KAE3013i
Huraikan pendapat dan pandangan anda secara reflektif terhadap pemikiran kreatif tersebut.
1.0
PENDAHULUAN
Bagi melaksanakan kerja kursus ini, seorang murid yang mempunyai profil
kreatif dalam Pendidikan Seni Visual telah dipilih untuk ditemu bual tentang
penghasilan kreatif beliau. Sebagai seorang guru mata pelajaran tersebut, saya
telah mengajar murid-murid saya mengikut sukatan mata pelajaran tersebut. Namun
begitu, saya sentiasa menggalakkan murid-murid untuk membuat satu projek kreatif
selepas mata pelajaran itu diajar. Rata-rata murid sangat teruja untuk
menjalankan projek kreatif mereka mengikut idea dan kemampuan mereka.
Saya telah meminta satu ruang dalam
Pusat Sumber Sekolah untuk mempamerkan hasil murid yang dijodolkan
sebagai Sudut Kreativiti Murid. Murid-murid yang mempunyai hasil yang paling
kreatif akan dipamerkan di sudut tersebut dan diumumkan semasa perhimpunan
tentang penghasilan beliau. Hadiah kecil akan disampaikan oleh Guru Besar bagi menghargai
hasil usaha murid tersebut. Ini adalah rentetan daripada Program Guru Penyayang
yang dijalankan di sekolah sekarang ini.
Keberkesanan program ini amat ketara, dari mana murid sentiasa berlumba
untuk menghasilkan karya kreatif masing-masing. Di samping itu, jelas sekali
daya saing murid-murid terserlah dan kebanyakannya menyerlahkan cara pemikiran
yang positif, kreatif dan inovatif juga berfikir
luar dari kotak.
Program penghasilan kreatif yang dijalankan dua minggu sekali ini, setakat
ini telah menerima sambutan baik dari semua guru. Bukan setakat itu sahaja,
guru-guru lain juga telah melaksanakan program yang sama mengikut mata
pelajaran masing-masing.
2.0
PORTFOLIO
MURID
2.1
Nama Penuh :
Jefry Keluit Anak Juti
2.2
Jantina :
Lelaki
2.3
Keturunan :
Iban
2.4
Agama :
Kristian
2.5
Tarikh Lahir :
4 Julai 2001
2.6
Nombor KP :
010704-13-1041
2.7
No. Sijil Lahir :
SK044254
2.8
Kelas :
Tahun 6
2.9
Anugerah :
i.
Murid Harapan 2013
ii.
Seni Kreatif 2012
iii.
Olahragawan Harapan 2012
iv.
Akademik Terbaik 2012
v.
Kewarganegara Terbaik 2012
vi.
Tokoh Murid 2012
2.10
Sejarah Murid
Murid ini dilahirkan dalam keluarga tanpa pendidikan dan miskin. Kedua ibu
bapanya terpaksa berkerja sebagai petani dan nelayan sungai untuk menampung
belanja harian dan persekolahan. Dua abang murid ini telah lulus UPSR, namun
tidak mampu untuk meneruskan pelajaran kerana kemiskinan. Murid ini merupakan
murid harapan untuk mencapai 5A dalam UPSR bagi tahun 2013 ini. Murid ini
seorang yang rajin, patuh dan mempunyai sahsiah yang baik. Oleh kerana itu,
murid ini telah dipilih sebagai Ketua Pengawas di sekolah. Dalam penghasilan
seni kreatif ini, murid ini pernah menghasilkan seni kreatif dan menerima
anugerah “Seni Kreatif” peringkat sekolah. Murid ini sentiasa mengambil peluang
untuk mengikuti mana-mana pertandingan yang dianjurkan oleh Jabatan Kerajaan mahu
pun pihak swasta. Murid ini merupakan murid contoh bagi mana-mana mata
pelajaran kerana cara dia memikirkan penyelesaian sesuatu masalah lebih baik
dari rakan-rakannya. Murid ini juga dilantik sebagai mentor di kalangan
murid-murid.
3.0
PILIHAN
TAJUK SENI KREATIF
3.1
Mata pelajaran :
Pendidikan Seni Visual
3.2
Tahun :
Tahun 6
3.3
Bidang :
Mengenal Kraf Tradisional
3.4
Tajuk :
Anyaman Kelarai
3.5
Aktiviti :
Anyaman
3.6
Alat :
Gunting, pisau dan pembaris
3.7
Bahan :
Kertas lukisan, kertas warna, gam dan pensel
4.0
TEMU BUAL
Guru : Cikgu ingin menemubual
tentang penghasilan kreatif anda.
Guru : Sila nyatakan nama penuh
anda ?
Murid : Nama saya, Jefry Keluit Anak
Juti.
Guru : Nama kelas anda sekarang ?
Murid : Saya sekarang di kelas Tahun
6.
Guru : Apakah penghasilan kreatif
anda pada kali ini?
Murid : Kali ini, saya menghasilkan
anyaman kelarai yang telah diajar oleh cikgu minggu lepas.
Guru : Apakah bezanya anyaman
kelarai yang anda buat ini berbanding apa yang telah cikgu ajar ?
Murid : Cikgu telah mengajar saya
tentang anyaman kelarai dengan membentuk corak. Saya pula ingin membuat sesuatu yang
berbentuk lukisan. Saya telah gabungkan keduanya iaitu anyaman dan lukisan
sebagai satu hiasan.
Guru : Kenapa memilih lukisan dalam
anyaman ?
Murid : Anyaman bisanya membuat
corak. Anyaman begitu sudah biasa saya lihat di rumah dalam bentuk
tikar. Saya hendak membuat hiasan dinding dengan anyaman pula.
Guru : Kenapa hiasan dinding jadi
pilihan ?
Murid : Saya suka dengan lukisan.
