KPF3012

BAHAGIAN B
Berdasarkan pemerhatian dan interaksi anda dengan komuniti setempat. Bincangkan bagaimanakah sekolah di tempat anda mengajar dapat melibatkan komuniti setempat dalam membantu meningkatkan kualiti dan kuantiti pendidikan di kalangan para pelajar sekolah dalam menjayakan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

1.0              Pengenalan
Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang tersendiri hasil daripada perwarisan seperti yang telah dicipta dalam gen mereka (Rozumah & Salma. 1985). Kanak-kanak dalam lingkungan umur 4 – 6 tahun hendaklah didedahkan kepada persekitaran yang kaya dengan unsur pembelajaran. Perkembangan kanak-kanak terdiri daripada lima peringkat iaitu perkembangan fizikal, perkembangan bahasa, perkembangan emosi, perkembangan sosial dan perkembangan intelektual (Jillian Rodd. 1996).

Komuniti setempat adalah satu kumpulan masyarakat yang mempunyai budaya dan tradisinya yang tersendiri. Kumpulan ini membentuk satu identiti tersendiri bagi menggambarkan masyarakatnya. Gambaran yang diberi ini akan menunjukkan masyarakat tersebut dikenali. Contohnya, masyarakat Iban dan Melanau di Sarawak berbeza budaya dan tradisinya. Begitu juga masyarakat-masyarakat lain di Malaysia. Komuniti setempat selalunya akan cuba mengekalkan pengaruhnya budaya dan tradisi dalam diri kanak-kanak sebagai kesinambungan masyarakat. Pengekalan ciri-ciri budaya ini mendedahkan kanak-kanak dalam masyarakat setempat kepada pembelajaran cara budaya sendiri. Selalunya berkenaan adat istiadat, tradisi dan tingkah laku.

Komuniti setempat merupakan pengaruh penting dalam diri kanak-kanak kerana mereka merupakan golongan yang pertama dalam diri kanak-kanak. Sebagai pengaruh terbesar di dalam zaman awal  kanak-kanak, ibu bapa memainkan peranan penting dalam membangkitkan kebijaksanaan di dalam diri kanak-kanak dengan mendidiknya secara holistik dalam pada peringkat zaman  kanak-kanak.  Kepelbagaian cara didikan ibu bapa dan komuniti setempat memberi kesan kepada perkembangan moral kanak-kanak (Jillian Rodd. 1996).
Di peringkat awal kanak-kanak, ianya tidak hanya tertumpu kepada sesuatu pengalaman pembelajaran di sekolah tetapi ia merangkumi segala pengalaman dalam kehidupan hariannya sama ada di pusat asuhan, di rumah atau di luar rumah seperti komuniti yang juga memainkan peranan yang penting membentuk satu budaya tersendiri. Komuniti atau masyarakat boleh mempengaruhi kanak-kanak serta ibu bapa kerana wujudnya jaringan hubungan. Mereka juga memerlukan peluang untuk melibatkan diri dalam berbagai jenis pengalaman. Pendedahan dan penglibatan ini penting untuk mereka berkembang dengan sempurna (Rozumah & Salma. 1985).
Pendidikan  di sekolah adalah pendidikan yang penting. Ia merupakan pendidikan awal dalam perkembangan hidup seseorang individu selepas pendidikan di rumah. Ia menjadi tapak yang boleh menyemarakkan individu berilmu pengetahuan dan sukakan sekolah. Oleh sebab itu, guru mesti sedar bahawa perlunya mempunyai pengetahuan yang luas mengenai pendidikan di sekolah yang merangkumi aspek-aspek perkembangan kanak-kanak, strategi pengajaran pembelajaran, pentadbiran sekolah dan aspek-aspek lain yang berkaitan dengan pendidikan.
Pendidikan peringkat awal sangat dititik beratkan oleh filosofi Islam dan Barat. Mereka sependapat bahawa pendidikan kanak-kanak harus mendapat perhatian sepenuhnya kerana kanak-kanak mempunyai waktu tertentu yang sangat singkat dan perlu mendapat perhatian serius. Waktu ini disebut sebagai waktu kritikal.
Perkembangan intelek, emosi dan jasmani kanak-kanak bergantung kepada sempurna atau tidaknya pendidikan yang diperolehi terutama sekali dalam waktu kritikal. Jadi, untuk menyempurnakan tugas ibubapa dan komuniti setempat, sekolah perlulah mempunyai kurikulum yang seragam untuk membentuk insan yang cemerlang yang akan menjadi pemimpin unggul pada masa akan datang.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan pula menitikberatkan penyepaduan semua elemen intelek dan sahsiah diri untuk kemajuan masyarakat dan negara. Jelas sekali dalam membentuk anak-anak insaniah memerlukan penglibatan komuniti setempat bagi mendapat impak maksima. Matlamat besar Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menyeluruh menjadikan komuniti setempat memegang tanggungjawab besar seiring institusi sekolah untuk membangunkan murid-murid dari segi JERI.

