KPD3026i
2. Kajian tindakan merupakan metodologi
yang fleksibel dan boleh disesuaikan mengikut keperluan
semasa kajian dijalankan.
Bagi menyokong penyataan tersebut
huraian penerangan berkaitan dengan kajian tindakan
dinyatakan.
1.0
PENDAHULUAN
Berbicara tentang pendidikan kita semua pasti sudah tahu bahawa betapa pentingnya pendidikan
tersebut. Pendidikan, kemampuan, pengetahuan merupakan salah satu modal yang
kita miliki untuk hidup di zaman global ini. Bagi suatu bangsa yang ingin maju,
pendidikan harus dipandang sebagai sebuah keperluan sama halnya dengan
keperluan-keperluan lainnya. Maka tentunya peningkatan mutu pendidikan juga
berpengaruh terhadap perkembangan suatu bangsa. Pendidikan merupakan hal yang
terpenting dalam kehidupan kita, ini berarti bahwa setiap manusia berhak
mendapat dan berharap untuk selalu berkembang dalam pendidikan. Pendidikan
secara umum mempunyai arti suatu proses kehidupan dalam mengembangkan diri tiap
individu untuk dapat hidup dan melangsungkan kehidupan.
2.0
DEFINISI
KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan bermaksud sesuatu yang berorientasikan
kepada perubahan dengan melakukan sesuatu yang berguna dengan menggunakan
pengetahuan yang telah diperolehi melalui proses-proses kajian. Paradigma
kajian tindakan ialah tentang usaha atau percubaan untuk memperbaiki isu atau
masalah yang berlaku di persekitaran sendiri. (Bassey, 1990) Kajian tindakan
juga adalah merupakan satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan
pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar,
kritis dan bersedia untuk mengubah amalan-amalannya. Kajian tindakan juga
sebagai satu kajian terhadap persekitaran sekolah yang melibatkan warga sekolah
itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan
masing-masing. Kajian tindakan dilihat sebagai satu proses refleksi kendiri
secara sistematik ke atas amalan semasa , (Macintyre 2000). Guru-guru perlu
mempunyai kebolehan mereflek secara sistematik tentang aktiviti-aktiviti
pedagogi mereka sendiri supaya dapat menambahbaik amalan pengajaran mereka.
Malah menurut Macintyre (2000), tanpa refleksi guru tidak dapat merubah amalan
mereka secara disengajakan atau dikawal. McNiff (1988) mendefinisikan kajian tindakan sebagai satu pendekatan untuk
memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan
menggalakkan guru-guru menyedari amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap
amalan-amalan tersebut, dan bersedia untuk mengubahnya. Kajian ini melibatkan
guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka, di samping melibatkan guru-guru
lain.
3.0
KONSEP KAJIAN
TINDAKAN
Henry dan Henry (1982) berpendapat bahawa projek
penyelidikan yang mempunyai satu kitaran tidak boleh dianggap sebagai kajian
tindakan, sebaliknya hanya sebagai satu projek penyelesaian masalah. Elliott
(1991) mencadangkan satu-satu projek penyelidikan kajian tindakan
sekurang-kurangnya mempunyai tiga kitaran atau satu tahun pengajian. Walau
bagaimanapun, Boomer (1980) dalam projek Negotiating the Curriculum
menyatakan bahawa kebanyakan laporan kajian tindakan dalam projek tersebut
hanya menampakkan satu kitaran sahaja. Henry dan Henry
(1982) mengubah suai tiga prasyarat kajian tindakan yang dikemukakan oleh
Grundy dan Kemmis (1981) untuk diaplikasikan ke dalam bidang pendidikan. Mereka
berpendapat suatu projek penyelidikan layak dilabelkan sebagai kajian tindakan
sekiranya memenuhi syarat-syarat berikut:
3.1
Projek yang
berbentuk kolaborasi sama ada antara guru dengan guru, guru dengan pelajar atau
guru dengan ibu bapa.
