KRP3013
BAHAGIAN B
Berdasarkan pengalaman anda
bagaimanakah Pusat Kegiatan Guru (PKG) dan komuniti setempat anda dapat
membantu sekolah dan anak-anak mereka meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran
kurikulum menjayakan matlamat Kurikulum Kebangsaan.
1.0
Pengenalan
Pusat Kegiatan Guru ialah pusat
peningkatan profesionalisme keguruan menerusi pelbagai aktiviti pendidikan yang
mengutamakan perkembangan kurikulum berlandaskan teknologi pendidikan. Ia
sentiasa menjalankan program-program bagi mempertingkatkan proses pengajaran
dan pembelajaran serta perkhidmatan dan menggiatkan aktiviti yang memenuhi
keperluan guru-guru (Leong Kam Chong & Naim Hj. Ahmad, 1994).
Komuniti setempat adalah satu kumpulan masyarakat yang
mempunyai budaya dan tradisinya yang tersendiri. Kumpulan ini membentuk satu
identiti tersendiri bagi menggambarkan masyarakatnya. Gambaran yang diberi ini
akan menunjukkan masyarakat tersebut dikenali. Contohnya, masyarakat Iban dan
Melanau di Sarawak berbeza budaya dan tradisinya. Begitu juga
masyarakat-masyarakat lain di Malaysia. Komuniti setempat selalunya akan cuba
mengekalkan pengaruhnya budaya dan tradisi dalam diri kanak-kanak sebagai
kesinambungan masyarakat. Pengekalan ciri-ciri budaya ini mendedahkan
kanak-kanak dalam masyarakat setempat kepada pembelajaran cara budaya sendiri.
Selalunya berkenaan adat istiadat, tradisi dan tingkah laku.
Komuniti setempat merupakan pengaruh penting dalam diri
kanak-kanak kerana mereka merupakan golongan yang pertama dalam diri
kanak-kanak. Sebagai pengaruh terbesar di dalam zaman awal kanak-kanak, ibu bapa memainkan peranan
penting dalam membangkitkan kebijaksanaan di dalam diri kanak-kanak dengan
mendidiknya secara holistik dalam pada peringkat zaman kanak-kanak.
Kepelbagaian cara didikan ibu bapa dan komuniti setempat memberi kesan
kepada perkembangan moral kanak-kanak (Jillian Rodd. 1996).
Di peringkat awal kanak-kanak, ianya tidak
hanya tertumpu kepada sesuatu pengalaman pembelajaran di sekolah tetapi ia
merangkumi segala pengalaman dalam kehidupan hariannya sama ada di pusat
asuhan, di rumah atau di luar rumah seperti komuniti yang juga memainkan
peranan yang penting membentuk satu budaya tersendiri. Komuniti atau masyarakat
boleh mempengaruhi kanak-kanak serta ibu bapa kerana wujudnya jaringan
hubungan. Mereka juga memerlukan peluang untuk melibatkan diri dalam berbagai
jenis pengalaman. Pendedahan dan penglibatan ini penting untuk mereka
berkembang dengan sempurna (Rozumah & Salma. 1985).
Pendidikan di sekolah adalah pendidikan yang penting. Ia
merupakan pendidikan awal dalam perkembangan hidup seseorang individu selepas
pendidikan di rumah. Ia menjadi tapak yang boleh menyemarakkan individu berilmu
pengetahuan dan sukakan sekolah. Oleh sebab itu, guru mesti sedar bahawa
perlunya mempunyai pengetahuan yang luas mengenai pendidikan di sekolah yang
merangkumi aspek-aspek perkembangan kanak-kanak, strategi pengajaran
pembelajaran, pentadbiran sekolah dan aspek-aspek lain yang berkaitan dengan
pendidikan.
Pendidikan peringkat awal sangat dititik
beratkan oleh filosofi Islam dan Barat. Mereka sependapat bahawa pendidikan
kanak-kanak harus mendapat perhatian sepenuhnya kerana kanak-kanak mempunyai
waktu tertentu yang sangat singkat dan perlu mendapat perhatian serius. Waktu
ini disebut sebagai waktu kritikal.