Saya suka dengan lukisan berbagai-bagai stail.
Guru : Bagaimana anda membuat
anyaman ini?
Murid : Mula-mula saya fikir tentang
gambar yang saya suka. Saya lukis atas kertas lukisan. Seperti biasa, saya memilih kertas
warna yang sama warna dengan lukisan yang saya buat. Saya potong tapak
kelarai dan saya potong kertas warna sama saiz dengan tapak kelarai.
Kemudian saya anyam ikut lukisan yang saya buat.
Guru : Berapa lama masa yang kamu
ambil untuk membuat anyaman ini ?
Murid : Seminggu.
Guru : Kenapa mengambil masa hingga
seminggu ?
Murid : Memotong dan menganyam kira
biasa cikgu. Tapi nak susun jadi cantik itu yang susah.
Guru : Kenapa susah ?
Murid : Sebab kelarai akan
berpetak-petak. Tidak cantik kalau berpetak.
Guru : Bagaimana perasaaan kamu
selepas melihat hasil kamu ini?
Murid : Puas cikgu. Saya suka dengan
apa yang saya buat.
Guru : Adakah hasil ini adalah
kerana anugerah ?
Murid : Tidak cikgu. Saya tidak
kisah pasal anugerah. Saya suka dan saya nak tunjukkan saya boleh buat apa yang orang lain
tidak buat.
Guru : Kita akhiri temu bual kita.
Terima kasih.
Murid : Terima kasih, cikgu.
5.0
REFLEKSI
Murid ini mempunyai idea untuk menghasilkan sesuatu yang menjurus kepada
minat dan kehendak beliau. Melalui bakat yang dia ada, dia merealisasikan ideanya
mengikut pembelajaran yang telah diterimanya. Dia mengetahui dan menguasai
teknik penghasilan yang telah dipelajari. Secara kreatifnya dia mencantumkan
teknik menggambar dan anyaman sekaligus. Murid ini berjaya memanipulasikan dua
idea asal menjadi satu penghasilan seni.
Pada pendapat saya, murid ini memang telah berjaya menghasilkan sesuatu
penghasilan kreatif. Dia tidak terikat dengan bentuk lama yang telah dilihat
atau dipelajarinya. Nalurinya ingin membuat sesuatu pembaharuan pada setiap
teknik seni visual yang dipelajari. Dia berjaya menggunakan konsep yang sama
tetapi menghasilkan sesuatu yang baru dan lebih menarik. Dia juga berjaya
menghasilkan seni kreatif ini dengan menyusun langkah-langkah penghasilan
secara teratur dari mula hingga akhir sempurna.
Kelemahan pada idea ini tidaklah begitu ketara. Teknik penyambungan
kelarainya masih nampak tidak begitu sempurna penyambungannya. Kebersihan kerja
juga masih nampak yang agak kotor kerana gam yang digunakan. Murid lain mungkin
juga boleh menghasilkannya tetapi tidak dapat merealisasikan idea ini.
Kekuatan pada penghasilan idea memang agak menyerlah. Tidak ada murid lain
yang cuba untuk membuat seperti yang dihasilkan. Murid ini berani untuk mencuba
sesuatu yang baru dan berjaya menghasilkannya. Dia telah menggambarkan sesuatu
yang diminatinya dan menunjukkan penghasilan menggunakan kreativiti yang dia
ada.
Namun begitu, penghasilan ini boleh dibuat lebih baik jika penghasilannya
ditulis dan dirancang penghasilannya. Penghasilan ini harus dipersembahkan
supaya ianya boleh dijadikan contoh pengembangan ilmu. Murid ini mereka hasil
kreativitinya berdasarkan minatnya ke satu arah sahaja iaitu menggambar. Jika
dia boleh mengembangkannya menggunakan teknik yang sama ke arah membentuk dan
membina atau mereka corak maka penghasilan ini adalah lebih kreatif dari
sebelumnya.
6.0
KESIMPULAN
Pemikiran murid kreatif mungkin tidak terlalu terserlah pada peringkat umur
hingga ke 12 tahun. Ini mungkin disebabkan cara berfikir masih tertakluk kepada
sistem pengajaran. Tambahan pula, murid ini contohnya mempunyai latar belakang
miskin menjadikan kreativitinya terbatas kerana tidak mampu membeli bahan yang
lebih baik untuk menyerlahkan daya kreativiti. Di samping itu, pembelajaran
yang terlalu banyak menghadkan murid untuk lebih menyerlah. Selain murid ini
mungkin terdapat murid yang lain juga mempunyai idea yang lebih baik. Namun
tidak dapat merealisasikannya kerana terdapat terlalu banyak latihan akademik
atau koakademik yang perlu dilangsaikan. Maka bergantung kepada guru yang perlu
menilai sewajarnya untuk murid-murid seperti ini.
7.0
LAMPIRAN
7.1 SEBELUM
8.0
BIBLIGRAFI
Mok, S. S. (2011). Psikologi
Pendidikan (2nd ed). Puchong Selangor : Penerbit Multimedia Sdn Bhd.
Azizi
Yahaya, Asmah Suboh, Zurihanmi Zakariya & Fawziah Yahya(2005). Aplikasi Kognitif Dalam
Pendidikan. Bentong, Pahang. PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.
Rahil Hj Mahyuddin, Abd Majid Mhd
Isa & Zaidatol Akmaliah (1995). Asas Pendidikan ll (Psikologi
Dalam Bilik Darjah). Serdang Raya, Selangor. Penerbit Longman
Malaysia
Sdn. Bhd.
Atan
Long. (1976) PsikologiPendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Noriati
A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed Ahmad. 2009. Siri Pendidikan Guru (Murid dan Alam
Belajar). Oxford Fajar Sdn Bhd.