3.2
Projek
dijalankan harus merangka suatu perancangan yang boleh dilaksanakan, dipantau
dan direkodkan dalam bentuk kitaran serta mempunyai dinamika dalaman untuk
menjana kitaran-kitaran berikutnya.
3.3
Projek harus
mempunyai keupayaan memberi sumbangan pada proses pengajaran dan pembelajaran
secara jelas.
4.0
JENIS-JENIS KAJIAN TINDAKAN
Bagi Calhoun (1993) pula, beliau
membahagikan kajian tindakan kepada tiga senario iaitu kajian tindakan individu
(individual action research), kajian tindakan kolaboratif (collaborative
action research) dan kajian tindakan seluruh sekolah (school wide
action research). Kajian tindakan individu adalah kajian yang dilaksanakan
secara individu manakala kajian tindakan kolaboratif pula dilaksanakan oleh
kumpulan guru secara sukarela dengan pensyarah universiti. Kajian tindakan
seluruh sekolah adalah kajian yang melibatkan seluruh kakitangan dan guru
sekolah secara bersama melaksanakan kajian.
Menurut Creswell (2005)Terdapat 2 jenis kajian tindakan;
4.1
Kajian tindakan amalan (practical
action research)
4.1.1
Melibatkan peninjauan tentang amalan
pengajaran guru dalam konteks isu-isu di dalam bilik darjah.
4.1.2
Dijalankan sama ada melalui dirinya
sendiri atau pun melibatkan rakan sejawat beliau yang mengajar mata pelajaran
yang sama dengan memberi fokus terhadap amalan guru dan pembelajaran pelajar.
4.1.3
Guru mesti melaksanakan satu pelan
tindakan bagi mencapai matlamat beliau sebagai seorang guru penyelidik (teacher
as researcher).
4.2
Kajian tindakan penyertaan
(participatory action research)
4.2.1
Melibatkan kajian tentang isu-isu
sosial yang menghindarkan perkembangan pelajar.
4.2.2 Guru
perlu meninjau latar belakang sosial pelajar dan persekitaran sekolah.
4.2.3 Guru
perlu mengadakan kolaborasi dengan komuniti atau pihak berkepentingan bagi
mencari sebab musabab kenapa seseorang pelajar itu tidak boleh menguasai ilmu.
4.2.4 Guru
boleh melaksanakan program untuk mengubah “cara hidup” pelajar (life-enhancing
changes) apabila masalah pelajar dikenalpasti.
4.2.5 Cara ini
akan menjadikan guru sebagai “emancipated researcher” ataupun guru yang
membebaskan pelajarnya daripada sesuatu “belenggu” yang mencegah perkembangan
pelajar.
4.2.6 Digelar
dengan berbagai-bagai nama seperti: community-based inquiry (Stringer, 1999),
collaborative action research or participatory research (Kemmis &
McTaggart, 2000) atau critical action research (Mills, 2000).
5.0
PROSES KAJIAN
TINDAKAN
5.1
Menurut Elliot (1981), kajian tindakan adalah rangka
untuk penilaian kendiri di sekolah dan pendekatan dalam kajian tindakan
mementingkan aktiviti refleksi dan inkuiri yang bertujuan untuk memperbaiki
atau mengubah amalan kendiri dalam sesuatu situasi sosial di sekolah. Dalam
usaha menyelidik, guru sebenarnya melakukan inovasi dan perubahan secara
refleksi dan inkuiri. Sehubungan itu, untuk melaksanakan kajian tindakan dengan
berkesan anda perlulah:
5.1.1 Membuat
perancangan
Setelah mendapat idea awal untuk
memulakan langkah kajian tindakan, penyelidik (guru) perlu membina rancangan
untuk bertindak ke arah penambahbaikan. Sebagai permulaan, penyelidik perlu
menilai situasi sedia ada bagi mendapatkan maklumat yang akan membantunya
merancang tindakan yang bakal diambil. Contohnya, apabila hampir separuh
daripada sekumpulan gagal dalam ujian topikal yang ditadbir, maklumat
terperinci diperlukan tentang soalan-soalan yang gagal dijawab oleh kumpulan
pelajar berkenaan. Maklumat ini dapat diketahui dengan merujuk kepada isi
kandungan yang gagal difahami oleh pelajar sehinggakan tidak dapat menjawab
soalan yang berkaitan dengan topik berkenaan dalam ujiian topikal. Kemudian
berdasarkan maklumat yang terkumpul, penyelidik boleh membentuk soalan
penyelidikan.