Perkembangan intelek, emosi dan jasmani kanak-kanak
bergantung kepada sempurna atau tidaknya pendidikan yang diperolehi terutama
sekali dalam waktu kritikal. Jadi, untuk menyempurnakan tugas ibubapa dan
komuniti setempat, sekolah perlulah mempunyai kurikulum yang seragam untuk
membentuk insan yang cemerlang yang akan menjadi pemimpin unggul pada masa akan
datang.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan pula menitikberatkan
penyepaduan semua elemen intelek dan sahsiah diri untuk kemajuan masyarakat dan
negara. Jelas sekali dalam membentuk anak-anak insaniah memerlukan penglibatan
komuniti setempat bagi mendapat impak maksima. Matlamat besar Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang menyeluruh menjadikan komuniti setempat memegang
tanggungjawab besar seiring institusi sekolah untuk membangunkan murid-murid
dari segi JERI.
2.0
Peranan
Pusat Kegiatan Guru
Ia merupakan institusi
pendidikan, budaya perkongsian dan pendemokrasian serta rangkaian dalam pusat
sumber pendidikan (Abdul Malek bin
Bilal Sidek, 1995). Pusat Kegiatan Guru menjadi pusat kegiatan
profesional dan kurikulum serta pusat melaksanakan aktiviti-aktiviti ikhtisas
dan kurikulum yang berkait rapat dengan keperluan sekolah dan sesuatu kelompok.
Di samping itu, ia menjadi pusat sumber bagi menyediakan kedudukan dan
perkhidmatan bahan-bahan pendidikan, alat bahan mengajar serta penghasilan
bahan pengajaran-pembelajaran. Selain itu, Pusat Kegiatan Guru juga menjadi
medan pusat sosial bagi meningkatkan proses sosialisasi antara pendidik,
pentadbir dan sekolah melalui aktiviti-aktiviti kebudayaan, kesenian dan majlis
gotong-royong.
Ini dapat dilihat apabila Pusat
Kegiatan Guru mempunyai matlamat untuk meningkatkan kualiti pendidikan di
sekolah-sekolah, melalui peningkatan taraf profesionalisme guru-guru
berdasarkan kepada penghayatan Falsafah Pendidikan Negara. Pusat Kegiatan Guru
akan merealisasikan potensi dan individualiti guru, sehingga dapat melaksanakan
amanah dengan baik dalam setiap peringkat dan bidang kehidupan bagi menghadapi
cabaran Wawasan 2020 selaras dengan dasar pembangunan negara kita. Kesan
daripada itu, peningkatan ini akan memberi kesan positif kepada sekolah dan
murid-murid melalui pengajaran dan pembelajaran kurikulum.
Pusat Kegiatan guru juga dilihat
sebagai agen perubahan dan penyelesaian dalam aspek-aspek kemanusiaan, kemahiran
dan kemudahan. Dari mana ianya sebagai tempat untuk guru-guru memberi fikiran,
mengkaji semula amalan-amalannya, mentaksir keperluan-keperluan pelajar dan
menilai semula prestasi dalam profesion perguruan. Selain itu, sebagai tempat
guru dari sekolah-sekolah berdekatan berkongsi, berpadu tenaga dan idea,
bertukar-tukar fikiran, serta berkomunikasi tentang kerjaya mereka sehari-hari.
Malah ianya wujud untuk keperluan, bantuan dan sokongan kepada sekolah-sekolah
manakala perkhidmatannya menekankan perkembangan dalam bilik darjah serta
pelajar menjadi fokus utama. Di samping itu, Tempat untuk guru-guru merancang,
membina, meneroka dan meminjam bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran.
