KPD3026k

BAHAGIAN B
Proposal Kajian Tindakan
a)            Merujuk kepada satu contoh Kajian Tindakan tempatan, anda dikehendaki mencatatkan elemen-elemen utama kajian tersebut dalam bentuk Borang Proposal Kajian.
Kumpulan / Group
Mukah
Judul Kajian Tindakan / Dissertation Title
Mempertingkatkan penguasaan sebutan dan perbendaharaan kata Bahasa Melayu menggunakan teknik drama.
Tujuan Kajian Tindakan / Aim of the Research Plan
Bahasa Melayu merupakan mata pelajaran teras yang perlu dipelajari dan diuji dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah. Punca masalah;
1.    Bukan bahasa ibunda.
2.    Mengamalkan pertuturan bahasa sendiri atau bahasa pasar.
3.    Kesukaran menutur dengan betul.
4.    Menggunakan terjemahan terus dari bahasa ibunda.

Objektif Am
Menggunakan Bahasa Melayu dengan betul dan berkesan.

Objektif Khas
1.    Bertutur menggunakan Bahasa Melayu dengan betul mengikut situasi.
2.    Menulis teks Bahasa Melayu mengikut konteks ayat yang betul.
3.    Menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan dan komunikasi di sekolah.
Signifikasi Kajian Tindakan / Significance of the Research Plan
1.    Menjadikan drama sebagai pembentuk pertuturan yang berkesan.
2.    Menggunakan teknik drama untuk membentuk penulisan teks sama ada dalam bentuk kata bual atau ayat mudah.
3.    Melatih murid untuk menutur secara Bahasa Melayu bukan bahasa ibunda kaumnya.
4.    Menggalakan murid menggunakan Bahasa Melayu yang betul.
5.    Membiasakan murid menutur dalam Bahasa Melayu yang betul dan bukan berasaskan terjemahan dari bahasa ibunda kaumnya.
Methodologi / Methodology
1.    Reka bentuk kajian
i.              Mengenalpasti isu dan masalah.
ii.             Perancangan tindakan.
iii.            Perlaksanaan tindakan.
iv.           Pemerhatian dan menganalisis data.
v.            Refleksi dan penilaian.

2.    Sasaran Kajian
i.              Murid-murid Tahun 4.
ii.             Murid-murid Tahun 5.

3.    Instrumen Kajian
i.              Soalan ujian Pra dan Pos.
ii.             Pemerhatian guru mata pelajaran.
iii.            Latihan bertulis murid.

4.    Metod Analisis Data
i.              Markah ujian Pra dan Pos.
ii.             Markah pencapaian Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS).
iii.            Markah pencapaian Ujian Bulanan.
iv.           Peratusan pencapaian latihan bertulis.
Hasil Kajian dan Perbincangan
1.    Hasil kajian
i.              15% dapat gred A, 25% dapat gred B, 30% dapat gred C dan 30% dapat gred D dan E dalam ujian penulisan.
ii.             15% dapat gred A, 30% dapat gred B, 15% dapat gred C dan 35% dapat gred D dan E dalam PLBS.
iii.            30% dapat gred A, 30% dapat gred B, 20% dapat gred C, 20% dapat gred D dan E dalam ujian Bulanan.
2.    Perbincangan
i.              Kesan peningkatan membantu murid dalam memahirkan diri menggunakan Bahasa Melayu dengan berkesan.
ii.             Murid dapat berbahasa sambil menyatakan perasaan dan tindakannya dengan betul.
iii.            Murid dapat menulis ayat lengkap dengan menggunakan pembendaharaan kata dengan betul.
iv.           Murid juga dapat menulis ayat dengan lebih gramatis.
Kesimpulan dan Cadangan
Pengajaran Bahasa Melayu dengan menggunakan teknik drama member kesan yang positif dalam peningkatan secara lisan atau bertulis. Dengan itu, adalah amat digalakkan supaya murid diajar dengan menggunakan teknik drama dengan lebih kerap.























b)            Berdasarkan format dan contoh proposal yang dijelaskan dalam unit 6, sediakan proposal kajian tindakan yang sesuai berdasarkan masalah pengajaran dan pembelajaran yang anda kenal pasti dalam bilik darjah anda.