5.1.2 Menjalankan
tindakan
Setelah membina rancangan tindakan,
tiba masanya bagi pelaksanaan. Penyelidik (guru) perlu menyemak kembali kertas
jawapan pelajar bagi mengenal pasti soalan-soalan yang gagal dijawab oleh
kebanyakan mereka, diikuti oleh ujian diagnostik bagi mengesan kesukaran serta
kekeliruan yang dihadapi oleh pelajar tentang topik yang diajar. Setelah itu,
penyelidik akan mengajar semula topik berkenaan dengan memberi contoh-contoh
yang lebih mudah difahami oleh pelajar serta disertai dengan latihan dan
bimbingan bagi setiap pelajar secara individu.
5.1.3 Pemerhatian
/ tindakan yang dijalankan direkodkan
Pemerhatian bertindak sebagai pengumpulan
maklumat, hasil daripada pemerhatian ini penyelidik dapat mengenalpasti apa
yang perlu dilakukan dan melaksanakan apa yang telah dirancang dengan teliti.
5.1.4 Refleksi
ke atas tindakan
Selepas semua perancangan dibuat, penyelidik
perlu melakukan refleksi untuk mengetahui sama ada kajian yang dilakukan.
5.2
Madzniyah et.al
(1995) pula telah mengemukakan prosedur atau proses pelaksanaan kajian tindakan
mengikut langkah-langkah berikut:
5.2.1 Mengenal pasti isu atau masalah atau situasi.
5.2.2 Merancang tindakan.
5.2.3 Melaksanakan langkah-langkah tindakan.
5.2.4 Meninjau dan mengutip data.
5.2.5 Tindakan untuk gelungan atau kitaran kedua.
6.0
CIRI-CIRI KAJIAN TINDAKAN
Terdapat tiga ciri penting kajian tiindakan yang membezakannya
daripada penyelidikan-penyelidikan lain. Ciri-ciri tersebut ialah ;
(a)
amalan
reflektif yang perlu ada pada pengamal bidang.
(b)
penglibatan
pengamal dalam penyelidikan yang dijalankan.
(c)
lingkaran
penyelidikan yang dijalankan secara berterusan.
6.1
Elemen
Reflektif
Kajian tindakan membawa dua manfaat
utama iaitu, kajian tindakan menggalakkan guru untuk mereflek amalan mereka dan
seterusnya akan menggalakkan perubahan terhadap amalan tersebut. Oleh itu,
kajian tindakan sebagai penyelidikkan untuk menambah baik amalan oleh individu
pengamal yang memerlukan mereka sentiasa memikir kembali segala tindakan yang
dilakukan dalam amalan harian mereka. Seorang guru yang profesional perlu
sentiasa mengimbas kembali pengajarannya tentang apa yang berlaku semasa pengajarannya
setelah selesai mengajar sesuatu perkara. Tanpa mengimbas kembali atau membuat
refleksi terhadap aksi-aksi pengajaran yang telah berlaku, kajian tindakan
tidak boleh berlaku.