Perancangan Pusat Kegiatan Guru dalam merealisasikan untuk mencapai matlamat
Kurikulum Kebangsaan sangat ketara dalam proses membudayakan guru mencapai
tahap profesionlisme tinggi. Di antara yang paling ketara ialah Membudayakan penggunaan
ICT dalam pendidikan bagi peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran,
keberkesanan pengurusan dan pentadbiran sekolah serta kompentensi guru yang
berterusan. Selain itu, memberi khidmat bantu kepada murid dan guru dalam penggunaan
teknologi pendidikan serta mencari alternatif-alternatif baru teknologi pendidikan yang sesuai bagi
kegunaan murid dan guru. Dari segi teknologi pula, Pusat Kegiatan Guru telah membangunkan
bahan teknologi pendidikan yang berkualiti bagi meningkatkan akses sumber ilmu
kepada murid dan guru. Dengan itu dapat meningkatkan kecekapan pengurusan dan
kemudahan pusat sumber bagi menyokong peningkatan kualiti pengajaran dan
pembelajaran.
3.0
Peranan
Komuniti Setempat
Pihak komuniti setempat tidak kurang pentingnya dalam
penglibatan di peringkat awal kanak -kanak. Masyarakat terdiri daripada
pelbagai keluarga yang bekerja dalam pelbagai kerjaya yang mempunyai pelbagai
kebolehan dan kepakaran yang boleh membawa kepada satu simbiosis taska sekolah
akan bermakna jika diatur dengan bijaksana (Aminah
Ayob et al. 2008). Masyarakat setempat merupakan komuniti yang boleh
mempengaruhi kanak-kanak. Berhubung dengan orang luar dalam komuniti boleh
menpengaruhi pembelajaran kanak -kanak (Jeffrey Glanz. 2006 ). Dalam komuniti,
masyarakat mempunyai kepunyaan, tanggungjwab dalam masyarakat, menolong satu
sama lain, memberi komitmen serta hormat
(Thompson. 2005).
Masyarakat luar bandar seperti penduduk kampung terutamanya gemar melibatkan diri dalam aktiviti yang
dijalan oleh sekolah kerana anak mereka sendiri merupakan murid sekolah
tersebut. Dengan penglibatan mereka, secara tidak langsung mereka juga
memberikan sokongan kepada anak mereka yang mengambil bahagian dalam aktiviti
yang dijalankan. Sokongan yang diberikan akan meningkatkan keyakinan kanak-kanak
untuk berjaya. Penjagaan kanak- kanak dengan kualiti yang baik akan merangsang
perkembangan mereka (Eugenia Hepworth Berger. 1991).
Apabila aktiviti sekolah dianjurkan,
kanak-kanak mula untuk belajar bergaul dan saling memahami pelbagai budaya
dengan komuniti setempat seperti yang ditekankan dalam kurikulum. Lebih banyak
hubungan berlaku dalam minda kanak-kanak lebih banyak sinaps terbentuk jika
kanak-kanak terus diransang dan didedahkan kepada pengalaman pembelajaran yang
banyak (Aminah Ayob et al. 2008). Kanak-kanak yang mempunyai kemahiran sosial
yang tinggi mampu untuk bergaul dengan komuniti pelbagai budaya. Ini kerana
mereka mempunyai hubungan yang istimewa iaitu berada di set yang sama
berasaskan kepercayaan yang sama dan selesa untuk melakukan bersama ( Thompson.
2005 ).
Semasa bersosial dengan komuniti,
berlaku proses interaksi dan komunikasi secara tidak langsung yang juga ditekankan
dalam kurikulum.
Pergaulan kanak- kanak dalam komuniti akan mempercepatkan kebolehan
berkomunikasi lebih awal kerana terdapat ransangan luar yang positif. Lebih
banyak dan kerap kanak- kanak dirangsang, maka akan bertambah jaringan neuron
dalam otaknya. Jika sinaps tersebut digunakan
dengan kerap, akhirnya ia akan menjadi hubungan yang kekal. Oleh itu, adalah penting kanak-kanak
diberikan ransangan positif yang banyak dan kerap supaya sinaps yang terbentuk
menjadi kekal (Aminah Ayob et.al. 2008). Malah kanak-kanak yang mahir
berkomunikasi, mudah berinteraksi.
Semasa terlibat dalam aktiviti
ko-kurikulum, komuniti juga secara tidak langsung menjadi pembantu kepada guru.