1.0          PENGENALAN
Kumpulan kami telah membuat kajian tindakan berkaitan pencapaian akademik Bahasa Melayu  ke atas  pelajar SK Nanga Sikat iaitu sebuah sekolah luar bandar di daerah Mukah. Kami telah memilih Tahun 4 dan Tahun 5 yang seramai 20 orang murid sebagai contoh kajian kami. Isu yang hendak dikaji ialah pencapaian pelajar dalam Bahasa Melayu. Pemerhatian di lakukan semasa sesi pembelajaran Bahasa Melayu berlangsung. Di dapati bahawa pelajar di dalam dua kelas tersebut tidak dapat menguasai Bahasa Melayu dengan baik. Kami telah merujuk kepada pencapaian akademik Bahasa Melayu bagi Ujian Bulanan dan Ujian Semester bagi dua kelas berkenaan. Selain itu, kami telah berbual dengan murid-murid dari dua kelas berkenaan untuk membuat pemerhatian teknik berbahasa secara lisan. Berdasarkan rekod pencapaian peperiksaan yang dijalankan, didapati bahawa pencapaian mata pelajaran Bahasa Melayu bagi dua kelas tersebut amat tidak memuaskan. Di samping itu, teknik berbahasa mereka masih dipengaruhi oleh bahasa ibunda. Oleh itu, untuk menaikkan prestasi murid kami merangka satu pelan tindakan yang menggunakan Teknik Drama untuk menarik minat murid untuk menggunakan Bahasa Melayu secara berkesan iaitu dengan memahirkan sebutan perkataan dan menguasai perbendaharaan kata dalam Bahasa Melayu secara lisan dan penulisan.

2.0          Penyataan Masalah
Bahasa Melayu merupakan mata pelajaran tersa yang perlu dipelajari dan dikuasai oleh semua murid. Mata pelajaran ini juga dikatakan sebagai pembunuh utama bagi pencapaian Ujian Penilaian Sekolah Rendah di kawasan luar bandar. Terdapat beberapa punca utama dalam meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu. Antara punca utamanya adalah seperti berikut.

2.1          Bahasa Melayu merupakan bukan bahasa ibunda dan ini menjadi masalah kepada murid-murid memahirkan diri dalam menguasainya.
2.2          Murid-murid masih lagi mengamalkan pertuturan bahasa sendiri atau bahasa ibunda ataupun bahasa pasar dalam perbualan mereka seharian.
2.3          Murid-murid juga sukar untuk menutur dengan betul Bahasa Melayu kerana masih terikat dengan telo bahasa ibunda. Ini menjadikan sebutan yang salah dan kadang-kadang memberi makna yang lain bagi maksud yang lain.
2.4          Murid-murid juga menggunakan terjemahan terus dari bahasa ibunda mereka. Cara pengucapan dalam bahasa ibunda akan digunakan untuk menggambarkan apa yang hendak dinyatakan Bahasa Melayu.

3.0          Tujuan Kajian Tindakan
Tujuan kajian kami lebih kepada kemahiran sebutan secara lisan dalam pertuturan dan perbendaharaan kata agar pelajar dapat bertutur dengan betul, menulis teks dalam bentuk ayat dan menigkatkan penguasaan Bahasa Melayu. Ini kerana kebanyakan pelajar tidak dapat bertutur dengan betul, menulis ayat penyataan dalam pelbagai situasi yang sekaligus menyebabkan pelajar berasa bosan untuk mempelajari Bahasa Melayu. Secara langsung akan memberi kesan pada pencapaian dalam peperiksaan Bahasa Melayu

3.1          Objektif Am
3.1.1      Meningkatkan pencapaian murid-murid dalam peperiksaan Bahasa Melayu.
3.1.2      Meningkatkan penguasaan pertuturan dalam Bahasa Melayu dengan berkesan.
3.1.3      Meningkatkan penguasaan penulisan dalam Bahasa Melayu dalam bentuk ayat.


3.2          Objektif Khas
3.2.1      Menarik minat pelajar mempelajari Bahasa Melayu.
3.2.2      Meningkatkan penggunaan Bahasa Melayu secara lisan dengan berkesan.
3.2.3      Meningkatkan penulisan teks Bahasa Melayu dengan betul.
3.2.4      Membantu murid menguasai dan menambah pembendaharaan kata.
3.2.5      Membantu guru mempelbagai teknik mengajar Bahasa Melayu.

4.0          Methodologi

4.1          Reka bentuk kajian
4.1.1      Mengenalpasti isu dan masalah.
4.1.2      Perancangan tindakan.
4.1.3      Perlaksanaan tindakan.
4.1.4      Pemerhatian dan menganalisis data.
4.1.5      Refleksi dan penilaian.

4.2          Sasaran Kajian
4.2.1      Murid-murid Tahun 4 seramai 9 orang.
4.2.2      Murid-murid Tahun 5 seramai 11 orang.

