peristiwa 13 Mei merupakan peristiwa besar dalam catatan
sejarah negara. Rusuhan kaum dan kemuncak masalah perpaduan telah melagukan
sentimen perkauman. Peristiwa berakir dengan pengisyhtiharan Darurat pada malam
16 Mei 1969. Jelas sungguh bahawa integrasi nasional dalam pembentukan negara
bangsa perlu dititikberatkan. Persoalan perpaduan dengan satu identiti perlu
ada bagi kestabilan dan keteguhan negara.
8.3
Teknologi
Dewasa ini semua urusan telah diuruskan dengan penggunaan
teknologi. Peranan teknologi mengatasi kemampuan manusia sehingga boleh
merentas sempadan. Bagi penghasilan produk yang lebih berkualiti dan
berkuantiti tinggi, penggunaan teknologi adalah jalan mengatasinya. Penggunaan
peralatan berteknologi untuk berkomunikasi sambil berhibur, saluran internet
dan media massa menjadikan teknologi sebagai aliran baru yang menjadi tumpuan
dan kemestian. Oleh itu, kebergantungan kepada teknologi secara melampau
merosakkan alam dan masyarakat.
8.4
Pemingiran Budaya Tradisi
Golongan generasi masa kini lebih mengagungkan budaya luar
yang dikatakan lebih bersifat terkini dan moden. Tanggapan ini telah
meminggirkan adat dan amalan budaya sendiri. Nilai-nilai masyarakat sejati
kurang diamalkan lagi kerana dianggap sudah lapuk. Pemikiran ini sedikit
sebanyak menghakis identiti bangsa yang dibina. Sekiranya budaya luar diterima
sebulat-bulatnya maka hilanglah identiti bangsa Malaysia.
9.
Kesimpulan
Dalam membina negara dan bangsa yang berjaya pengukuhan
terhadap konsep negara bangsa harus dititikberatkan. Kita harus memahami konsep
ini dengan lebih mendalam untuk mendapat menafaat daripadanya. Perpaduan kaum
merupakan elemen penting dalam konsep ini kerana ia menentukan kestabilan dan
keharmonian negara. Semua perancangan pembangunan negara mestilah berdasarkan
perpaduan kaum agar peristiwa 13 Mei 1969 tidak akan berulang. Masalah sosial juga gangguan utama dalam
memperkukuhkan konsep negara bangsa. Kesedaran setiap warga harus ada agar
dapat menangani kemasukan budaya luar yang merosakkan. Kesedaran dan
tanggungjawab tentang pencegahan juga perlu ada dalam jiwa agar kejadian
jenayah, rosak akhlak, jenayah, penagihan dadah dan salahlaku boleh ditangani
bersama. Dalam pada itu sistem pendidikan juga memainkan peranan penting.
Sistem pendidikan mestilah mencerminkan masyarakat majmuk. Bukan setakat itu,
penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar, sistem pendidikan yang sama
serta kurikulum yang sama bagi memeperkukuhkan perpaduan. Pendidikan Sejarah
dan Tatanegara juga perlu bagi memantapkan lagi negara bangsa yang mempunyai
jati diri dan berkeyakinan tinggi.
Perjuangan parti politik juga memainkan peranan penting.
Perbezaan perjuangan politik harus dipandang dari segi positif. Aliran pendapat
yang berbeza ini harus digunakan sepenuhnya bagi memantapkan pembangunan
negara. Di samping itu, pemantapan sistem ekonomi adalah perlu dengan
mewujudkan keadilan ekonomi untuk semua etnik. Semua etnik diberi peluang dan
bantuan yang sewajarnya agar semua masyarakat menikmati pembangunan ekonomi
yang sama rata.
Pengukuhan nilai-nilai murni dalam jiwa masyarakat harus
diperkukuhkan semula. Pengaruh-pengaruh luar telah menghakis semangat ini.
Amalan masyarakat dulu seperti gotong-royong, menghormati orang tua, lemah
lembut, sopan santun, berpekerti mulia, ikhlas dan jujur mesti menjadi tunjang
diri masyarakat kini. Di samping itu, semangat petriotisme merupakan elemen penting dalam diri
masyarakat untuk membentuk negara bangsa yang kukuh. Pengukuhan ini pentik
untuk mengelakkan negara bangsa musnah
dan kuasa asing mengambil kesempatan untuk menguasai negara.
Tidak dinafikan lagi bahawa pengukuhan konsep negara
bangsa boleh memantapkan lagi negara dan menjadikan negara ini sebagai bangsa
yang berjaya. Di samping itu, tidak ketinggalan juga nilai-nilai jati diri
harus diutamakan untuk memperteguhkan lagi negara bangsa yang mempunyai
identiti tersendiri.
Rujukan
Hasnah Husiin (2010). Isu-isu Negara
Bangsa Abad Ke-21. Pahang Darul Makmur: Penerbit Universiti Malaysia Pahang.
Zulhilmi Paidi & Rohani Ab. Ghani (2003). Kenegaraan Malaysia: Isu-isu dalam pembinaan negara. Selangor Darul
Ehsan: PTS Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Sirachandralingam dan Ayadurai (2003). Tamadun
Dunia. Selangor Darul Ehsan: Penerbitan Fajar
Bakti.
Mohd Idris Salleh, Fauziah Shafie & Che Su Mustafa (1994) Sejarah Pembinaan Bangsa dan Negara.
Kuala Lumpur:Utusan Publications Sdn. Bhd.
Fauziah Shafie & Ruslan Zainuddin (2000) Sejarah Malaysia. Kuala Lumpur:Fajar Bakti.