Misalnya, Hari Sukan Sekolah, komuniti yang bertugas akan dipecahkan mengikut
bahagian masing-masing. Dalam pada itu, mereka juga akan berinteraksi dengan
kanak-kanak untuk memberi sokongan supaya mereka dapat melakukan yang terbaik
pada hari itu. Ahli komuniti boleh
menjadi pembantu guru, pensyarah dan tutor (Marzano. 2003).
4.0
Badan
Kerajaan dan Bukan Kerajaan
4.1
Badan
Kerajaan
Badan Kerajaan juga dikira sebagai komuniti setempat
kerana pihak ini memberi impak ke atas perkembangan kanak-kanak. Badan Kerajaan
yang terlibat secara tidak langsung memberi pendidikan dan pengalaman kepada
kanak-kanak. Contohnya dua Badan Kerajaan yang ketara sekali terlibat ialah
Polis dan Bomba. Kedua-duanya memberi pendidikan dan pengalaman seperti menjaga
keselamatan, mencegah kebakaran, penggunaan alatan, undang-undang dan pelbagai
lagi.
Badan Kerajaan memberi peluang kepada murid-murid
untuk merasa dan mengalaminya sendiri seperti menggunakan Alat Pemadam Api,
cara-cara selamat ketika melintas jalan raya atau cara membuat bantu mula.
Sememangnya guru ada mendedahkan pengetahuan tersebut kepada murid-murid.
Tetapi apabila pihak berwajib yang sebenarnya memberi pendedahan tersebut, maka
impaknya lebih besar dan lebih berkesan.
Sumbangan dalam bentuk pengetahuan seperti ceramah
yang selalu dilakukan oleh pihak Kesihatan, boleh membuka minda kanak-kanak
tentang sesuatu penyakit berjangkit dan sebagainya. Kanak-kanak yang diberi
pendedahan ini akan menjadi agen di rumahnya atau komuniti. Perkara sebegini
bukan sahaja mendedahkan murid-murid kepada perkara yang dipelajarinya, malah
membantu dalam pendidikan formal di sekolah.
Era
globalisasi dan ledakan maklumat telah mencetuskan episod baru dalam dunia
pendidikan negara. Pengenalan persekolahan moden, teknologi maklumat dan
komunikasi dan, kepelbagaian populasi pelajar telah menggesa perubahan
dilakukan dalam sistem pendidikan di Malaysia. Sejajar dengan itu, pelbagai
langkah pengukuhan dan penegasan dirangka oleh Kementerian Pendidikan Malaysia
bagi memastikan sistem pendidikan negara seiring dengan perubahan semasa.
Antaranya adalah dengan penggubalan Akta Pendidikan 1996 yang berobjektifkan
kepada pembentukan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan ilmu yang bertaraf
dunia. Namun, aspirasi ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk dicapai. Ini
kerana ia menuntut kepada peningkatan kualiti secara berterusan dalam semua
aspek dan melibatkan semua pihak yang berkaitan dengan institusi pendidikan.
Memandangkan kualiti pendidikan berhubung secara langsung dengan kualiti guru
(Organisation for Economic Co-operation and Development, 2004), maka penekanan
harus diberikan kepada peranan guru.
Dewasa
ini, tugas guru di sekolah menjadi semakin kompleks dan rumit. Mereka bukan
sahaja dimestikan untuk menguasai pengetahuan terhadap kandungan subjek yang
diajar, malahan dituntut agar berupaya untuk melaksanakan pelbagai fungsi lain
seperti merancang unit-unit pengajaran bersesuaian dengan tahap penguasaan
pelajar, mempraktikkan teknik pengawalan kelas secara berkesan, menilai
kemajuan pelajar secara berterusan, memotivasi pelajar dan bertindak balas
dengan sewajarnya terhadap perbezaan yang wujud di dalam kelas. Tugasan yang
mencabar ini akan menjadi lebih sukar apabila ia terpaksa dilaksanakan oleh
guru-guru yang baru menceburi bidang pendidikan. Tambahan pula, harapan yang
tinggi turut diletakkan di bahu para guru ini untuk siap sedia melengkapkan
diri dengan semua pengetahuan dan kemahiran tentang proses pengajaran dan
pembelajaran sebaik sahaja melangkah masuk ke dunia pendidikan, di samping
berupaya untuk mengadaptasi diri dengan budaya sekolah dalam tempoh masa yang
paling minimum.