4.3          Kaedah dicadangkan

4.3.1      Simulasi Watak
Simulasi watak itu telah dilaksanakan oleh guru dengan  cara murid disediakan sampul yang mempunyai kad bergambar mengandungi watak yang akan dilakonkan oleh mereka. Sebelum watak tersebut dilakonkan, murid akan diminta untuk mencari maklumat berkenaan watak tersebut. Sebagai contoh, murid mendapat kad bergambar doktor. Mereka perlu menyenaraikan perkataan yang memerihalkan tentang watak tersebut seperti pekerjaan, pakaian, tugas, lokasi dan sebagainya (apa sahaja) dalam sumbangsaran. Murid tersebut akan berkongsi dengan murid lain hasil dapatan mereka dengan menceritakan semula apa yang telah diperolehi. Murid tersebut akan melakonkan watak tersebut dengan bantuan watak lain dan guru bagi melatih penggunaan bahasa.

4.3.2      Kaedah simulasi
Simulasi adalah suatu pengajaran yang sangat berkesan. Pengunaan kaedah simulasi membolehkan guru mencapai objektif pembelajaran dari segi isi kandungan, konsep,  kemahiran dan sikap. Kaedah simulasi ini juga boleh memperbaiki kesihatan mental dan memudahkan kreativiti.
Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah, kaedah simulasi digunakan untuk membolehkan murid-murid berlatih sendiri aktiviti lakonan dalam keadaan yang teratur dan terkawal dengan tujuan mengemukakan cara penyelesaian untuk satu-satu masalah yang ditimbulkan, yang mana masalah-masalah yang ditimbukan itu melibatkan satu kajian yang rumit, masalah disiplin atau peristiwa-peristiwa yang berlaku di alam sekitar seperti di kedai, jalan raya, pasar, sekolah dan sebagainya.

4.3.3      Sosiodrama
Sosiodrama adalah merupakan satu aktiviti lakonan yang menarik, ianya adalah berdasarkan sesuatu cerita yang menggambarkan sesuatu situasi atau isu berkonflik, mempunyai perwatakan yang menentang sosial. Oleh kerana sosiodrama adalah merupakan aktiviti lakonan yang berdasarkan cerita yang lengkap pada kebiasaannya skrip lakonan akan di sediakan lebih awal agar ianya dapat di fahami, di baca, dan membuat persediaan oleh murid-murid yang dipilih untuk melakonkan suatu watak yang di berikan oleh guru.

4.3.4      Main Peranan
Main peranan adalah merupakan satu lakonan yang spontan yang melibatkan sekumpulan murid tanpa menggunakan sebarang skrip, ianya adalah merupakan lakonan yang berdasarkan kepada satu masalah yang timbul pda ketika itu. Biasanya, di dalam aktiviti main peranan murid membayangkan situasi yang timbul dan kemudian mereka melakonkan situasi yang di bayangkan tadi dengan secara sepontan. Aktiviti main peranan ini bermula daripada suatu situasi yang direka dan ditimbulkan oleh guru. Sebelum mengadakan aktiviti main peranan ini pada kebiasaannya keterangan yang ringkas mengenai objektif lakonan dan watak-watak yang terlibat dalam situasi ini akan dihuraikan oleh guru. Setelah menerangkan secara ringkas tadi baharulah guru memilih sesiapa yang berminat untuk melakonkan situasi tersebut. Oleh kerana aktiviti main peranan ini merupakan satu lakonan yang di lakukan secara spontan masa yang di berikan hendaklah pendek sahaja iaitu sekitar 5-7 minit sahaja. Setelah selesai penilaian hendaklah dibuat di dalam bilik darjah.

4.4          Perlaksanaan

4.4.1      Simulasi
a.    Adakan set induksi untik menarik minat murid Bacakan arahan dengan jelas.
b.    Pecahkan kelas kepada beberapa kumpulan.
c.    Edarkan kad arahan kepada murid yang mengambil bahagian.
d.    Minta murid cuba memahami tugas yang diberikan kepada mereka.
e.    Setiap kumpulan menjalankan simulasi berkenaan.
f.     Murid yang lain akan mencatatkan dan memerhatikan aktiviti simulasi yang diadakan.
g.    Diakhir simulasi penilaian dijalankan.
4.4.2      Main Peranan
a.    Reka situasi secara terperinci dan teratur sebelum diperkenalkan kepada murid-murid.
b.    Adakan perbincangan dengan murid tentang situasi ini.
c.    Terangkan peranan kepada murid-murid yang terlibat.
d.    Pilih murid-murid yang terlibat secara suka rela.
e.    Berikan masa untuk mereka membincangkan tentang masalah yang ada.
f.     Pemerhati-pemerhati hendaklah menulis nota tentnag watak-watak agar dapat mereka membuat pandangan tentang peranan itu disampaikan.
g.    Setelah selesai sesi main peranan, peniaian pesrta hendaklah dibuat.
h.    Sebahagian daripada main peranan boleh diulangi serta dibaiki sekiranya ada kekurangan dan      jika perlu.
i.      Sekiranya ada emosi yang sukar untuk dikawal cubalah tukar peranan pelakon.
j.      Wujudkan suasana kebebasan serta keselamatan.