6.2
Elemen
Penglibatan
Satu ciri untuk kajian tindakan ialah
individu yang melaksanakan penyelidikan, iaitu guru, akan terlibat dengan
penyelidikan tersebut. Secara amnya, masalah dalam proses pengajaran dan
pembelajaran merupakan masalah yang bersifat setempat (natural setting)
dan unik. Ini memerlukan penelitian khusus oleh guru yang terlibat. hal ini
bermakna, hanya guru yang terlibat seharusnya bertanggungjawab ke atas
penyelesaian kepada masalah berkenaan. Memandangkan hanya guru yang lebih
memahami situasi yang dihadapi, maka ia jugalah yang paling layak untuk menilai
dan mempertimbangkan tindakan yang seharusnya diambil. Di samping itu, masalah
yang dihadapi melibatkan guru sebagai individu yang memiliki keupayaan,
kepercayaan, pemikiran serta pengetahuan sedia ada yang hanya diketahui oleh
guru tersebut. Oleh itu, bagi mencari jalan penyelesaian untuk masalah yang
dihadapi, suatu penyelidikan wajar dijalankan olehh guru yang terlibat bagi
membolehkannya mengambil sesuatu tindakan yang lebih tepat daripada
penyelidikan yang dijalankan oleh penyelidik luar.
6.3
Elemen Lingkaran
Kajian tindakan bukanlah suatu
penyelidikan yang berhenti setelah penyelesaian ditemui. Walaupun setiap kajian
akan mempunyai suatu penghujung, namun kajian tersebut merupakan penyelidikan
yang berlangsung dalam lingkaran yang berterusan. Lingkaran pertama- merancang,
bertindak, memerhati, mereflek - tidak akan berhenti, sebaliknya akan
diteruskan dengan merancang tindakan seterusnya. Kajian tindakan jarang sekali
memberi penyelesaian muktamad bagi sesuatu masalah yang dihadapi. Pada
peringkat pemerhatian dan refleksi, maklumat baru akan diperoleh bagi masalah
yang dihadapi, yang menuntut kajian tindakan. Ada kalanya beberapa masalah baru
akan timbul yang memerlukan penyelidikan lain dijalankan di bawah penyelidikan
sedia ada.
7.0
MODEL KAJIAN TINDAKAN
Terdapat beberapa model kajian tindakan diantaranya ialah Model-Model
Kajian Tindakan Kurt Lewin(1940), Stephen Corey (1950), Lawrence
Stenhouse(1970s) Carr and Kemmis(1980s), John Elliot (1990s), Donald
Schon(1980s), Jack Whitehead (1970), Jean McNiff(1990 ), Somekh(1989),
Kemmis& McTaggart(1988), CRASP Zuber-Skerrit(1991), McKernan(1991, Johnson
(2002), Kortecamp& Steeves(2002), John Elliot, Dave Ebbutt. Salah satu dari
model tersebut ialah; Model Johnson (2002).
Johnson (2002) menyatakan bahawa
terdapat lima langkah penting dalam proses pelaksanaan kajian tindakan .
Langkah-langkah tersebut ialah;
7.1
mengenal pasti
masalah
7.2
membuat
perancangan berhubung data yang akan dipungut dan cara pemungutan
7.3
memungut dan
menganalisis data
7.4
merumus
7.5
berkongsi
dapatan dan pelan tindakan dengan pihak lain yang berkaitan.
Satu
kelainan model ini ialah langkah terakhir, di mana penyelidik membincangkan persoalan penyelidikan dalam konteks
teoritikal. Rajah 7 di bawah menggambarkan model
ini. Kekuatan utama model ini ialah penekanan terhadap aspek tinjauan literatur
dalam penyelidikan. Pendekatan yang
digunakan juga adalah lebih fleksibel kerana perbincangan
persoalan penyelidikan dalam konteks teoritikal boleh dilakukan sama ada sebelum atau selepas penyelidikan
dijalankan. Walau bagaimanapun pelaksanaan model
ini mungkin memakan masa kerana tidak mempunyai langkah-langkah yang lebih berstruktur.