Justeru,
untuk menyediakan bentuk pendidikan yang lebih berkualiti di masa hadapan,
perhatian lebih perlu diberikan kepada guru-guru yang baru berkhidmat agar
dapat memantapkan komitmen mereka terhadap profesion perguruan. Menyedari
keperluan tersebut, semua institusi pengajian tinggi yang menawarkan program
persediaan guru berlumba-lumba untuk menambahbaik program pendidikan
masing-masing agar menepati keperluan dan kehendak semasa. Ekoran itu, pelbagai
pendekatan baru telah dirangka bagi memastikan bakal-bakal guru yang dilahirkan
telah diperlengkapkan dengan pengetahuan tentang subjek yang akan diajar di
samping didedahkan dengan pelbagai aspek penting dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran.
Di
samping itu juga, meningkatkan akses dan kualiti sistem pendidikan di semua peringkat
kurikulum dan pengajaran, pelaksanaan Kurikulum Pra-sekolah Kebangsaan yang
seragam dan berkualiti, mengkaji aktiviti kurikulum dan kokurikulum peringkat
sekolah, kajian terhadap kurikulum latihan perguruan, menambah baik kandungan
mata pelajaran, meningkatkan kemahiran pedagogi dan penggunaan teknologi
maklumat yang lebih meluas. Kerjasama antara industri dengan institusi
pengajian tinggi untuk responsif kepada keperluan pasaran buruh, meningkatkan
keupayaan siswazah tempatan untuk kerjaya, program latihan praktikal dan
penempatan industri. Sistem Latihan Dual Kebangsaan akan diperbaiki lagi
melalui rundingan dengan pihak terbabit, menubuhkan Majlis Penasihat Kebangsaan
bagi pendidikan dan latihan bagi memberi panduan mengenai dasar dan strategi
berkaitan pendidikan dan industri.
4.2
Badan
Bukan Kerajaan
Badan
amal bukan kerajaan yang menjerumus kepada kebajikan kanak-kanak juga wujud di
Malaysia. Contohnya, program Click A Child yang dinaungi Masjid At- Taqwa,
Taman Tun Dr. Ismail, Islamic Relief World Wide, Yayasan Sarawak dan Yayasan
Basmi Kemiskinan. Program yang dijalankan adalah bertujuan membantu kanak-kanak
yang tidak berkemampuan. Antara program yang dilaksanakan adalah Malam Amal
untuk rumah-rumah anak-anak yatim. Dengan program ini, kanak-kanak dapat
dibantu melalui perkembangan awal mereka dengan lebik baik walau pun tanpa ibu
bapa. Stimulasi yang diberikan dari rumah serta dorongan terhadap minat-minat
kanak-kanak merupakan hal vital bagi perkembangan bakat kanak-kanak ( Reni
Akbar Hawadi. 2001).
Program-program
yang lebih meluas telah dijalankan oleh badan bukan kerajaan untuk membantu
sektor pendidikan. Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi seperti Program
Pendidikan Nuri oleh Bank Rakyat contohnya, telah membantu murid-murid dalam
mencapai tahap keputusan ujian lebih baik. Selain itu, usaha begini turut
mempengaruhi badan-badan lain yang mula sedar akan tanggungjawab membangun
masyarakat terutama kanak-kanak. Saluran siaran televisyen seperti ASTRO juga
telah mengambil langkah yang sama dari mana mengadakan saluran khas seperti
TVIQ demi untuk membantu murid-murid bersedia menghadapi peperiksaan. Bukan
setakat itu sahaja, ASTRO tampilkan rancangan menarik seperti OHH MY ENGLISH
yang begitu diminati oleh seluruh masyarakat Malaysia. Penampilan rancangan
menarik ini telah memupuk minat murid-murid untuk bertutur dalam Bahasa
Inggeris dengan betul. Program terancang begini pastinya memudahkan lagi untuk
murid-murid belajar dan memahami.