4.5          Instrumen Kajian

4.5.1      Tinjauan masalah
Tinjauan masalah dengan mengutip data pencapaian ujian, soal selidik, pemerhatian dan mendapatkan maklumat melalui soalan lisan secara temubual dari kelas yang terbabit.
4.5.2      Soalan ujian Pra dan Pos.
a.    Ujian Pra
Ujian pra telah dijalankan sebelum kajian dilaksanakan iaitu ketika sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, dan juga di luar kelas selama tiga hari berturut-turut dengan dibantu oleh guru Bahasa Melayu. Tujuan ujian pra dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat awal tentang tahap dan kadar kekerapan murid  berkomunikasi dalam Bahasa Melayu. Ujian pra ini dilaksanakan dalam bentuk pemerhatian tentang penglibatan murid. Pemerhatian penglibatan murid terbahagi kepada dua, iaitu di dalam bilik darjah dan di luar bilik darjah. Skala pemarkahan diberikan berdasarkan kekerapan murid berbahasa dengan betul, iaitu apabila murid berkomunikasi dengan betul satu kali maka akan ditandakan 1 dalam borang pemerhatian.

b.    Ujian Pos
Ujian Pos dijalankan pada akhir tempoh kajian dijalankan. Ujian Pos pula akan mengambil kira kadar kekerapan murid untuk berkominikasi dengan betul dalam Bahasa Melayu dan bentuk ujian kajian. Skala pemarkahan diberikan berdasarkan kedua-duanya melalui markah terkumpul.

4.5.3      Pemerhatian guru mata pelajaran.
Pemerhatian guru mata pelajaran akan dilakukan ke atas tingkah laku murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung sebelum dan selepas kajian. Penyelidik menggunakan borang senarai semak yang menyenaraikan tingkah laku murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hasil dapatan secara keseluruhan dapat memberi gambaran sebenar sikap pelajar terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu berlangsung.




4.5.4      Latihan bertulis murid.
Latihan bertulis murid akan dilakukan selepas proses pengajaran dan pembelajaran. Latihan ini berbentuk membuat ayat dan menjawab soalan pemahaman.

4.6          Metod Analisis Data
4.6.1      Markah ujian Pra dan Pos.
4.6.2      Markah pencapaian Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS).
4.6.3      Markah pencapaian Ujian Bulanan.
4.6.4      Peratus pencapaian Latihan Bertulis.

5.0          Signifikasi Kajian Tindakan
5.1          Menjadikan drama sebagai pembentuk pertuturan yang berkesan.
5.2          Menggunakan teknik drama untuk membentuk penulisan teks sama ada dalam bentuk kata bual atau ayat mudah.
5.3          Melatih murid untuk menutur secara Bahasa Melayu bukan bahasa ibunda kaumnya.
5.4          Menggalakan murid menggunakan Bahasa Melayu yang betul.
5.5          Membiasakan murid menutur dalam Bahasa Melayu yang betul dan bukan berasaskan terjemahan dari bahasa ibunda kaumnya.

6.0          Anggaran Perbelanjaan
Bil
Jenis Bahan
Kuantiti x harga seunit
Jumlah kos
1.
Kertas A4
1 x RM14.00
RM14.00
2.
Cetakan
25 Set x RM0.20
RM  5.00
3.
Fofostat bahan

RM40.00


JUMLAH
RM 59.00

7.0          Penutup
Kajian tindakan ini diharap dapat meningkatkan lagi kemahiran murid-murid dalam menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi dan penulisan terutama di sekolah luar bandar. Di samping itu, hasil kajian juga diharap dapat meningkatkan kemahiran guru dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu secara berkesan.










BIBLIOGRAFI
Abdul Rahim Osman (1994). Kanak-kanak Melayu Mundur : Keturunan Atau Persekitaran.
Isu Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa danPustaka.

Adnan Kamis (1985) Pertalian Antara Sikap Pelajar Mata Pelajaran Dan Kaitannya
Dengan Pencapaian Akademik., Jurnal Pendidikan :UKM, 17-36.

Alis Putih (2008)’Kajian Tindakan Di Sekolah, Satu Pengenalan. , Jitra : Pure Honey Enterprise.

Ee Ah Meng (1997). Psikologi Dalam Bilik Darjah. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Hassan Al. (1996). Mendidik Anak Pintar Cerdas. Kuala Lumpur : Utusan Publication
And Distributors Sdn. Bhd.

Ibrahim Saat (1995). Isu Pendidikan Di Malaysia. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kamaruddin Hussin (1999). Psikologi Bilik Darjah : Asas Pedagogi. Kuala Lumpur :
Utusan Publication And Distributors Sdn. Bhd.

Mok Soon Sang (1994). Psikologi Pendidikan 2. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman.
Othman Lebar (2009), Modul Kajian tindakan