2.0              Penglibatan Ibu Bapa

Penglibatan ibu bapa merupakan aspek penting dalam pendidikan kanak-kanak. Ibu bapa adalah orang yang pertama mendidik anak-anak sebelum masuk ke sekolah. Oleh itu adalah sangat wajar bagi ibu bapa untuk meneruskan penglibatan mereka dalam sama-sama mendidik anak-anak di sekolah. Ibu bapa merupakan insan yang lebih mengenali anak-anak mereka, dan ibu bapa mempunyai kuasa untuk terlibat secara aktif di dalam memberi pengalaman dan pengetahuan. Kanak-kanak juga mempunyai sifat-sifat yang diperolehi melalui tindak balas dengan alam sekeliling tempat mereka dilahirkan (Rosmah & Salma. 1985).

Penglibatan ibu bapa dan komuniti dalam pendidikan mempunyai kesan yang positif kepada murid, ibu bapa dan guru. Murid akan merasakan pembelajaran bukan sahaja diperoleh daripada guru di sekolah tetapi boleh diteruskan di rumah. Guru pula akan dapat mengembangkan peranan profesional mereka sebagai pemudahcara pembelajaran kepada ibu bapa dan komuniti. Ibu bapa sebaliknya pula boleh menambah pengetahuan, kemahiran dan keyakinan untuk membantu pembelajaran anak mereka melalui taklimat dan perkongsian ilmu daripada guru.

Menurut Siti Fatimah Abdul Rahman (2006), terdapat kajian membuktikan bahawa ada kaitan antara penglibatan ibu bapa dengan pencapaian kanak-kanak. Dalam kata lain, kajian ini merumuskan bahawa sekiranya kita mahu anak-anak berjaya dalam bidang pendidikan, kita perlu terlibat secara langsung dalam arus pembelajaran mereka. Penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak secara tidak langsung memberikan kesan yang positif terhadap perkembangan anak-anak contohnya sikap bersugguh-sungguh dalam aktiviti pembelajaran di samping menunjukkan tingkah laku yang lebih baik dan seimbang.
Pendekatan ini juga mendapat perhatian yang serius dari pihak kerajaan bagi melahirkan anak-anak yang intelek dan berdaya maju seiring dengan perkembangan negara. Hal ini terbukti dengan adanya kempen di peringkat kebangsaan untuk menggalakkan ibu bapa terlibat dengan pendidikan anak-anak mereka. Melalui iklan di televisyen dan lagu di radio, ibu bapa disarankan agar memastikan anak-anak mereka mengulang kaji pelajaran selama dua atau tiga jam sehari dengan bimbingan ibu bapa.