8.0
ETIKA KAJIAN TINDAKAN
Penyelidik tidak seharusnya meletakkan sampel atau peserta yang digunakan
untuk mendapatkan maklumat dan data berada di dalam keadaan bahaya atau mungkin
menyebabkan serta menimbulkan keadaan yang kurang menyenangkan pada masa
hadapan. Antara etika yang perlu dipatuhi oleh penyelidik dalam melaksanakan
kajian tindakan menurut Ernie (2004) ialah:
8.1
Kerahsiaan, bertanggungjawab, peka
dan sensitif hak privasi atau maklumat rahsia yang diberikan oleh sampel
dilindungi dengan menjaga etika kerahsiaan.
8.2
Keizinan. Kajian tindakan yang dilakukan dalam ruang
lingkup bilik darjah yang diajar oleh guru atau penyelidik tersebut, biasanya
tidak memerlukan kepada keizinan atau kebenaran rasmi melainkan jika kajian
yang hendak dijalankan itu melibatkan ruang lingkup yang lebih luas seperti
memerlukan penyertaan kakitangan sekolah, pelajar dari kelas lain, ataupun ibu
bapa dan seterusnya.
8.3
Pernyataan persetujuan. Peserta diberitahu tentang bentuk dan tujuan
kajian dilakukan ketika mendapatkan persetujuan.
9.0
KESIMPULAN
Kajian tindakan dapat membantu meningkatkan tahap profesionalisme guru
kerana sebagai penyelidik ia dapat memberikan semangat dan minat baru untuk
mengenal pasti kaedah pengajaran baru seperti yang dicadangkan dalam literatur.
Kajian tindakan juga membantu guru meningkatkan kemahiran memerhati atau
mencerap, dan memperbaiki komunikasi dengan pelajar. Kesannya, guru-guru akan
dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran berdasarkan penemuan daripada kajian
tindakan. Kajian tindakan membantu meningkatkan keserakanan, ‘empowerment’ dan
‘self-esteem’ dalam kalangan guru. Mereka menjadi lebih terbuka kepada
perubahan, lebih reflektif, dan lebih bermaklumat. Mereka merasakan diri mereka
sebagai pakar dalam bidang masing-masing, menjadi penyelesai masalah yang baik,
menjadi lebih efektif, bersikap positif terhadap penyelidikan dan dapat melihat
hubungan teori dan amalan dengan berkesan. Sehubungan dengan itu, penglibatan
guru dalam kajian tindakan akan memberikan impak yang positif kepada guru sama
ada dalam aspek meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran atau
meningkatkan diri guru sebagai seorang yang lebih profesional.
BIBLIOGRAFI
Bassey, M (1995) Creating
Education Through Research, Newark, Kirklington Moor
Press/Edinburgh, BERA
Creswell, J. W.
(2005). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating
Quantitative and Qualitative Research.
Columbus: Pearson Merril Prentice Hall.McNiff, J.
( 1988) Action Research Principles and Practice . London. MacMillan
Macintyre, C. 2000. The art of action research in the
classroom. London: David Dulton Publishers.
Elliott, J. ( 1981 ) Action
Research; framework for self evaluation in schools, TIQL working paper No.
1, mimeo. Cambridge Institute of
Education
Grundy, S. & Kemmis, S. 1981. Educational action research in Australia: the state of the art
(overview). Dlm. Kemmis, S. & McTaggart, R. (pnyt). The action research reader, hlm. 321-336. Ed. ke-3. Victoria:
Deakin University.
Kemmis, S. & McTaggart, R. ( 1988 ) The Action Research Planner. Geelong,
Victoria, Deakin University Press
Madzniyah Md. Jaafar, Muhammad
Hussin, Choo Suet Lan, Mohd. Zubir Embong, Aminuddin Mohd. Sani, Zakiah Idris
& Kim Phaik Lah (pngr.). 1995. Modul kajian tindakan. Kuala Lumpur:
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Berita Harian 19/8/ 2012 - PM lancar rangka tindakan kajian semula Pendidikan
Nasional pada 11 September
Kajian
Tindakan Retrieved Oct 14, 2012,
from http://www.slideshare.net/malingall/konsep-dan-model-kajian-tindakan