Selain
itu, khidmat percuma dalam bentuk ceramah motivasi oleh badan-badan bukan
kerajaan turut menjadi titik penting untuk menggalakkan murid lebih bersemangat
dalam mengharungi pembelajaran mereka. Sumbangan dalam mengadakan Kem UPSR atau
Kem Motivasi bukan sahaja untuk pembelajaran malah mendidik anak-anak dalam
mengharungi kehidupan seharian. Kerjasama sekolah dan badan kerajaan lebih
digalakkan lagi sehingga ada di antara badan bukan kerajaan yang mengadakan
Program Sekolah Angkat. Program sebegini akan memudahkan pihak sekolah menambah
sumber ilmiah untuk disalurkan kepada murid-murid.
Dewasa
ini, kita sering mendengar pelbagai rancangan di kaca televisyen tentang
pembelaan nasib warga miskin. Lebih daripada enam puluh peratus daripada siarannya
adalah pembelaan bagi persekolahan anak-anak. Program ini juga akan
memperkasakan pendidikan anak-anak yang miskin yang pastinya ada potensi untuk
dimajukan. Pembelaan begini bukan setakat itu sahaja, malah menyedarkan seluruh
rakyat bahawa setiap individu yang bertanggungjawab merasa diri sendiri itu
juga sebagai penyumbang kepada kesejahteraan seluruh warga sepertinya.
Perlancaran pelbagai jenis tabung kutipan yang dianjurkan juga memainkan
peranan penting untuk menambahkan lagi tugas dan tanggungjawab badan bukan
kerajaan dalam pendidikan.
5.0
Kesimpulan
Kejayaan awal kanak-kanak
adalah kesedaran ibu bapa dan komuniti terhadap keunikan yang dimilliki
oleh mereka dan kewujudan idea-idea yang diluahkan oleh golongan kanak-kanak
ini. Kanak-kanak memerlukan ibu bapa yang responsif dan fleksibel serta
komuniti yang sensitif terhadap pekembangan mereka. Perkembangan yang meliputi
pelbagai aspek ini perlu dipastikan oleh ibu bapa serta komuniti. Oleh itu,
ransangan yang sesuai mengikut perkembangan kanak-kanak perlu diberikan supaya
kanak-kanak dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran, meningkatkan
kebolehan, melahirkan idea dan meningkatkan keyakinan dalam melakukan
penorakaan terhadap alam sekeliling.
Penglibatan ibu bapa dan
komuniti juga sangat penting dalam perkembangan awal kanak-kanak kerana akan
memberi impak kepada pembesaran dan secara tidak lansung kepada masa depan
mereka yang merupakan aset penting negara. Oleh itu, ibu bapa dan komuniti
perlu sedar akan peranan masing-masing dalam membangkitkan kebijaksanaan di dalam diri anak-anak dengan
mendidiknya secara pragmatik pada peringkat awal pembesaran mereka.
Bibiografi
Atan Long.1979. Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Elizebeth Sadek & Jacqueline Sadek. 2004. Good practice in Nursery
Management : 2nd edition. United Kingdom : Stanley Thornes
Publisher Ltd
Jillian Rodd. 1996. Leadership
in early childhood : the pathway
to
profesionalisme. Singapore : South Wind Production.
Kementerian
Pendidikan Malaysia, 2001. Huraian Kurikulum Prasekolah
Kebangsaan. Pusat
Perkembangan Kurikulum.
Ramlah Jantan dan
Mahani Razali. 2004. Psikologi Pendidikan
– Pendekatan
Kontemporari Edisi Revisi. Perak: McGraw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.
Siti Fatimah Binti Bdul Rahman
(2006,November 10). Penglibatan ibu bapa
jamin
kejayaan anak-anak.
Utusan Malaysia.
Universiti
Pendidikan Sultan Idris.2008. Kurikulum
Permata. Pusat Penyelidikan
Perkembangan Kanak-kanak Negara.
Kamarul Azmi b. Jasmi.
2002. Paradigma Imam Al-Nawawi Dalam Pembangunan Insan: Satu Kajian Teks Terhadap kitab Riyad
Al-Sholihin. Universiti Malaya.