Penglibatan ibu bapa secara langsung dan tidak langsung akan memberi kesan yang positif terhadap perkembangan murid prasekolah kerana mereka merupakan pendidik di rumah (Jeffrey Glanz. 2006 ). Antara peranan yang dimainkan adalah seperti berikut:
2.1              Mengukuhkan pembelajaran
Eugenia Hepworth Berger (1991) menyatakan ibu bapa boleh melakukan apa sahaja seperti  membantu dan menggalakkan di rumah untuk menolong anak mereka berjaya di sekolah misalnya melalui komunikasi. Ini kerana anak-anak belajar untuk memahami sesuatu yang lebih baik apabila ibu bapa bercakap dan menerima serta mendengar idea mereka. Selain itu ibu bapa juga meneruskan amalan atau apa yang telah dipelajari oleh anak mereka di sekolah seperti:
2.1.1        Amalan memberi salam, ucap selamat dan terima kasih.
2.1.2        Amalan kemahiran seperti menyiram pokok, menghidang makanan dan mengemas.
2.1.3        Amalan membaca doa-doa yang dipelajari.
2.1.4        Membaca, menulis, mengira, melukis, menyanyi dan lain-lain.

2.2              Menyumbangkan kepakaran atau sebagai rujukan
Kanak-kanak mempunyai minat ingin tahu ( curiosity )  yang tinggi, suka menyiasat dan meneroka, mengeskperimen dan menyelesaikan masalah serta berkemampuan menumpu perhatian dalam meneroka sesuatu pengalaman pembelajaran (Aminah Ayob et al. 2008).
Situasi ini memerlukan penglibatan ibu bapa untuk menerangkan dan menjawab setiap persoalan yang ditanya oleh anak mereka. Ibu bapa merupakan tempat rujukan selain guru (Eugenia Hepworth Berger 1991). Contoh kepakaran yang boleh dilakukan oleh ibu bapa membantu dalam aktiviti pembelajaran seperti bercerita, menyanyi serta menggunakan komputer. Ibu bapa perlu menerangkan dengan lancar secara terus dari objek seperti komputer ( Douglas P. Newton 2002 ). Di samping itu, ibu bapa juga boleh;
2.2.1        Memberi penerangan tentang pekerjaan.
2.2.2        Membuat demonstrasi dan memberi latihan dalam kraf.
2.2.3        Memberi khidmat nasihat dan runding cara.

2.3              Memberi sumbangan tenaga dan bahan
Penglibatan ibu bapa di peringkat awal kanak - kanak juga perlu menyediakan alat bantu pengajaran dan pembelajaran seperti menyediakan buku bergambar serta alat menulis. Dengan bahan yang ada ibu bapa perlu menyumbangkan tenaga dengan mengajar mereka dengan cara yang berbeza dari guru di sekolah. Ibu bapa mempunyai cara tersendiri untuk mengajar anak mereka mengikut pendekatan yang selesa dengan anak-anak (Douglas P.Newton. 2002 ).
Fungsi pendidikan di sekolah dari perkembangan estetika dan daya kreatif ialah menyediakan berbagai jenis media seperti tanah liat, blok atau plastisin (Rosmah & Salma. 1985). Dengan peralatan yang ada, ibu bapa boleh membina taman sains untuk memberikan gambaran yang lebih dekat kepada kanak-kanak. Kanak -kanak lebih mudah memahami jika melihat apa yang dinyatakan berbanding perkara yang abstrak (Douglas P.Newton. 2002 ).
Malah ibu bapa juga boleh membawa mereka untuk berkelah atau melawat supaya mereka boleh mengetahui dengan lebih banyak perkara selain pembelajaran di tadika. Lawatan juga boleh dilakukan bersama tadika anak mereka bersama guru tadika. Pada masa yang sama lawatan ini dapat menjalinkan perhubungan yang rapat di antara ibu bapa dan tenaga pendidik secara tidak langsung membolehkan pendidik memahami anak – anak dengan lebih mendalam. (Elizebeth & Jacqueline. 2004).
Selain itu, ibu bapa juga boleh menderma atau membaiki  alat permainan terpakai dan menyediakan props di sekolah.

3.0              Penglibatan Komuniti Setempat

Selain ibu bapa , pihak komuniti setempat tidak kurang pentingnya dalam penglibatan di peringkat awal kanak – kanak. Masyarakat terdiri daripada pelbagai keluarga yang bekerja dalam pelbagai kerjaya yang mempunyai pelbagai kebolehan dan kepakaran yang boleh membawa kepada satu simbiosis taska sekolah akan bermakna jika diatur dengan bijaksana (Aminah Ayob et al. 2008).

Masyarakat setempat merupakan komuniti yang boleh mempengaruhi kanak-kanak. Berhubung dengan orang luar dalam komuniti boleh menpengaruhi pembelajaran kanak -kanak (Jeffrey Glanz. 2006 ).

Dalam komuniti, masyarakat mempunyai kepunyaan, tanggungjwab dalam masyarakat, menolong satu sama lain, memberi komitmen serta hormat  (Thompson. 2005).

3.1              Masyarakat setempat
Masyarakat luar bandar seperti penduduk kampung terutamanya gemar melibatkan diri dalam aktiviti yang dijalan oleh sekolah kerana anak mereka sendiri merupakan murid sekolah tersebut. Dengan penglibatan mereka, secara tidak langsung mereka juga memberikan sokongan kepada anak mereka yang mengambil bahagian dalam aktiviti yang dijalankan. Sokongan yang diberikan akan meningkatkan keyakinan kanak-kanak untuk berjaya. Penjagaan kanak- kanak dengan kualiti yang baik akan merangsang perkembangan mereka (Eugenia Hepworth Berger. 1991).

Apabila aktiviti sekolah dianjurkan, kanak-kanak mula untuk belajar bergaul dan saling memahami pelbagai budaya dengan komuniti setempat seperti yang ditekankan dalam kurikulum. Lebih banyak hubungan berlaku dalam minda kanak-kanak lebih banyak sinaps terbentuk jika kanak-kanak terus diransang dan didedahkan kepada pengalaman pembelajaran yang banyak (Aminah Ayob et al. 2008). Kanak-kanak yang mempunyai kemahiran sosial yang tinggi mampu untuk bergaul dengan komuniti pelbagai budaya. Ini kerana mereka mempunyai hubungan yang istimewa iaitu berada di set yang sama berasaskan kepercayaan yang sama dan selesa untuk melakukan bersama ( Thompson. 2005 ).

Semasa bersosial dengan komuniti, berlaku proses interaksi dan komunikasi secara tidak langsung yang juga ditekankan dalam  kurikulum. Pergaulan kanak- kanak dalam komuniti akan mempercepatkan kebolehan berkomunikasi lebih awal kerana terdapat ransangan luar yang positif. Lebih banyak dan kerap kanak- kanak dirangsang, maka akan bertambah jaringan neuron dalam otaknya. Jika sinaps tersebut digunakan  dengan kerap, akhirnya ia akan menjadi hubungan yang kekal.  Oleh itu, adalah penting kanak-kanak diberikan ransangan positif yang banyak dan kerap supaya sinaps yang terbentuk menjadi kekal (Aminah Ayob et.al. 2008). Malah kanak-kanak yang mahir berkomunikasi, mudah berinteraksi.

Semasa terlibat dalam aktiviti ko-kurikulum, komuniti juga secara tidak langsung menjadi pembantu kepada guru. Misalnya, Hari Sukan Sekolah, komuniti yang bertugas akan dipecahkan mengikut bahagian masing-masing. Dalam pada itu, mereka juga akan berinteraksi dengan kanak-kanak untuk memberi sokongan supaya mereka dapat melakukan yang terbaik pada hari itu.  Ahli komuniti boleh menjadi pembantu guru, pensyarah dan tutor (Marzano. 2003).

4.0              Badan Kerajaan dan Bukan Kerajaan

4.1              Badan Kerajaan
Badan Kerajaan juga dikira sebagai komuniti setempat kerana pihak ini memberi impak ke atas perkembangan kanak-kanak. Badan Kerajaan yang terlibat secara tidak langsung memberi pendidikan dan pengalaman kepada kanak-kanak. Contohnya dua Badan Kerajaan yang ketara sekali terlibat ialah Polis dan Bomba. Kedua-duanya memberi pendidikan dan pengalaman seperti menjaga keselamatan, mencegah kebakaran, penggunaan alatan, undang-undang dan pelbagai lagi.

Badan Kerajaan memberi peluang kepada murid-murid untuk merasa dan mengalaminya sendiri seperti menggunakan Alat Pemadam Api, cara-cara selamat ketika melintas jalan raya atau cara membuat bantu mula. Sememangnya guru ada mendedahkan pengetahuan tersebut kepada murid-murid. Tetapi apabila pihak berwajib yang sebenarnya memberi pendedahan tersebut, maka impaknya lebih besar dan lebih berkesan.

Sumbangan dalam bentuk pengetahuan seperti ceramah yang selalu dilakukan oleh pihak Kesihatan, boleh membuka minda kanak-kanak tentang sesuatu penyakit berjangkit dan sebagainya. Kanak-kanak yang diberi pendedahan ini akan menjadi agen di rumahnya atau komuniti. Perkara sebegini bukan sahaja mendedahkan murid-murid kepada perkara yang dipelajarinya, malah membantu dalam pendidikan formal di sekolah.

4.2              Badan Bukan Kerajaan
Badan amal bukan kerajaan yang menjerumus kepada kebajikan kanak-kanak juga wujud di Malaysia. Contohnya, program Click A Child yang dinaungi Masjid At- Taqwa, Taman Tun Dr. Ismail, Islamic Relief World Wide, Yayasan Sarawak dan Yayasan Basmi Kemiskinan. Program yang dijalankan adalah bertujuan membantu kanak-kanak yang tidak berkemampuan. Antara program yang dilaksanakan adalah Malam Amal untuk rumah-rumah anak-anak yatim. Dengan program ini, kanak-kanak dapat dibantu melalui perkembangan awal mereka dengan lebik baik walau pun tanpa ibu bapa. Stimulasi yang diberikan dari rumah serta dorongan terhadap minat-minat kanak-kanak merupakan hal vital bagi perkembangan bakat kanak-kanak ( Reni Akbar  Hawadi. 2001).

5.0              Kesimpulan
Kejayaan awal kanak-kanak  adalah kesedaran ibu bapa dan komuniti terhadap keunikan yang dimilliki oleh mereka dan kewujudan idea-idea yang diluahkan oleh golongan kanak-kanak ini. Kanak-kanak memerlukan ibu bapa yang responsif dan fleksibel serta komuniti yang sensitif terhadap pekembangan mereka. Perkembangan yang meliputi pelbagai aspek ini perlu dipastikan oleh ibu bapa serta komuniti. Oleh itu, ransangan yang sesuai mengikut perkembangan kanak-kanak perlu diberikan supaya kanak-kanak dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran, meningkatkan kebolehan, melahirkan idea dan meningkatkan keyakinan dalam melakukan penorakaan terhadap alam sekeliling.

Penglibatan ibu bapa dan komuniti juga sangat penting dalam perkembangan awal kanak-kanak kerana akan memberi impak kepada pembesaran dan secara tidak lansung kepada masa depan mereka yang merupakan aset penting negara. Oleh itu, ibu bapa dan komuniti perlu sedar akan peranan masing-masing dalam membangkitkan kebijaksanaan di dalam diri anak-anak dengan mendidiknya secara pragmatik pada peringkat awal pembesaran mereka.

  

Bibiografi
Atan Long.1979. Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Elizebeth Sadek & Jacqueline Sadek. 2004. Good practice in Nursery          
Management : 2nd edition. United Kingdom : Stanley Thornes Publisher Ltd
Jillian Rodd. 1996. Leadership in early childhood : the pathway to  
          profesionalisme. Singapore : South Wind Production.
Kementerian Pendidikan Malaysia,  2001. Huraian Kurikulum Prasekolah
Kebangsaan. Pusat Perkembangan Kurikulum.
Ramlah Jantan dan Mahani Razali. 2004. Psikologi Pendidikan – Pendekatan
Kontemporari Edisi Revisi. Perak: McGraw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.
Siti Fatimah Binti Bdul Rahman (2006,November 10). Penglibatan ibu bapa jamin
kejayaan anak-anak. Utusan Malaysia.
Universiti Pendidikan Sultan Idris.2008. Kurikulum Permata. Pusat Penyelidikan
Perkembangan Kanak-kanak Negara.
Peranan Ibu bapa. myMetro (2009.Ogos 14)